Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye gjeld har du?

Som TS her er jeg helt enig i at spørsmålet nok var litt dumt vinklet. Det er mye mer interessant å se gjeld i forhold til inntekt. Og mye spiller jo inn der også - f.eks. hvor sikker jobb man har.

1 Like

Noen som har en god oppskrift på hvordan man kan få superrente (hos f.eks. DNB) uten at man må være medlem noe sted for å kunne få et konkurrerende tilbud hos f.eks. Danske Bank å slå i bordet med (nominell rente under 2% virker fristende, men det blir vel mer sjeldent fremover).

Pt. får jeg ikke gehør for engang å diskutere renten hos DNB fordi de har varslet renteøkning, så må nok vente med rentemaset litt til. Vi har i dag en rente på 2,19 % (min kones medlemskap Norsk Sykepleierforbund gir oss visstnok 0,05%-poeng mindre rente).

Jeg er pt. Saga-kunde hos DNB med et passe stort lån (4 mill) , meg god lønn og grei belåningsgrad (akkurat over 60%), så føler jeg har ganske gode forhandlingskort.

2 Likes

Du har 2,19% effektiv? Isåfall er det bra. Selv har jeg hatt 2,3 effektiv frem til nylig.

1 Like

Nei, det er nominell rente. Det gir vel ikke så mye mening å diskutere effektiv rente med banken?

For øvrig er det renten akkurat nå. DNB har varslet renteøkning, men siden de ikke har sendt ut brev om hva den faktiske økningen blir så vet jeg ikke annet enn at den kommer til å øke med inntil 0,25 %-poeng. Forventer ikke at den blir 0, selv om teksten i DNBs melding KAN gi romfor tolkning om at ikke alle får økt renten nå:

https://www.dnb.no/privat/priser/rente.html?tms_click=link_img_p_les-mer-om-endringen%20her

Kunderådgiveren jeg nettopp chattet med mente det skulle gi rom for å ikke øke renten for de som nylig har fått lån (antageligvis med en ny, høyere rente fra dag 1).

Du kan jo true med å melde deg inn i en fagforening dersom du har mulighet til det. Jeg har f.eks muligheten til å melde meg inn i Tekna og få danske bank sin rente på 1,9. Sa jeg ville gjøre det til DnB og de ga meg 1,9 nominell rente, slapp jeg å betale for fagforening kontigent også :slight_smile:

4 Likes

Ok, du får regne på det;

Lån;
4.4 mill i huslån
0.3 mill i studielån

Inntekt:
ca 1.250 brutto tilsammen.

Formue (ligningsverdi, ikke markedspris);
1,2 mill i hus tror jeg
12-15 mill i annen verdi ligningsmessig…

1 Like

Det var det, da. Jeg er litt usikker på om det finnes en fagforening som passer for meg (halvstudert røver med informatikk fra UiO), så jeg tror ikke jeg får medlemskap i Tekna o.l.

Trenger du å fortelle det til dem da?

1 Like

Det er en hårfin grense mellom å bløffe og å rett ut lyve. I alle fall for meg. :slight_smile:

1 Like

Tror du helt fint kan spare dine moralske prinsipper til flottere institusjoner enn banker.

5 Likes

Sjekk NITO?

1 Like

Heldig du var. Prøvde det samme, de ba om medlems-nummeret mitt i Tekna. Vi var klare på at jeg ikke hadde meldt meg inn enda, men det holdt ikke med å bare tenke på det, de krevde at jeg faktisk gjorde det før DNB var villig til å gi meg bedre rente, noe som jeg skjønner godt.

Men med mindre mine logiske evner har sviktet fullstendig vil det ikke lønne seg å betale 4500 pr år (minus fradragsberettiget andel) i kontingent til Tekna for å kunne få 0,25% mindre rente på et lån til 2,8mill.
Hvis noen ser en stor brist i det resonnementet er jeg mottakelig for å høre at jeg tar fullstendig feil :wink: Edit: Mulig jeg tar feil hvis man tenker på renters rente?

1 Like

Det vil lønne seg ja. :slight_smile:

Da må jeg regne mer på det, for ved første øyekast ser jeg ikke hvordan. Men mulig det ser bedre ut hvis man tar regnestykket over 18 år, som er det vi har igjen på nedbetalingen.

Du kan melde deg ut når det ikke lønner seg lenger, dvs når lånet er nede i 2.3 millioner.

Eller faktisk lavere siden du kan trekke fra deler av Tekna kontigent på skatten.

Har du marginalskatt på 46.6% blir det da
(4500-0.466*3850)/(0.0025*(1-0.22))= 1.39 mill grense for når det ikke lønner seg.

2 Likes

Takk for regnestykket, det var langt over mitt hode :+1: Om jeg da skjønner regnestykket riktig betyr det (faktisk betalt kontingent etter fradrag) delt på ((renteforskjellen mellom de to lånene) ganger (1 - rentefradrag på 22%)) ?

Pluss at det faktisk er noen fordeler ved å være Tekna medlem da :wink:

2 Likes

Jo, det her er din kostnad etter skatt for tekna kontigent (hvis vi går utifra maksimal marginalskatt)

4500-0.466*3850 = 2705.9

Så ønsker vi å se ved hvilken størrelse på lånet (kaller det x) blir rentefordelen (etter skatt - 22%) like stor som kostnaden:

x * 0.0025 * (1-0.22) = 2705.9
x = 2705.9/(0.0025 * (1-0.22) )
x = 1.39 millioner
2 Likes

Primært er det lånetilbudet :wink: Har aldri hatt i tankene å skulle være medlem av en fagorganisasjon, jobber i IT konsulentbransjen hos en arbeidsgiver jeg har et veldig godt forhold til, og skulle uansett noe skje skal jeg alltids finne meg en annen jobb siden jeg fortsatt, forhåpentligvis, er i en attraktiv alder :stuck_out_tongue: Men skal ikke kimse av gode tilbud, så etter dette skal jeg gjøre en ny vurdering. Tusen takk for tilbakemeldinger :slight_smile:

Et moment som må tas med i beregningen dersom man skal bytte fra DnB til Danske Bank(akademikerne):

Danske bank sin nettbank gir meg samme opplevelsen som DNB ga for ca 12 år siden. Den er miiilevis bak både på brukervennlighet, oversikt, muligheter etc. I tillegg har de ikke BankID på mobil, men en egen løsning som fungerer greit så lenge den fungerer, men plutselig blir telefonen “kastet ut” som de kaller det. Da må man vente til kundeservice åpner på mandag for å handle på nett eller gå på nettbank. DnB sin døgnåpne service er gull verdt for meg som tar bank-ting etter ungene har lagt seg. Jeg har flere ganger vurdert å gå tilbake til DnB selv om dette ville kostet mange tusen årlig, da jeg er dritt lei. Samtidig har jeg et håp om at de faktisk lanserer en ny utgave…

Når det er sagt, Danske Bank appen fungerer bra til de enkle ting, men jeg foretrekker nettversjon.

1 Like