Black swan : Hold My Beer
Om man er gjeldfri eller ei må da være lite relevant om det ikke settes opp mot verdi av eiendeler/jordisk gods
Er man gjeldfri og eier ingenting eller er gjeldfri og har 10 mill i eiendeler er ikke helt det samme.
var gjeldfri…men tok en “handletur” ifjor på børsen og har nå 600k hos DnB med rente på 2,3%.
Fin timing det🙌
Alltid gøy med de som skriker til personer som ikke har gjeld og tar ut penger på boliglånet for å sette på børs.
Mens alle som har 85% belåning på huset, og allikevel har 500k på børs gir fullstendig mening da pengene ikke er «lånt»
Gjeld per dags dato
Boliglån: 1 528 000 (Verdi bolig 1 750 000)
Fellesgjeld: 888 000 (Verdi bolig 3 000 000)
Studielån: 316 000
Totalgjeld kroner 2 732 000.
Betaler ned ganske nøyaktig 10 000 kroner i måneden.
Skifter mellom ønsket å betale raskt ned på gjeld, og å satse all overskuddslikviditet i aksjemarkedet, flere ganger i uken😂
Endt opp med 10 års fastrente på alt sammen, med gjennomsnittsrente på 1,93% nominelt.
Høres kjent ut
+1
Avbetaling som vanlig. Låner alltid max ved børs og rentekræsj. Minst 10% av boligverdi på børs. Utbytter betaler renten og vel så det…konservativ portefølje. Kjøper nesten bare kvalitet på tilbud
Disse spm om gjeld sier svært lite. Om en har bolig, hytter, bil og båt for 50-100mill så blir jo gjeld på 10-20 mill svært edruelig. Spør heller om hvor mye gjeld en har i prosent på aksjer. Kanskje det som er mest relevant for dette fora.
Det kalles gjeldsgrad, og det kan være andre aktiva enn bare aksjer man eier. Spørsmålet til trådstarter var hvor mye gjeld folk har, og hvis du vil vite noe annet så foreslår jeg du starter en egen tråd fremfor å kritisere. Det er heller ikke slik at «disse spm om gjeld sier lite». Er vell heller svarene som sier lite for DEG når du heller vil vite gjeldsgraden.
36 år. Null gjeld fra jeg var 33-34 et sted.
Gjeldsgrad kan også bety gjeld / inntekt når det kommer til boliglån. Det er også en interessant parameter.
Hvorfor?
Helt enig. Og en som klapper seg på skuldrene med en “portis” på 700 tusen kan være dårlig stilt hvis personen ikke har bolig eller andre aktiva som er nedbetalt.
Nå er dette subjektivt, kanskje de 700.000 gjør seg bedre investert i markedet enn å nedbetale teslaen med 0,25 i rente på lånet.
Alder og risikovillighet er også relevant.
Ikke uenig, men en Tesla anser jeg ikke som noe av verdi over lengre tid selv om det fort er fornuftig i forhold til kostnad av bilhold
En som sitter med nedbetalt hus og 400 tusen i fond er i min verden på et mye bedre sted enn han som har 700 tusen i aksjer uten å eie bolig eller annet av mer varig verdi.
-
Fordi jeg tror på “limits to growth” og world3 modellen til Jørgen Randers. Jeg tror det kan bli en kamp om tilværelsen for ganske mange etter hvert som vi bruker opp fossile ressurser.
-
Fordi jeg har det jeg trenger.
Rundt 2,5M, tar nok opp mer ved neste boligkjøp. Studielån+boliglån. Boligen har gått opp ca. 30% i verdi på 3,5 år, så det er jo fint ifølge takst. Får se hva realiteten blir ved salg etterhvert.
620’ lønn
750’ i gjeld(min andel av bolig og studielån).
Rundt 900’ på børs, hvorav ca 200’ fond.
35år.
I stor grad oppusset hus(200m2, men dårlig isolert) og liten hytte uten strøm.