Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye penger har du investert

Takk @bamse og @torsteinius, har hatt samme tanker og forhold til investerte summer i ulike sektorer. Tror jeg ble litt tryggere på min reise videre og valgene som skal tas for å nå mine mål i aksjemarkedet:)

7 Likes

Interessant tråd! En ting jeg ikke ser noen nevner men som jeg mener kan være et godt tips, er å sette opp eget investeringsselskap om man mener litt alvor med det man holder på med. Det å skille privatøkonomi og investeringer merker jeg gjør at jeg holder hodet litt mer kaldt og sannsynligvis tar bedre beslutninger. Jeg satte opp Nordnet-konto for selskapet mitt for snart to år siden og har jo hatt grei utvikling derfra

Eget selskap gir jo også en del andre muligheter etter hvert, jeg ser mange her f.eks klager over tilværelsen som arbeidstaker. Om investeringene går bra og man kanskje også har noen annet man kan tjene penger på også, er jo veien kort til å ansette seg selv og slutte i 8-4 tilværelsen. Og med eget selskap da, er det overraskende mange utgifter man kan ta på firmaregnskapet og som dermed går av uskattede penger. I praksis har man ca 65% rabatt på en lang rekke ting :dollar:

10 Likes

Er det ikke mye jobb med regnskap osv? Eller setter du det bort?

1 Like

Om man er glad i aksjer, bør man jo være glad i tall tenker jeg, og da er jo ikke nødvendigvis eget regnskap noen kjempejobb. Jeg håndterer en del andre AS også og da har jeg satt bort rubb og stubb til regnskapsfører.

2 Likes

Har man ikke kompetanse på regnskap så er det en grei investering å sette bort. Selv har jeg meget god kompetanse, men setter det likevel bort. Men jeg vet hva regnskapsfører trenger, og hvordan det skal være, så jeg gjør det enkelt og ryddig for henne - noe som holder prisen nede.

Om jeg skulle slutte i jobben, og heller ansette meg selv, vil jeg nok fortsatt ha med regnskapsføreren. Det er et rent fritid-regnestykke for min del.

1 Like

Jeg har sett Sbanken reklamerer for “enkle løsninger” for bedriftskunder koplet mot Fiken.

Er det en løsning som kan “ordne det” på ens vegne?

@hydox - hvis du har lyst kunne jeg(og sikkert andre) godt fått en kjapp beskrivelse et sted her på forumet på hvordan du gikk frem for å opprette AS, regler og begrensninger man bør tenke over, hvordan/hva er regler og prosedyrer for innskudd og uttak av firmaet, beskatning av inntekter jf. privat handel osv…?

EDIT: Ser det finnes en tråd - Aksjehandel via eget AS

3 Likes

Muligheten for slik “kreativitet” i utgiftsføring er jo en del større om man fører regnskapet selv :slight_smile:

1 Like

Tror det finnes en egen tråd om Aksjehandel via AS på forumet, mulig det er noen tips der. For min del er en god regnskapsfører en no-brainer, kan jeg istedet bruke all min tid på det jeg er god på, tape penger på børs!

9 Likes

Spørs om en sånn guide kan gjøre veldig kjapp og kort - det er jo en god del ting å sette seg inn i, men som jo i alle fall jeg synes er ganske gøy da :nerd_face:

Mye info rundt dette finnes jo rundt omkring på nettet også og i andre tråder, men veldig kjapt oppsummert er vel gangen slik:
Host opp 30 000 til aksjekapital.
Lag stiftelsesdokumenter (vedtekter, styremøteprotokoll, stiftelsesdokument)
Start et bedriftsforhold i en bank og sett pengene inn på denne
Send inn samordnet registermelding i Altinn.

Ellers er det som flere er inne på nok en god investering om man skal begi seg ut på dette å finne seg en god regnskapsfører så man ikke roter bort tiden sin på bilagsføringer, offentlig rapportering og vedlikehold av kontoplaner. Ser jeg bruker 2-4000 på dette i måneden hos meg, men da er det også en del annet som håndteres, ikke bare investeringer.

Generelt gjelder det jo at et eget AS er frikoblet deg som privatperson og er en helt egen skatteentitet. På samme måte som i ASK blir derfor salg og utbytte av aksjer ikke gjenstand for direkte skatt, og gevinster kan dermed reinvesteres skattefritt. Men i motsetning til ASK hvor dette bare skjermer aksjehandel på hovedlisten på børsen, blir nå alt av investeringer inne i selskapet og man får ingen skatteeffekt gjør opp status på slutten av året. Dermed kan man investere i unoterte selskaper, utenlandske aksjer og andre verdipapirer og få samme effekt som en privatperson på ASK. Om ting går bra og man sitter med en regnskapsmessig gevinst på slutten av året, betaler man da selskapsskatt på dette (22%). Men så finnes det altså muligheter for å belaste firmaet med utgifter som drar ned resultatet og dermed skatten. Det er ved kombinasjonen av dette, fradrag for mva og skattekosten på alternativ lønn for å ta utgiften at rabatten blir så høy som 65-70% i forhold til å bruke “private” penger. Disse utgiftene må imidlertid kunne relateres til firmaets drift for at det skal være lovlig og det er nok av eksempler på at folk drar dette veldig langt. Jeg tror jeg stort sett holder meg innenfor, men det er klart det er jo fristende å kjøpe nye mobiler til barna i julegave når en iPhone i praksis plutselig koster 2500 i stedet for 7500 :cowboy_hat_face:

Av ting som er 100% innenfor som jeg belaster firmaet for i dag som jeg ellers ville tatt privat:
Inside-medlemsskap
Sanntidskurser
Diverse avisabonnement
PC og telefon og et ganske så oppgradert hjemmekontor
Styremiddag med kona et par ganger i året (Maeemo er plutselig ikke hinsides dyrt)
Drone og droneforsikring (hobby jeg satser på å tjene noen småpenger på)

Den aller største kosten er en Tesla X som jeg har som firmabil i eget selskap. Dette har ikke veldig mye å si når alt kommer til alt fordi firmabilskatten er kjempehøy, men det er litt deilig å slippe å knekke privatkontoen når nye dekk til 20 000 skal handles inn :blue_car: Blir forhåpentligvis brukt litt mer penger på vedlikehold av bilen generelt også da.

14 Likes

Det er vel litt risiko for at ikke alt blir godkjent dersom skattemyndighetene ser nærmere på det :sweat_smile:

El-bil er vel ganske lønnsomt pga. at skattegrunnlaget settes til 60% av nybilprisen?

Nja. Stort og komplisert regnestykke dette hvor man må ta med effekten av skattemessig vs regnskapsmessig nedskrivning av verdier, kosten for selskapet med arbeidsgiveravgift på firmabilskattegrunnlaget osv osv. Tommelfingerregelen er vel fortsatt at kjører man mye i jobben, er det mer lønnsomt med kjøregodtgjørelse. Men kjører man mest privat, kan det lønne seg. Jeg har ikke finregnet på det for egen del etter et år med dette nå, men tror jeg går litt i pluss.

hydrox,
takk for fin oppsummering.
Hvorfor bare 30000 i EK?

30K er minimum - 5 av disse går igjen til Brønnøysund for stiftelseskost. Men det er riktig - om man ikke har mer penger å investere, burde man ikke starte selskap for å organisere det.

Hvordan man håndterer midler over 30K i aksjekapital finnes det forskjellige strategier for. Det enkleste er jo bare å skyte inn mer enn 30K, da blir det høyere aksjekapital i selskapet. Personlig - siden jeg en vakker dag ser for meg å ta penger ut herfra også - har jeg lånt inn penger fra meg privat til selskapet. Da kan jeg betale tilbake på dette lånet uten å betale utbytteskatt.

1 Like

Kunne tenkt meg AS for moro skyld, men min situasjon er at jeg må skatte på alle uttak og har pengene på ASK og IZ nå. Det gjør det lite gunstig å overføre til AS, om det ikke er noe jeg har gått glipp av :crossed_fingers:

Det er mye gode opplevelser i roadtrip i gamle biler også - ikke slle som trenger et dollarglis for å føle oss vel.

1 Like

De gamle er biler, de nye er framkomstmidler…men jeg er generelt fan av gamle ting :slight_smile:

2 Likes

Hvordan har du gjort det rent praktisk angående gjelden? skjermingsrente og lån betales i sin helhet ved anledning, eller løpende avregning?

hydrox
Kan du anbefale “AS for dummies” litteratur for en mulig startup-kid som meg?
Websider etc?

1 Like

AS er vel tull for oss som har rundt millionen investert?

Mange fradrag man kan gjennomføre som privatperson også tross alt.

2 Likes