Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Hvordan fastsettes verdi/tap på transaksjon der man kjøper kryptovaluta med kryptovaluta?

Har forstått det slik at kryptovaluta som kjøpes med Fiat og ikke realiseres vil regnes som skattepliktig formue. Verdien i årsskiftet er den som gjelder og skal oppgis til Skatteetaten. Men… eventuelle transaksjoner, herunder kryptovaluta kjøpt med kryptovaluta regnes som realisering og skal oppgis som gevinst/tap for hver enkelt transaksjon. Hvordan regnes dette ut?

Skatteetaten sier selv at de ikke har noe fasitsvar på dette:

– I prinsippet skal man ta med alle transaksjoner i denne utregningen, også når man har handlet én kryptovaluta mot en annen. Vi har ikke noe fasitsvar på dette, og skjønner at det kan være veldig vanskelig å fastsette gevinst og tap på slike transaksjoner, sier Ringså til DN

Eksempel:
Jeg kjøper Ethereum med Fiat og kjøper deretter XRP med Ethereum. Veksling gjøres på Shapeshift.io. XRP sendes til egen Ripple Wallet.

Det gjøres totalt 4 separate vekslinger/transaksjoner da jeg er skeptisk til å sende ett stort beløp. Hver veksling/transaksjon medfører et Fee. Har forstått det slik at Fee kan trekkes fra som kostnad. Hvordan kan jeg fastslå om veksling/transaksjon er gevinst/tap?

Dette er et wiki-innlegg som alle kan redigere for å lage en oversikt over alt man bør vite om denne investeringsmuligheten. Det hjelper nye og eksisterende medlemmer raskt forstå og ta stilling til en investering. Bruk Rediger-knappen nede til høyre for å legge til noe :slight_smile: Takk!

Dette er utrolig vanskelig! Heldigvis er det ikke stress før du eventuelt får ettersyn. Så jeg kommer til å holde det enkelt og si saldo 31/12 (minus evt saldo året før) er realisert gevinst. Det viktigste er at jeg betaler skatten som jeg skal. Klart jeg kunne nok utsatt skatt om jeg gjorde beregningene og ikke satte realisert før jeg må men det får bare gå.

Ler litt av de som har tjent flere millioner og leter etter måter å unngå skatt (ikke her). Skatt av lønna man sliter for er ok men ikke noe man “får gratis” :joy: riktignok større sum, men vil heller ha 7 millioner og leve fint en 10 millioner og slite med å bruke de samt være redd skatteetaten.

Satt å leste litt om rapporteringsplikt til valutaregisteret om man overfører mer enn 100k NOK til utlandet men finner ikke riktig skjema. Noen som har lenke?

Edit: nevermind.

Hei, dette har visse likhetstrekk med noen andre poster, men skriver det allikevel som egen post. Dette angår hva skatteetaten anser som realisering av kryptoposisjoner. Her er et fiktivt eksempel på en problemstilling jeg lurer på.

Hvis man har solgt med en samlet gevinst på 200k NOK på en børs, sender deretter 150kNOK(gevinst) til sin norske privatkonto. Så sender man 50kNOK fra sin norske bank tilbake til børs og kjøper tilbake den samme enheten som man solgte, pluss at man også kjøper tilbake samme enhet med de 50k NOK som hele tiden fra salget har stått på børst.

Hva skal da skattlegges:
a)200k NOK, siden dette er det realiserte beløpet gjort på børst.
b)150k NOK, siden dette er det realiserte beløpet ved at det har blitt tatt ut til din private konto.
c)100k NOK, siden dette er den totale gevinsten man har tatt ut ved nyttår.

Har vært i kontakt med revisor og skatteetatens sentralbord, men det er ingen konkrete svar jeg har fått. Har også sendt inn skjema inn til skatteetaten for å få en endelig bekreftelse, men venter fortsatt på svar og skulle gjerne hatt en avklaring så fort som mulig.

Hva tenker dere?

Er en annen tråd rundt temaet. Men jeg spurte skatteetaten. Fikk dette svaret her.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

Har lest alt dette, men dette gir ikke noe konkret svar vedrørende når realisering skjer. Ut i fra det jeg har lest andre steder så er hver eneste handel en ny realisering, og dermed enten skattepliktig eller fradragsberettiget. Slik sett så er svaret veldig enkelt svaralternativ a), men sentralbordet hos skatteetaten nevnte noe om når det tas ut, men han vet ikke nødvendigvis hva crypto er, og han snakket mer om utbytte. Kollegaen av revisoren min hadde også vært i kontakt med skatteetatens sentralbord, og fått et tilsvarende tvetydig svar. Hvis dette er tilfelle så kan det alternativ b) benyttes som skattepliktig gevinst. Dette vil jo i realiteten gjøre børsene til aksjesparekontoer.

Når jeg sjekket med en skatterådigvier i et større revisjonshus, så mente de at realiseringen skjer når du går fra Krypto til fiat. Iallefall når man ser på de utalelsene som er kommet fra skatteetaten sålangt.

Men du må jo fortsatt skatte for evt formue.

For min del så har dette størst betydning om jeg får gjort om noe av studielånet mitt til stipend. Så det er hva som regnes som kapitalinntekt som for meg har betydning, formuen er ikke noe problem, og alt er ført opp tidligere og vil bli ført opp i år også.

Hva sier regnskapsfører du har pratet med ?

Jeg kommer til å anta realisering som krypt - > fiat veksling. Iallefall frem til det er kommet mer og tydeligere guidelines fra Skatteetaten.

Så i følge revisjonshuset du har vært i kontakt med så kan man eksempelvis selge eth til btc uten å realisere gevinst, men når man selger til dollar eller euro så anses dette som realisering? Og ikke når jeg først sender fiat tilbake til min norske private bankkonto?

Regnskapsføreren jeg har vært i kontakt med har liten erfaring med dette, som skrevet tidligere så er det svaret en av hennes kolleger vært svært tvetydig, og potensielt at det kun er gevinst tatt ut i NOK som er skattepliktig. Men det må legges til at dette er sentralbordet, og ikke nødvendigvis noe de har kompetanse til å gi et endelig svar på. Når jeg snakket med sentralbordet så ønsket han at jeg skulle sende inn et kontaktskjema, slik at jeg kunne få endelig instruks derfra. Tror ikke engang skatteetaten vet helt hva de skal gjøre enda.

Det er korrekt, evt USD - NOk gevinst vil jo også være skattbar. Han som utalte seg her skjønner dog hva krypto er. Skal se om jeg får fatt i en offisiell utalelse.

Når jeg kontaktet skatteetaten sendte jeg inn spørsmål via Altinn og fikk svar et par dager senere. Der de henviste til prinsipputalelsen. Jeg tror din tanke rundt at de er usikre selv er ganske korrekt.

Jeg tok også kontakt med skatteetaten gjennom Altinn, riktignok i går. Men jeg stilte ca det samme fiktive spørsmålet som jeg innledet denne tråden med. Så de burde jo kunne svar konkret på dette. Hvis ikke engang skatteetaten kan svar oss på hvordan det skal gjøres, hvordan skal man da kunne være sikker på hva man skal gjøre :confused:

Spørsmålet mitt til dem va ca identisk med ditt :stuck_out_tongue:

Skatteetatens enkle eksempler svarer jo ikke på spørsmålet :frowning: , så hvis de bare henviser til de åpne uttalelsen på skatteetatens hjemmesider så vet jeg fortsatt ikke hvordan jeg skal gå frem. :disappointed_relieved:

Hvordan er det for de som driver med valutahandel?
Sett at du kjøper 100k euro og euroen går opp 1%.
Må du da skatte av disse 1%ene eller er det først når du veksler tilbake til NOK at man tar ut gevinst?

For min egen del så tenker jeg at å ha fiat på kraken er en risiko, og det er først når pengene er tilbake på en bankkonto at de er trygge og bør regnes som gevinst.

Man omgår hele denne problemstillingen ved å selge seg til tether istedet, men da tenker jeg reglene burde være at først når penger er på egen bankkonto at det er gevinst.

Hvis hver handel regnes som realisering, så blir jo salg av crypto til euro en realisering, og deretter er euro til nok en ny realisering, med eventuelle tap/gevinst.

Hva vi tenker er riktig er en ting, hva skattemyndighetene sier er hva vi eventuelt kan bli straffet for hvis vi ikke følger deres instrukser.

Noen som tror det kan være mulig å sette realisert gevinst rett inn på aksjesparekonto og utsette skatten til man realiserer gevinsten der? Vet ikke hvordan man skulle ført det i selvangivelsen, men så utydelige Skatteetaten er i sine svar burde man jo egentlig stå fritt til å skatte som man vil. Virkelig på tide at de kommer på banen med noe konkret.

Det vil ikke være mulig. Ikke med krypto.

Aksjesparekonto omhandler vel spesifike aksjer og fond. Amerikanske aksjer, hvis jeg ikke husker feil, er ikke innenfor aksjekontoens rammevilkår. Skatte som en vil fører fort til å bryte loven. Er man usikker bør man få instruks fra skatteetaten, men som poengtert mange ganger her i tråden, så er det ikke lett når det ikke er konsekvente tilbakemeldinger fra skatteetaten.

1 Like