Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan skrive jobbsøknad som gjør at man får jobben

Hei,

Sitter midt oppi i en prosess hvor jeg konkurer om en stilling med drøyt 1000 andre søkere.

Finnes det noen på tekinvestor som er flink på å skrive søknadstekst? Har så langt brukt karrieresenteret sine tips om hvordan man skal bygge en søknadstekst. Men tbh, jeg er skikkelig udugelig på å skrive gode søkneder.

Finnes det noen eksperter på tekinvestor? Har ikke så mye å bidra med i return.

2 Likes

Jeg har skrevet altfor mange i mitt liv, vært på ditto mange intervjuer og vurdert enda flere - kan sikkert ta en kikk :slight_smile:

3 Likes

Er ikke så erfaren på å skrive dem, men det enkleste tipset er kanskje å sette seg i 5 minutter i stolen på andre siden av bordet.

Altså du har en stilling der du har 1000 søkere og skal velge en av dem. Etter du har kastet 900 av dem direkte i søpla basert på noen enkle utvalgskriterier…utdannelse slik og slik, enkelt kriterium slik og slik. Hva ser du som arbeidsgiver etter i søknaden hos de siste 50 du flipper igjennom basert på at CV er «riktig»?

Intel og forståelse av hva arbeidsgiver er ute etter tror jeg er avgjørende for å komme seg i posisjon med så mange «motstandere». Noe selvsagt dette…men du skjønner tegningen…

2 Likes

Gode poenger. Det sagt, så er det en del stillinger hvor «formalkravene» er så strikte at du «må» oppfylle de fleste før du evt. får en invitasjon til et intervju (det være seg karakterer, erfaring og/eller utdannelse).

Les: de ser på CV / formalkompetanse før søknaden som sådan.

Blitt verre og verre i nyere tid det der, dessverre.

2 Likes

Har selv lest og gått igjennom flere tusen jobbsøknader siste årene og skal prøve å svare så ærlig og politisk ukorrekt som jeg kan.

Er det en ting som går igjen er det at man må komme raskt til poenget og sørge for at introen gjør at den som leser den sitter igjen med en følelse av at dette er en ordentlig person som kan ha noe å bidra med.

Spesielt når det er mange søkere “leter” man etter grunnet til å si nei for å korte ned kandidatlisten.

Som oftest gjør man seg opp en mening etter 10-20 sekunder, veldig sjeldent at de siste 3-4 avsnittene snur et nei til et ja. Andre veien kan skje litt oftere, så ikke slurv med avslutningen heller, men sørg for at du bruker tid på å få til en god introduksjon. Personlig bruker jeg ikke tid på å lese ferdig søknader om jeg allerede etter innledningen ikke tenker at dette er en god kandidat.

Utover det setter i hvert fall jeg pris på at det ikke er skrivefeil, grammatikkfeil og at man signerer med stor bokstav i både fornavn og etternavn. Sånne småting kan være det som gjør at noen andre blir kalt inn til intervju i stedet for deg.

Det å gå gjennom store søkerbunker kan være veldig slitsomt, så tenk på at din søknad kan være nr. 700 som blir lest og at du skal prøve å skille deg litt ut fra de foregående 699.

Ellers vil det avhenge veldig av hvordan stilling du søker på når det kommer til hva man burde inkludere i søknaden, men finnes ingen supertriks eller fasitsvar.

Lykke til med søknaden!

10 Likes

Takk til @Jensen og @h3nk1 som fikk frem på en mye bedre måte hva jeg forsøkte å formidle :sweat_smile:

1 Like

1000 søkere? Mye slit å gå gjennom. Er det ikke da man bare kaster halve søkerbunken i søpla? Kan jo ikke ansette folk med uflaks… :smiley:

8 Likes

Les annonseteksten nøye, gjør litt research og sett deg inn i bedriftens virke slik at du fremhever de kvalifikasjonene de ser etter.
Altfor mange tar forrige søknad og endrer enkle detaljer som bedriftsnavn og dato, men det skinner gjennom ved første øyekast!

Det er også lett å se om det var den femte søknaden du sendte ut i løpet av dagen eller søknaden for jobben du virkelig vil ha.

Er det offentlig eller privat jobb?

Har jobbet selv med rekruttering i finansbransjen noen år.
Mye bra tips i teksten til Jensen.

Samtidig vil jeg kanskje anbefale deg å tenke utenfor boksen. Hvis dette er en jobb som er spesielt interessant for deg dreier det seg om å skille seg ut, i tillegg med så mange søkere kan dette være vanskelig i en CV.
Sørg for å levere CV’en «face to face» om mulig - og prøv å få slått av en prat mens du gjør det. Vis at du er villig til å gi det lille ekstra for å vise deg frem.

Jeg har hvert fall ved et par anledninger tidligere tatt inn folk til intervju etter en slik seanse, som sannsynligvis ikke hadde blitt invitert inn bare basert på CV’en.

Alt dreier seg om å skille seg ut, og forutsatt at man har de grunnleggende kvalifikasjonene på plass handler alt om å komme seg på intervjuet.

2 Likes

Skrevet i farta. Så se bort i fra skrivefeil og elendige formuleringer :grin::+1:

Jeg har bygget søknader rundt den malen fra Karrieresenteret med stor suksess tidligere, så den kan anbefales.

Hvis du skal sende søknaden i posten - send i a4 konvolutt istedenfor a5. Da skiller du deg positivt ut allerede før søknaden er åpnet :slight_smile:

2 Likes

Avslutte med “jeg vet hvor du bor…”?

Har vært på begge sider av bordet. Som medrekrutterer har jeg hentet inn folk til et vidt spekter av stillinger. Hvis du sender inn søknad gjennom webcruiter eller lignende systemer, bør du holde det kortfattet og nøyaktig i beskrivelsen. Greia med slike systemer er at rekrutterer får sammenlignet epler og epler. Når folk sender inn CV i pdf eller word kan en få litt av hvert - og det er nærmest DaVinci-koden å få satt det opp mot hverandre.

Hva som er en god søknad varierer veldig på hvem som leser den. Jeg har funnet ut at mange som utsteder stillinger ikke har den minste peiling på hva de faktisk trenger…Og det er ikke satt på spissen. Spesielt rundt personlige egenskaper…Jeez.

Ofte er det dog slik at man kan lese litt mellom linjene på hva det faktisk er man ser etter. Hvis du klarer å fange essensen, vise egenskaper som ikke nødvendigvis listes opp i utlysningen, vise personlighet - samtidig som du klarer å holde deg kortfattet (1/4 - 1/2 side)… Da har du iallfall utkonkurrert majoriteten av søkerne.

2 Likes

Lenge siden, men har vært med på å avholde jobbintervju på en butikk stilling.
30% blir kastet på grunn av en disposisjon som ikke passer til CV. => Uleselig

Så har du en halvpart av det som gjenstår som blir kastet på grunn av for mye informasjon, og for lite informasjon. Mange skrivefeil, rot og usystematisk informasjon om utdannelse og erfaring.

Resten, ca 1/5del blir faktisk lest og vurdert.
Jeg regner nesten med at dette er helt normal prosedyre. Så mye er gjort med å forstå hva arbeidsgiver spørr etter. Og ikke ta med irrelevant erfaring.

De korteste er de beste etter mitt skjønn. Men det er en bra ting å skille seg ut.

1. Skriv en CV og søknad uten skrivefeil er første prioritet.
  2. Bilde på CV.
  3. Møt opp personlig for å hilse på arbeidsgiver, ring dersom det ikke er mulig å “stikke innom”.
  4. Få med erfaringer som er relevante for jobben, vis at du er reflektert, motivert (dersom du får jobben blir du værende i mange år, du vil oppover i selskapet, du jobber selvfølgelig ekstra når det er behov og er fleksibel).

Skriv kort på CV hva tidligere jobber innebar i stedet for å kun remse opp navn på arbeidssted. Da viser du at du bryr deg om dine tidligere arbeidssteder og arbeidsgiver får et helhetlig inntrykk. Mangler du dette hiver jeg søknaden i søpla.
Med dette synes jeg du burde være garantert et intervju.

Ser jeg gjentatte skrivefeil havner søknad i søpla. Mangler det sentral info som fødselsdato og bostedsadresse så går den også i søpla. Preg av copy-paste fra annen søknad = søpla. Kort periode mellom tidligere arbeidssted uten en god forklaring = søpla. Bosted langt unna uten forklaring = søpla.

Det er vanvittig mange dårlige søknader der ute, skal ikke så mye til å få uttelling dersom man er motivert. Motivasjon er ofte viktigere enn kvalifikasjoner synes jeg. :smiley:

Verdt å poengtere at det er elektronisk søknad i webcruiter. Så blir ikke noe fancy. Straight up CV og søknadstekst.

Ring eller dra innom bedriften hvis du har mulighet! Få de til å huske deg. Still intelligente spørsmål om stillingen.

Ser at mange skriver dette. Om du skal møte opp eller ringe må du sørge for at du har et formål med samtalen. Folk som ringer bare for å ringe er ofte et større irritasjonsmoment enn det er hyggelig. Samme med folk som dukker opp i arbeidstid uten en avtale, da blir jeg litt sånn: “Tror du ikke jeg har noe annet arbeid å gjøre?”

Sikkert ikke alle som tenker sånn, men vet det er en del som deler mine tanker.

Har vært med på tilfeller hvor folk som har kommet innom uanmeldt har endt opp med å bli ansatt, men da skal du gjøre et skikkelig godt inntrykk.

5 Likes

Selv har jeg god erfaring med å ta kontakt, ring til bedriften, du havner ofte hos den som sitter med ansettelsen. Sett deg så godt inn i jobbe som mulig, ved å ha relevant spørsmål viser du også at du har kunnskap som er relevant samt at du viser faglig interesse.