Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Les denne fra DN (om du abonnerer): https://www.dn.no/meninger/2017/12/05/1203/Innlegg/skatt-pa-digitalt-gull

Den sier at all realisering teller som gevinst.

Litt fra artikkelen:

Har du solgt virtuell valuta i løpet av året, må du rapportere skattepliktig overskudd eller fradragsberettiget underskudd. Overskudd eller underskudd beregnes av differansen mellom vederlaget du fikk ved salget og kostprisen du hadde ved anskaffelsen.

Betaling for gjennomføring av transaksjonen kan trekkes fra vederlaget som en kostnad. Kostpris tilsvarer det som ble betalt ved kjøp av den virtuelle valutaen.

Har du betalt i annen valuta enn norske kroner, må kostprisen regnes om til kroner ut ifra valutakursen på kjøpsdagen. Salgsprisen må også regnes om til norske kroner, men da ut fra valutakursen på salgsdatoen. Dette er det såkalte sammenslåingsprinsippet, hvor gevinst eller tap i valuta slås sammen med beregningen av verdistigning eller nedgang på det underliggende objekt.

Dersom en har kjøpt og solgt en virtuell valuta til samme pris, kan altså svingninger i valutakursen likevel føre til at du har en skattepliktig gevinst eller et fradragsberettiget tap.

Dersom oppgjøret er gjort i annen virtuell valuta, vil ikke det påvirke realisasjonsspørsmålet. Å bytte en virtuell valuta for en annen regnes også som salg. Hvis du eksempelvis bytter inn bitcoin mot Litecoin, regnes dette som et salg av bitcoin. Verdien av vederlaget må da regnes ut fra verdien av Litecoin på transaksjonstidspunktet regnet om til norske kroner.

Tusen takk for svar, da er det vel bare å gå ut i fra at hver eneste handel er realisering, og dermed skattepliktig tap/gevinst. Deilig med mange transaksjoner da.

1 Like

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

1 Like

Den ble postet som post nr 2 i tråden :slight_smile:

Lol. Skylder på at det ikke ble sånn fancy ingress/link på den linken :wink:

1 Like

Pratet litt mer med skatterådgiveren nå ikveld.

Kort fortalt, han ville ført all gevinst og han ville ført verdi på eksisterende btc eller altcoins som formue.

Men han måtte tenke litt mer når jeg spurte om når realiseringen skjer.

Når man selger altcoins - BTC
BTC - derivater - BTC
BTC- USD eller USD - NOk.

Skal også nevnes at han mente det burde behandles som valuta. Men jeg mistenker at de skal diskutere det på partnernivå iløpet av uken siden de begynner å innse at veldig mange lurer på akkuratt det samme.

Skatteetaten tapte vist også en rettsak veldig nylig iforhold til MVA på kryptovaluta, dvs de mente det var en tjeneste. Skal poste link når jeg finner.

Om du kan komme med mere spørsmål, så skal jeg sende dem avgårde.

Momsen kommer vi heldigvis unna, dette er vel hovedsaklig på grunn av at EU har klassifisert det som et finansielt instrument, og dermed fritatt fra momsreglene. Dette står også presisert på skatteetatens egne sider.

Noen som vet når man går fra å bli ansett som privatperson til å bli ansett som næringsdrivende når det kommer til å trade i crypto?

Fikk omsider svar på skatteetaten.

“Det vises til din henvendelse til skatteetaten vedrørende salg av bitcoin.
Gevinsten ved salget vil være skattepliktig. Det har ingen betydning om du investerer pengene i noe annet.
Du kan lese om dette på skatteetaten.no, søke på bitcoin.
Dette til orientering.”

De svarer jo ikke på spørmålet jeg stiller og refererer bare vider slik som har blitt gjort med andre her.

1 Like

Jeg har 5000
Jeg gjør en trade og er oppe i 10.000 (altså 5000 profit)
Jeg må betale 25% skatt av profiten (2500).
Altså jeg har nå 7500
Men året er ikke ferdig enda og jeg fortsetter å trade
Jeg ender opp på 2000 cash på slutten av året. Altså 3000 i minus fra initial.

Spørsmål.
Får jeg tilbake på skatten pga jeg er overall i minus, eller må jeg fortsatt betale 2500 i skatt?

Året under ett som teller. Så lenge du har realisert.

Er allerede en tråd rundt skatt og krypto, foreslår du leser mer der. Så kan @pdx stenge denne.

2 Likes

Du kjøper og selger, ved årsslutt står du igjen med en gevinst/tap som du må skatte av. Hvis du startet med 5000 og avslutter året med 10000 skatter du av de 5000 i gevinst, altså 1150 (23% av 5000)

Takk for info :slight_smile:

Innser at å skulle manuelt sammenstille alle de hundrevis av kryptotransaksjonene fra 2020 blir helt umulig, så jeg har kjøpt meg en konto på Kryptosekken.no

Noen andre som bruker denne og har levert med rapporten derfra som grunnlag før?

Ser at selv om jeg importerer og importerer fra alle mulige tjenester, så har ikke formuen på rapporten kommet opp i nærheten av det beløpet jeg satt på ved årsskiftet, så er litt skeptisk

Podcast med mannen bak:

https://soundcloud.com/kryptografen/erlend-fra-kryptosekken-episode-44

Ser at skatteetaten skriver dette:

Ta vare på dokumentasjonen

Du trenger ikke sende oss dokumentasjon på dette, men du må kunne legge fram dokumentasjon hvis vi spør

Så antar man kan bare gamble på å rapportere noe som er sånn noenlunde rett, så vil det ikke være store risikoen for at en får noen smell men.

Jeg bruker det. Du må passe på at alle innskudd og uttak er tatt med. Det er noen steder hvor dette ikke kommer med gjennom APIen, men kun kjøp og salg. Da funka det fint for meg, men måtte se gjennom manuelt for å være sikker, så fortsatt endel jobb.

1 Like

Jeg bruker Kryptosekken og synes det fungerer utmerket. Nå har jeg ikke det mest komplekse skatteoppgjøret ettersom jeg forsøker å minimere antall børser etc. jeg bruker, men de jeg har brukt har fungert som det skulle. Eneste problemet jeg hadde var noen Bitmex transaksjoner i fjor. Når det er sagt så er supporten fra disse gutta også helt super.

Som @Olee78 nevner så er det fortsatt noe manuelt arbeid med dette, blant annet dette med innskudd og uttak.

Jeg har brukt Tokentax.com og er veldig fornøyd med dem. Har hatt et ekstremt komplekst virrvarr av børser og overførsler osv, så jeg gikk for VIP, som helt klart var verdt det. De brukte myye tid på det, og nå er det omsider ferdig. Antar det vil bli enklere for meg nå som alt er satt opp!

@Morti

1 Like

Kryptosekken.no viser at jeg må sette av rikelig med penger neste år :smiley:

4 Likes

Noen som har noe erfaring på når man blir ansett som næringsdrivende? Går det noe grense på feks 1 MNOK eller 5MNOK eller noe slikt?