Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din portefølje?

Skøyer bare med deg, kanskje det er jeg som er sint på mine penger :joy:

2 Likes

Litt morsomt å se et par år tilbake i tid og se hvordan det gikk.

Kitron: 8,23, sitter fortsatt så å si full-lastet
Photocure: solgt ut på 26 kr
Tanker Investment: økte på 55 kr, solgte på 40 ish kroner med totalt 50% tap
Starbreeze: solgte på 25 kr, kjøpte meg inn igjen på 12,5, kurs i dag 10,5

Dessverre for meg, så var jeg ca likt vektet i Kitron og Pho/Til tilsammen, så det gikk mye gevinst i dass der.

I ettertid så har jeg truffet bra med Stillfront og PCIB, mens jeg har rotet bort masse penger i Funcom og Seamless/SDS. Jeg er også litt i minus på Fingerprint.

Total avkastning i år, ca 2%. :stuck_out_tongue:

Så, hva har gått galt? Vel, jeg har vært alt fra litt i pluss til godt i pluss på alle investeringene som nå er i minus. Hva har manglet? En exit-strategi.

Min konklusjon er at jeg må dele aksjene mine opp i to klasser:

  1. Interessante caser hvor jeg bare har gjort en delvis fundamental analyse. Disse må jeg være mer aktiv i og redusere hvis kursen har gått f.eks 10-20% uten at det har vært noen fundamentale endringer. Hvis det kommer negative nyheter, så bør jeg redusere. Hvis aksje trender nedover bør jeg redusere (markedet har skjønt noe jeg ikke har skjønt?). Hvis det kommer positive nyheter må jeg gjøre en revurdering. Er oppgangen som kom proporsjonal med hvor god nyheten er?
  2. Caser hvor jeg har gjort en grundig fundamental analyse og kan forutse kvartalstallene framover til en hvis grad. Reglene er nesten som over, men må sees i sammenheng med den fundamentale analysen. Her er det greit å sitte/kjøpe i nedadgående trender eller sitte ved større oppganger hvis det gir mening.
10 Likes

Så, har jeg gjort noe av det jeg skrev over? Ja, solgte Starbreeze med litt tap, snitt på salget ca 10,7, kjøpt på 12,5.

Dette er det jeg sitter med nå:

  • NATTO 9,00 tror skal opp neste 6 mnd
  • SDS 23,80 vet ikke
  • SF 82,75 skal opp neste 12 mnd
  • SEAM 5,65 opp og ned
  • FUNCOM skal opp neste 6 - 9 mnd
  • FING-B tror jeg skal opp
  • KIT.OL 8,11 skal opp de neste 3 mnd

Spørsmålet jeg stiller meg selv er hvorfor jeg sitter i aksjene hvor jeg har skrevet “tror” eller “vet ikke” på. Det er jo ren spekulasjon fra min side, ikke overbevisning om at aksjen skal dit den må gå for at jeg går i pluss vs å selge i dag.

3 Likes

Et tips er at man alltid kan forklare i en eller to setninger hvorfor man eier en aksje. F.eks jeg Eide Star fordi jeg trodde raid kunne overraske positivt, har ikke så stor tro på det lenger og reduserte dermed beholdningen. Den andre grunnen er at jeg tror kursen står høyere ved TWD lansering så jeg har ikke forlatt aksjen helt, men likevel testet mot min motivasjon for å eie aksjen.

8 Likes

@Christian, Funcom opp de neste 6-9 mnd.
Vil det si att du ikke har tro på kursoppgang fremover mot 14/11 og eventuelt i tiden etter ett forhåpentligvis sterkt Q3 ?

Jeg utelukker det ikke, men baserer meg ikke på det. Oppsiden blir neppe tatt ut før CE er lansert på alle plattformer og kanaler. Det et den jeg er interessert i.

What a baller - det gjelder å ta snapshot riktig dag:

image

4 Likes

Gratulerer. Her er min:

image

1 Like

Noen dager ere ålreit:

image

4 Likes

Gratulerer! Her er min dag:

image

Tøffe tak

Nøyaktig opp 5% hos meg i dag, kun Nano å følge med på :grin::+1:

3 Likes

Har 50% Nano, 25% Targo og 25% unotert Pexip. Mener selv jeg er godt rigget for høstjakta nå.

2 Likes

Vært 3 uker med lite børsfokus. Begynte med ferieuke i New York fra 16.09. Det fungerer tydeligvis ikke så bra :wink: :
43
13
Mest irritert over at jeg ikke fikk utnyttet meldingen i PCIB sist uke. Satte forhåndsordre som ble litt for grådig og ble derfor med hele veien ned igjen mens jeg var opptatt på jobb.

Solgte en del av TRVX-posten på 18,20 da den spratt opp fra 16-tallet i uka som var. Med litt tap, men ville ha noe tilgjengelig til å kunne gå inn raskt i eventuelle andre gode muligheter. Flere er aktuelle:

  • Funcom ned mot 2,00
  • Trvx ned mot 16,00
  • Episurf ned mot 6,00
  • Fingerprint, Hugo og Redwood Pharma.

Lykke til med ny uke folkens! :slight_smile:

10 Likes

Jeg synes RNB har litt for stor variasjon i inntjening og rapporten i dag viste minus igjen og da valgte jeg å selge den posisjonen (solgt på åpning 12.50) da jeg synes det blir litt for høy risiko. Det betyr ikke at jeg ikke tror på selskapet eller aksjen lenger, men risikoprofilen passer ikke helt inn i voksenporteføljen slik det ser ut nå.

13

57

2 Likes

Porteføljen per 12.10.

Er tilbake igjen med aksjer etter en pause fra Nano! Vært med siden desember 2015 og nå som jeg er i militæret har jeg plutselig funnet endel tid til dette igjen! :slight_smile:

Havyard og Kitron har jeg klokketro på videre. Spesielt i 2018-2020. Kjedelig portefølje, men får bare være.

Kunne tenkt meg å handle noe som kunne piffet opp porteføljen, eller vektet meg opp. Noen ideer? :smile:

Har i tillegg en posisjon i Bitcoin XBT.

3 Likes

4 bokstaver: NANO :grin::+1:

3 Likes

Du får noen bokstaver fra meg også, Funcom.
Jeg mener ganske bestemt att Funcom på kurser rundt 2,10-15 må være ett røverkjøp.

2 Likes

Skal sjekke ut Funcom, dårlige erfaringer fra tidligere :wink:

Nano skal absolutt inn i porteføljen igjen, om det blir nå eller etter jul får jeg se…

Da er jeg igang igjen og den første aksjen jeg kjøpte var ThinFilm for 2.29.

.


.
.
.

Edit: nå fikk jeg også Next Bio for 38.20

6 Likes