Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye gjeld har du?

Har selv forsøkt å få denne ned, men det har vist seg vanskelig. Men vi har lånt ish 80% av markedsverdi - så blir nok vanskeligere da😊

1 Like

2,55 i rente hos DNB, med ca 95% av kjøpesum i lån. Klarte over 85% ved å ikke innfri BSU, men beholde den som sikkerhet. Krever litt triksing fra kunderådgiver, men en meget god løsning. God rente pga krig tidligere i høst mellom flere banker og SAGA kundefordringer i DNB.

5 Likes

Ser jeg må ta meg en ny runde med banken til våren. Har booket maler til slutten av februar, så vil vente til jeg har en helt ferdig kjeller før jeg tar ny takst. Håper jeg kommer ned 65-67% belåning med ny takst. Da burde det være noe å hente vil jeg tippe. Har forøvrig 3% effektivt hos sparebank 1 på 2,8. Kunne enkelt fått dette ned en hel del, men liker å ha litt likvider.

Ser jeg ligger i det lavere sjiktet hva gjelder rente på boliglån. Har 2,15 nominell i spv. Fastrente så de kan ikke røre den før om 1 år. Gjorde tydeligvis et sjakktrekk når jeg bandt renten der :slight_smile: litt tur må man ha

1 Like

Clutch timing

Ser at endel banker gir dårligere rente når man låner under 4mill.

Det var Nordea sitt argument mot meg. Men klarte å krangle dem ned.

Har rammelån hos DnB med 2.44% rente på 4,9m, men det er kun frem til slutten av januar fikk jeg beskjed om forrige uke. Da er det opp til 2,69% nominell. Kranglet fælt med dem i oktober, men orker ikke en ny runde helt enda. Så da er det bare å dra ned buksa og ta imot :unamused:

2 Likes

Husk og smør godt :sweat_drops:

1 Like

Lite lån, men 2,47% i SPK.

SPK hever til 2.57% fra 1/1.
SPK er jo fin for de som kan benytte seg av den.

Har 2,99% effektiv rente hos Spb1 NN, under 50% av husverdi i lån.
Må nok ta en runde med andre banker i januar!

2 Likes

Ca 2,75% burde være mulig for de fleste.

2,69% virker å være “god” rente for de som kan forhandle. 2,99 bør være mulig for alle.

Freaking lol, skandiabanken gir 2.75 effektivt public listepris.

1 Like

Aaah, det stemmer ikke helt. Det meste hos Sbanken er fra 3% og over. Kun 50% belåning gir 2,75 effektiv

Ahh, right. Grei presisering

Ca 8 MNOK i lån totalt

2,65% fastrente på 5,5 MNOK
1,75% flytende på 2,5 MNOK (ansattebetingelser på dette lånet som gir fordelsbeskatning)

Pga boligglånsforskriften får jeg gjort fint liten en god stund framover, så jeg sitter stille i båten for å si det sånn.

4 Likes

Har lokal sparebank på Sørlandet. 5 mill i lån totalt med primærbolig og sekundærbolig som utleieobjekt. Har «kranglet» meg til 2,65 %rente og tar faktisk hver 3 mnd en runde med rådgiveren for avsjekk om betingelsene. Er på ca 70% belåningsgrad.

2 Likes

Er på ca 50 prosent belåning med fastrente på halve lånet med 2,77 effektiv

1 Like

Samme her. Så lenge kona er hjemmeværende med barna spiller det ingen rolle om belåning er under 50%. Boliglånsforskriften stopper videre opplåning.

1 Like