Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan skrive jobbsøknad som gjør at man får jobben

Nevn at du er på TekInvestor - men det kan så klart slå begge veier.

4 Likes

Kan skrive under på dette. Vi hadde 3 stillinger ute nå nettopp, kanskje 100 søkere per. Når halvparten av dem bare ringer for å “ha gjort det” blir det jævlig irriterende. Sjefen min bare ristet oppgitt på hode etter de aller fleste.

Du bør ha noen svært gode spørsmål eller komme med interessant info som kanskje ikke passet i søknaden.

Edit: Men klart avhengig av stilling og forventet antall søkere

2 Likes

Både på din søknad og på din CV må de viktigste punktene som gjør det riktig å kalle deg inn til intervju være lett tilgjengelig MED EN GANG. Ikke gjem dem langt nede på siden.

Du må lese stillingsannonsen nøye, og klare å lokalisere de viktigste egenskapene de etterspør, og så adressere disse først og fremst.

Her var det mye bra tips. Jeg har vært leder i IT-bransjen i 10 år, og det jeg vil fremlegge her, ut over mye av det som er skrevet, er 1: som savepig er inne på, les annonseteksten med lupe og «svar» på hvordan du møter dette i søknadsteksten. Prøv å forstå hva som ligger bak det de søker etter og svar på det, og hvordan din bakgrunn møter det på en god måte. Kom raskt til poenget og ha en kort søknadstekst og en oversiktlig og kort CV, men lag den spesifikt for denne stillingen. Bygge CV riktig for akkurat denne stillingen er superviktig. Vis at du har brukt tid på selskapet ved å lese gjennom nettsidene, tilgjengelig regnskap, innlegg på sosiale medier, og se om du på en naturlig måte kan flette det inn i søknadsteksten og bakgrunn i CV (tidligere prosjekter du har jobbet med hvor du har møtt samme problemstilling som du i denne stillingen vil møte etc). Igjen - kunsten er å gjøre det så kort og presist som mulig. Er det 1000 søknader må du jobbe hardt med søknaden - og vise det :slight_smile:

Jeg har ansatt flere hundre, og lest flere tusen CV-er. Når du sitter med slike mengder, så er det ikke interessant hvor glad du er i å gå på ski, hvor mye du trener etc.
Cut to the bone!
Beskriv deg selv kort. En linje,eller to.
Få så frem relevant utdanning, kursing og erfaring.
Referanser. Er de gode og relevante, så bruk de.

Referanser kommer gjerne i 2.rekke etter 2.gangs intervju, men enig i at de er kjempeviktige. Det er noe av det aller viktigste jeg bruker i ansettelsesprosesser, men fordi det er tidkrevende gjør jeg det sjeldent før sent i prosessen etter jeg har snevret så mye ned som mulig.

1 Like

Spørsmål, det å være villig til å forhandle på lønn for å gjøre seg selv til en mer attraktiv kandidat, (altså potensielt gå ned i lønn for å få jobben) er dette vanlig å nevne på noen måte i en jobbsøknad?

Hva om man på intervju blir spurt om forventninger til lønn?

Hvis du vet nye jobben betaler mindre er det definitivt en smart ting å gjøre i et interjuv om temaet blir tatt opp.

Jeg ville aldri gjort det i en søknad. Da har du ødelagt forhandlingsposisjonen din før forhandlingen har begynt og kanskje har du gjort det uten grunn. I verste fall kan også arbeidsgiver begynne å lure på om det er noe “galt” med deg som gjør at du mener at du ikke fortjener så bra lønn.

Hvis du kommer til intervju så må du regne med å få spm om forventning til lønn. Da kan du heller tone ned betydningen av lønna for din del hvis du ønsker det. For eksempel kan du si at interessante arbeidsoppgaver er viktigere for deg enn lønn spesielt. Jeg tror imidlertid at det er lurt som arbeidstaker i disse situasjonene også å huske på at kommer du til intervju så betyr det at arbeidsgiver har sett kvaliteter i deg som de kan tenke seg. Det er ikke noen overraskelse for dem at arbeidstakere ønsker høyest mulig lønn og har de gitt uttrykk for et lønnsnivå i utlysningen så har de neppe noen forventning om å gå under det.

Dessverre ingen fasitsvar… Lykke til!:slight_smile:

4 Likes

Det er viktig å ikke gi inntrykk av at du vil bruke den jobben som en “stepping stone” for å få en annen jobb i framtiden. Å ansette noen som bare vil bli i jobben i 1-2 år f.eks. er ofte ikke så hot for arbeidsgiveren.

1 Like