Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvilke studier burde jeg søke på?

«Usikker vg3 elev som har interesse for økonomi og matte"

Er du interessert i matte «for real»? I så fall kan det tenkes at universitetet er det du burde gå.

Men jeg hsr på følelsen at du er gjennomsnittlig interessert i matte (det er gøy, du får det til, du er god men ikke geni): da ville jeg personlig søkt på IndØk på NTNU. Mulig det heter noe annet nå, er vanskelig å komme inn osv men tverrfaglig med delvis ingeniør delvis økonomi.

Hvis du egentlig er mest interessert i økonomi ville jeg prøvd å komme inn på et internasjonalt anerkjent studie, helst i utlandet, evt NHH.

Uansett ville jeg nok vurdert utlandsstudie - det får du sannsynligvis masse igjen for og cil gi deg fortrinn i arbeidslivet senere. Ulempen er at du får færre norske studiekompiser (som kan følge deg gjennom livet på godt og vondt).

Først og fremst? Prøve å virkelig kjenne på hva det er du vil. Hvor mye blir du påvirket av venner og kjente? Av hva far eller mor har gjort og hva de sier? Forventninger? Det er ikke lett: uansett hva du ender med å gjøre kan du endre valget ditt senere. Det er ingen skam å skifte retning.

Lykke til!

7 Likes

Kan hjelpe litt på vei om det meddeles eventuelle karakterer, slik ar en kan foreslå noe ut ifra det.

Ellers skal det sies at økonomi og administrasjon kan være et greit valg om man verken vet hva man vil studere eller bli.

rundt 5.4

Støtter indøk, men usikker på om du kommer inn. Primærkvotegrensa på 60,4 i 2016.

De som gjorde det ok på det studiet da jeg selv gikk (en annen) skole, hadde jobb før de var uteksaminert.

https://www.ntnu.no/studier/mtiot

1 Like

Informatikk ffs

alt utenom oljerelaterte studier,-det å bli en kasteball i opp-og i nedgangstider blir slitsomt hvis man skal etablere seg med hus og familie!

mvh Oljearbeider`n

3 Likes

Det skjer EKSTREMT mye på robotiserig/automatisering/AI, big data osv.

Det som er felles er at det er et ekstremt behov for folk som er multidisiplin. Matte, Statistikk, litt programering = gulljobb når du er ferdig.

8 Likes

Enig med @Evilfreud - AI, big data, roboter, analyse, statistikk etc. blir plassen å være i fremtiden.

Kybernetikk tror jeg er et smart valg.

1 Like

Det er kult felt, men litt smalt her på berget. Dvs det er små fagmiljø og få jobber.

Mye kan skje på de 5 årene studiet varer :wink: Lå selv godt an til å få jobb i oljen når jeg studerte, men det snudde relativt fort. Men en retning som fokuserer på automatisering og robotikk tror jeg er relativt safe.

1 Like

https://sok.samordnaopptak.no/#/studies

Kybernetikk er et ekstremt godt faglig sammensatt studie. Det er er tungt og krever god forståelse for matematikk, men om en kommer helskinnet gjennom har en veldig bred kompetanse og kan jobbe med svært mye forskjellig interessant!

1 Like

Som mange andre sier her så er nok et hvert studie med matte, statistikk og noe programmering en vinner for fremtiden!

Var i akkurat samme situasjon som deg og endte opp med en tid i Forsvaret i mangel på å vite hva jeg ville gjøre. Kan absolutt anbefale et år i førstegangstjeneste hvis du er usikker på hva du vil gjøre! Går nå sivilingeniør med spesialisering innenfor klimadynamikk, og er storfornøyd med det. Mye tung teori (matte, statistikk, fysikk og programmering) som er overførbar til mange deler av arbeidslivet!

Uansett hva du ender opp med å gjøre har du god tid om du velger “feil”! Vi skal nok alle sammen jobbe til vi blir 70+ :wink:

Vurderte det selv før jeg havnet på
medier og kommunikasjon :wink:

Det er kun én ting du bør studere: DATA

Alle mine kompiser med IKT og IT utdanning jobber for tiden med vareplukking på ASKO sitt lager.

Hei. I går møtte jeg en som gikk på handelshøyskolen i København, og var VELDIG fornøyd. Lavere karakterkrav enn NHH og NTNU, men veldig bra skole. Flere linjer å velge mellom, mengder med matte for den som vil. Og så er det nærmere Europa, EU og den siviliserte verden, men ikke så langt borte at du ikke kan holde kontakt med nettverket senere i livet. De har både studier som går på engelsk, og andre som går på dansk (Norsk). Danske kroner er dyrere enn NOK nå, men det kompenserer Lånekassen ganske greit for, så levestandard er ok. Og så er jo Køben en dejlig by.

2 Likes

Fullførte nettopp master i den retningen selv, og kan med hånden på hjertet si at den ligger på topp 3 for fremtiden. Kunnskapen man tilegner seg er og blir gull verdt.

1 Like