Har selv lest og gått igjennom flere tusen jobbsøknader siste årene og skal prøve å svare så ærlig og politisk ukorrekt som jeg kan.
Er det en ting som går igjen er det at man må komme raskt til poenget og sørge for at introen gjør at den som leser den sitter igjen med en følelse av at dette er en ordentlig person som kan ha noe å bidra med.
Spesielt når det er mange søkere “leter” man etter grunnet til å si nei for å korte ned kandidatlisten.
Som oftest gjør man seg opp en mening etter 10-20 sekunder, veldig sjeldent at de siste 3-4 avsnittene snur et nei til et ja. Andre veien kan skje litt oftere, så ikke slurv med avslutningen heller, men sørg for at du bruker tid på å få til en god introduksjon. Personlig bruker jeg ikke tid på å lese ferdig søknader om jeg allerede etter innledningen ikke tenker at dette er en god kandidat.
Utover det setter i hvert fall jeg pris på at det ikke er skrivefeil, grammatikkfeil og at man signerer med stor bokstav i både fornavn og etternavn. Sånne småting kan være det som gjør at noen andre blir kalt inn til intervju i stedet for deg.
Det å gå gjennom store søkerbunker kan være veldig slitsomt, så tenk på at din søknad kan være nr. 700 som blir lest og at du skal prøve å skille deg litt ut fra de foregående 699.
Ellers vil det avhenge veldig av hvordan stilling du søker på når det kommer til hva man burde inkludere i søknaden, men finnes ingen supertriks eller fasitsvar.
Lykke til med søknaden!