Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Heisann, jeg bruker også cointracking.info. Dere som har brukt dette, hvor i cointracking.info finner man tallene som skal inn i postene nevnt under?

*** Har man solgt kryptovaluta med gevinst i 2017, skal man føre dette opp i post 3.1.12 – Annen inntekt.

*** Har man tapt penger på salg av virtuell valuta i løpet av 2017, skal man føre opp tapet i post 3.3.7 – Andre fradrag.

Mulig du vet svaret på spørsmålet mitt under??

Det er litt av en forvirring ute å går rundt dette, og det selv her hvor det er mange relativt oppegående… ! Skatteetaten kommer til å få en h… jobb i år med å rydde opp!! Det er MANGE som har kjøpt og solgt krypto i 2017. Og jeg gjetter de får omtrent like mange forskjellige måter å føre det på og dokumentere det på innrapportert!!!

:confused:

1 Like

Det vet jeg ikke, ikke brukt det. Kanskje @amateurleague vet?

Ok, takk

Hei igjen!:slight_smile: Vil bare takke til dere som hjalp meg i sta - setter STOR pris på det!:smiley: Takker særlig for tipset om Kryptosekken.no. Den tjenesten var bare helt gull og den bidro til at jeg sparte utrolig mye tid…og hjerneceller!:smiley: Av gode ting kan jeg nevne CSV og API-støtte for alle de store kryptobørsene (pluss manuell innlegging ved behov), veldig lettfattelig og informativ side med en veldig behjelpelig brukerveiledning og FAQ, riktige valutakurser (både krypto og NOK/EUR/USD) for alle trades og veldig tydelig og brukervennlig løsning for det skattemessige. Samlet gevinst, samlet tap og samlet total verdi (formue) med henvisning til postene. Og ikke minst en fyldig skatterapport med ALT av info man har lagt inn, presentert på en meget ryddig og oversiktlig måte. Helt topp!:slight_smile: Skattemeldingen for 2017 er omsider og endelig levert inn - nå skal det feires!:smiley:

3 Likes

Jeg valgte å gå inn på Tax-report siden og trykket create tax report. Tallet som jeg førte inn var Total gain summen. Har du gevinst fører du det i post 3.1.12. Har du derimot tap, fører du det i 3.3.7

1 Like

Det viktigste er å prøve å dokumentere på en god måte. Skulle du ha gjort det feil får du bare et ekstra krav på den skatten du evt har betalt for lite. Gjør man et rederlig forsøk er det skjeldent man får den kjipe ekstraskatten :wink:

Krypto skattes nå 23%, men det gjøres jo litt endringer i reglene på kapital gevinst nå hvor fond etc skattes høyere. Noen som vet om det påvirker skatt på krypto?
Gjerne du vet @Nocturne

Desverre broder. Kan ikke si jeg gleder meg til å gå gjennom alt jeg har tradet i år :thinking:

Der er vi to! I starten av året når jeg trada mest var det ganske små summer da, så ser nesten bort fra de. Og regner ett ganske nøyaktig estimat for siste 3 månedene.

Jeg tenker egentlig å bare skrive opp det jeg satt inn og det jeg tok ut - og det jeg sitter igjen med. Har noen små posisjoner i noen alts som har stått siden begynnelsen av året, anser de pengene som tapt inntill videre, men gidder ikke å selge de for å få igjen på skatten :slight_smile:

Har solgt alle aksjene mine. Effektiv skatt på krypto er i år 22%, mens effektiv skatt på aksjegevinst/utbytte er 31,68%… :smiling_imp:

@Ginzink - sitter og leser om skatt av krypto. Du fører opp krypto du hodler på 4.1.10 “formue andre finansprodukter”. Tap og gevinst føres opp i 3.1.13 “Tap / Gevinst andre finansprodukter”.

Jeg orker ikke gå gjennom all tradingen, oppgir bare gevinst og tap samlet. Og beholdning av alts som jeg har ruget på siden 2018. Resten får jeg ta hvis de spør.

Står forøvrig ganske mye bra info her:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bransjer-med-egne-regler/internett/skatt-mva-virtuell-valuta/

2 Likes

Prøver å regne ut gevinst med CoinTracker. Men på alle transaksjonene der jeg har kjøpt noe for Euro får jeg opp meldingen:

“There is no suitable purchase to this sale (all purchasing pools consumed). Assuming purchase on the same day for 0 NOK.”

Tror det er fordi det ikke finnes en transaksjon på NOK -> EURO. Noen som vet om en enkel måte å fikse det? Er snakk om noen transaksjoner, så jo mindre manuelt knot dess bedre.

Og dere andre som bruker CointTracker endrer dere noe annet enn “custom-tax” til 23%?

Dette skyldes at dine innskudd på f.eks. Coinbase i EUR ikke får noen Cost Basis. Innskudd har ikke Cost Basis. Kun handler har Cost Basis.

Det jeg gjorde var å legge 2 manuelle transaksjoner (innskudd i NOK, og uttak EUR) for hvert av mine innskudd i EUR. Deretter la jeg inn en manuell transaksjon Salg NOK Kjøp EUR.

Mulig det er en enklere måte å gjøre det på, men det der funket i hvert fall for meg.

Problemet med Cointracking er at skatte rapportene du får ut til slutt ikke er helt tilrettelagt for hva som skal legges inn i Altinn i RF-1159.

Jeg endte derfor til slutt opp med å bruke kryptosekken.no, som nå også har integrasjon mot Altinn. Konseptet er veldig likt Cointracking, men ettersom det er tilrettelagt for norske forhold funker det bedre mener jeg. Litt ferre børser som støttes enn Cointracking, men synes det fungerer kjempebra.

De har dessuten god support og hjelper deg i løpet av få sekunder på Telegram gruppen deres.

Noen som fører opp kost for hardware wallet som fradrag i skattemeldingen?

RF-1159, Kryptovaluta i Skattemeldingen 2018

1 Like

Er det nok å skrive formuen på krypto du har og tap/gevinst ved siden på den RF1139 skjema eller må jeg legge ved å skrive ned alle transaksjoner? Jeg bare skrev hva jeg gikk inn med og hvor mye jeg hadde den 1. Jan. Nå er jeg usikker på om det holder eller ikke. Men jeg fant ingen andre steder å skrive transaksjoner.

Og det ville vært extremt komplisert i min tilfelle i tilegg.

Du sender ikke en oversikt over transaksjoner, kun total gevinst/tap + formue i NOK.
Gevinst/tap skal også inkludere valutagevinst/tap.

1 Like