Hei, sitter og kikker på dette med shorting.
Tenker forsåvidt ikke å prøve dette selv, men jeg lurer rett og slett på, hvor lenge er det vanlig å sitte i en shortposisjon? Hvis noen låner ut aksjene sine 1. februar, når er det vanlig å avtale å få aksjene tilbake? 1 mnd? 6 mnd?
Har virkelig ikke peiling men ønsker å vite for å lære litt hvordan aksjer som er shortede oppfører seg opp mot short-posisjonene
Det er en avtale du gjør med den som låner ut aksjene sine. Det kan avtales hvilke rente som helst, men maksimalt kan en shortposisjon holdes ut kalenderåret. Det kan avtales kortere leietid.
Jeg har aldri shortet så snakker over hodet på meg selv her. Men tror dette er riktig.
Teoretisk så lenge det er tilgjengelige aksjer å låne.
Hm, OK… Så, eksempelvis ser jeg at det ble shortet ca 19,5 mill. Aksjer i AXA den 5. januar, men vi vet altså ikke hvor lang denne shortposisjonen er?
Helt korrekt, er heller ingen måte å finne det ut på. De har sansynligvis lånt aksjer av flere aktører
Pga. renter og gebyrer så shorter man helst kortest mulig. Større aktører inngår gjerne større avtaler med lengre varighet for å ha tid til å selge og kjøpe volumet som trengs.
Jeg synes Netfonds er veldig greit hvis man ønsker å teste ut shorting, da låner man av andre Netfonds-kunder og betaler kun en liten daglig rente (+ kurtasje ved handler). Motparten kan kalle tilbake aksjene og da har man 1 uke på å kjøpe tilbake i markedet. Man kan også holde de lånte aksjene uten å selge med én gang, mot å betale den daglige renten.
Hvis noen er interessert i miniguide:
- Handle aksje
- Avansert ordre, helt nederst på siden
- Kryss av for short-salg
- Legg inn en høy limit, kalkuler og aksepter orderen. Dette sjekker om det er nok aksjer tilgjengelig
- Ingen feilmelding? Nå har du lånte aksjer på konto, du kan levere tilbake samme dag uten å betale renter (eller kurtasje hvis du ikke handlet)
- Justér limiten i ettertid til der du ønsker å selge
- Vil du stenge shorten? Kjøp tilbake aksjer som vanlig i markedet og trykk levér tilbake under Min Konto.
- Pass på å ha tilstrekkelig sikkerhet på kontoen, shorting krever 100% EK.