Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye gjeld har du?

Kan da logge inn i Danske Bank med BankId.

At de designmessig er rævva er jeg helt enig i da.

Beklager, mente BankID på mobil, retter opp…

Byttet selv fra DNB til Danske Bank, har aldri hatt noe problemer.
Bank IDen de bruker funker jo fint fra mobil, både i banken og overalt ellers hvor bank id behøves.
De har forresten 2 apper i appstore, en som heter “ny” som kom for ikke alt for lenge siden.
Funker kanskje bedre.

Eksempelvis oversikt over fakturaer og regninger. I Danske må du inn på hver enkelt konto og bla deg frem i tid for å finne godkjente regninger. Hos DnB får du alt på en side. Oversikt over avtalegiro er dårlig, du kan heller ikke endre belastningskonto selv, da må du sende en melding til banken gjennom meldingstjenesten der du må bruke bankid for å sende selv når man er logget på.

Har begge App-variantene. Disse er som sagt gode begge to til de enkle ting

1 Like

Artig observasjon (edit: fordi jeg har det motsatt) :slight_smile: Jeg har hatt Danske Bank hele livet og måtte ha DNB på grunn av at Sykepleierforbundet har sin avtale der. Jeg synes DNB sin bank og ikke minst app ikke helt holder mål. Finner DNB sin nettbank ekstremt rotete og uoversiktlig. Skal sies at jeg kun bruker banken min til inngående lønn, kortbruk (debit og kredit) og betaling av regninger. Jeg har også fordelt kontoer slik at alle regninger går ut fra egen konto, egen konto for sparing og egen konto tilknyttet bankkort. Antar det er smak og behag i tillegg til at de har litt forskjellige løsninger som passer noen bedre enn andre.
BankID appen er genial etter min mening, aldri hatt problemer med den, men ikke alt som passer alle :slight_smile:

1 Like

Tekna har også gode avtaler på forsikring, du får Teknisk Ukeblad og gratis rettshjelp bla. Du har et godt forhold til arbeidsgiver helt til du ikke har det lenger…

Ellers må jeg si at Tekna og Tekna lokalt har vært dårlige når det gjelder forhandlinger rundt lønn og andre betingelser. Ingen vits i å være medlem pga slike hensyn fra min erfaring.

Ja men spørsmålet er jo om man vil bli værende et sted man ikke er ønsket. Min vurdering der er at det er null problem å få seg ny jobb og hvis arbeidsgiver ønsker å bli kvitt meg så finner jeg meg heller et annet sted å jobbe enn å komme drassende med advokater for å beholde jobben. Så den delen av et medlemskap er ikke noe jeg ønsker å betale for.
Men er man i en situasjon hvor det kan være vanskelig å få ny jobb skjønner jeg jo at en forening i ryggen kan være en fin ting.

Men medlemskap kan selvsagt vurderes ut ifra andre goder. Forsikring og lånevilkår er vikrige ting der. Teknisk Ukeblad (Ingeniørdonald) lever jeg godt uten :slight_smile:

Det kan være mye annet enn kun det å få beholde jobben. Det kan være konflikt rundt karantene periode, oppgjør og utbetaling av fleksitid, bonus etc ved avslutning av arbeidsforhold etc etc.

Edit: Ulike erstatningssaker. Konflikter rundt IP rettigheter etc…

Står mye interessant i TU da, men klart kommer an på øyet som ser :slight_smile:

Jada det kan være flere ting det sikkert kan være kjekt å ha forening i ryggen på. Men for min egen del anser jeg sannsynligheten for at det skal bli nødvendig så lav at det ikke er noe jeg vil betale for. Men andre kan helt klart vurdere sin situasjon annerledes.

Her har du misforstått verdien av skattefradraget for fagforeningskontingent. Gir ikke fradrag i marginalskatt, men i samme skatteprosent som rentefradraget (22% )

Slik det defineres her så trekkes det fra bruttolønnen før skatten beregnes

Arbeidsgiver beregner først samlet lønn. Dette kalles også for bruttolønn . Mange arbeidstakere har avtale om at arbeidsgiver trekker deler av lønnen for å betale fagforeningskontingent og/eller innbetaling til pensjonskasse (pensjonssparing). Disse beløpene trekkes fra bruttolønnen før skatten beregnes.

Edit kanskje du har rett når jeg leste nøyere

Alminnelig inntekt får vi dersom vi tar alle skattepliktige inntekter, inkludert kapitalinntektene, og trekker fra skattefrie beløp som minstefradrag, pensjonsinnskudd, fagforeningskontingent og kapitalutgifter som for eksempel renteutgifter på lån.

I såfall blir det 1.87 mnok

(4500 - (0.22 * 3850)) / (0.0025 * (1 - 0.22)) =

1873333.33333

Mye gjeld? Har så mye gjeld at det ikke lenger er mitt problem, det er bankens.

25 Likes

Godt jobba! Et av målene mine er å kopiere deg :slight_smile:

1 Like

1 Like

Hvor ligger sånn sirka den gylne bankgrensa? Stordalen sier 50m

Gratulerer… Står nå på skriverbordet mitt sammen med diverse andre godsaker :relaxed:

1 Like

Hvordan får du MER i lån? @JonSax @VargVemund

Jeg får det ikke :slight_smile: Har for lav inntekt i forhold til belåning for bankfinansiering.

Men det finnes mange privatpersoner og andre som muligens kan låne bort penger, så det er en vei det er verdt å prøve selv om det er utradisjonelt i Norge. Når det gjelder utleie og eiendom generelt er det veldig mye mer info og andre måter å gjøre ting på i feks USA, der det for eksempel ikke er uvanlig med selgerfinansiering, altså at kjøper låner penger av selger istedenfor av bank (eller i tillegg til bank).

Det skjer her også.

blæ…jeg hadde en plan om å bli gjeldsfri(igjen) ved neste jul…cirka.

Helt til jeg så en artikkel om Andfjor Salmon i E24.no,da sprakk jeg(igjen) og kjøpte en liten post utav Rammelånet mitt igjen…så nå blir det gjeldsfri i balansen rundt 2021 istedet…men er strålende fornøyd :hugs:

ønsk meg lykke til da folkens :crossed_fingers::smiley:

4 Likes