Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IMO 2020 - Alt om endringene innenfor skipsfarten i 2020

Hei,

I forbindelse med to innlegg på min blogg (link nedenfor) har jeg fått med meg at det er interesse for en egen tråd om IMO 2020. Jeg startet opprinnelig med å gjøre research med tanke på endringene innenfor shipping, men så fort at dette får ringvirkninger i flere bransjer.

IMO 2020 - Den perfekte stormen
IMO 2020 - En interresant mulighet i shipping

Børsnoterte selskaper som er aktuelle og har eksponering mot IMO 2020:

Raffineri:

  • Andeavor (ANDV:US)
  • HollyFrontier Corporation (HFC:US)
  • Phillips 66 (PSX:US)
  • Valero Energy Corp (VLO:US)

Hydrogen Produsenter:

  • Air Products and Chemicals, Inc. (APD:US)
  • Praxair (PX:US)

Rederi:

  • Hunter Group (HUNT)
  • Okeanis Eco Tankers (OET-ME)
  • Scorpio Tankers (STNG:US)

Scrubber Produsenter:

  • Alfa Laval AB (ALFA:SE)
  • Yara International (YAR)
  • Wärtsilä Corp (WRT1V:FI)

Trading:

  • Vistin Pharma (Vistin)

/AF

12 Likes

Veldig bra!

2 Likes

STNG har falt fra $3.10 siste måned til $2.35, fra 2015 har rederiet dundret ned fra $11 til $2.35. Dette illustrerer risikoen som ligger i rederier med mye gjeld.

3 Likes

Scrubber Demand Booming as Oil Market Braces for IMO Regulations:
https://www.hellenicshippingnews.com/scrubber-demand-booming-as-oil-market-braces-for-imo-regulations/

Officials at Wartsila Oyj said in an interview Thursday that they’d seen an increase in orders for scrubbers from the first quarter to the second this year, aided by a 170 million euro ($197 million) contract with a major European container shipping company. Shares of Alfa Laval, also a big supplier of scrubbers, jumped this week after its earnings were buoyed by surging orders. Although the company didn’t detail an exact order pipeline, one analyst on the company’s post-earnings call said he believed demand had tripled since the first quarter.

Alfa Laval previously said that it expects to see 5,000 ships fitted with scrubbers. That estimate may increase, CEO Tom Erixon said on a call with reporters after earnings this week. The merchant fleet numberered about 94,000 ships at the end of 2017, according to data from Clarkson Research Services Ltd., a unit of the world’s largest shipbroker.
Source: Bloomberg

2 Likes

Noen interresante handler sist uke:

Det gis altså kreditter fra selger av eldre skip til kjøper for eldre skip på 10m USD for scrubber + retrofit.

2 Likes

Ganske kontrært fra NHH Professoren, som er på den helt andre siden av gjerde enn f. eks Kjus. Tror han bommer i noen antagelser, eksempelvis raffineri kapasitet og tilgang på scrubbere.

https://www.linkedin.com/pulse/scrubbers-superprofits-roar-adland-ph-d-mics-/

Som Spetalen ville sagt. Hadde professorer hatt rett, ville de hatt penger istedenfor skjegg.

Men fra spøk til alvor så har han nok rett i dette med superprofitt som salgspitch. IMO 2020 kan fort bli litt gullfeber

3 Likes

Det er korrekt, det er veldig viktig å ha en exit strategi her om det viser seg å bli super-profitt i 1-2 år.

1 Like

Dette blir viktig å følge med på i 2018-2019, tiltar skrapingen så får man ut endel av tilbudssiden.

https://www.hellenicshippingnews.com/new-fuel-directives-and-the-tanker-market/

Ganske interresant lesning. Jeg har vært inne på Scorpio Tanker - STNG:US tidligere .De driver med frakt av raffinerte produkter. Det er et bet med risiko, bare så man er klar over det.

1 Like

Vet du om børsnoterte selskaper som tar på seg hugging av skip i vesten?

Det er ett godt spørsmål, og det er ikke ett marked jeg følger.

Tiltar skrapingen så er det Hunt som er en av de beste måtene å eksponere seg. Mye skraping vil bety at mye av tilbudssiden forsvinner.

Fraktratene kunne gå fra $14k dagen helt opp til $150k for VLCC om det blir bonanza… Om noe sånt skulle materialisere seg står ikke Hunter i 3.5, men snarere 10-15,-

2 Likes

Glemte helt å si: Veldig takknemlig for tråden og bra arbeid her @aksjefokus

2 Likes

Som Vistin-aksjonær må jeg nesten poste denne fra e24 i de relevante trådene. Det er ikke ment som hausing, men som utgangspunkt for en samtale evt. bekreftelse på viktigheten av å ta dette på alvor.

1 Like

Bra tråd! Takk for at du deler @aksjefokus. Kan fort bli noe av dette her.

Har vi egentlig noen informasjon om Vistin Pharma(trading) og hvor mye de har posisjonert seg med tanke på energi? Ser bare at det er en nylig utvikling, så går utfra det ikke har så altfor mye å si enda?
Spetalen og flere andre gikk nylig inn med mer friske penger, som ser ut til skal gå til Trading delen av selskapet.
Tegningskursen på emisjon var 11,2 og der har den ligget stabilt siden. Men årene før fallt det veldig mye, har selskapet gjeld og annen forretningsdrift som vil gå utover resultatene som trading aktivitetene gir?

1 Like

Hei! De har ikke sagt hvor mye de har plassert, men det er hentet inn 300mnok til formålet. Ingen gjeld og god cashflow fra Metformin-produksjon.

Har vært inne å lest gjennom presentasjonene og endel artikler jeg har klart å google frem. Virker veldig bra .
Metformin salget ser ut som de har god profitt/margin på, og det er stabilt. Vi venter vel egentlig bare på at de skal kunne få avtaler slik at utvidelsen blir sikret. Da vil nok aksjen få mer oppmerksomhet. Ellers virker det ikke som så veldig spennendes med et produkt, selv om det er et bra et langsiktig. Samt de har en god posisjon, som effektiv kvalitetsleverandør.
Hvordan de skal kunne markedsføre seg nå som Pharma, men mesteparten av actionen er fra energitrading vet jeg ikke helt.

1 Like

Farmasidelen skal spinnes ut og selges, uttalte styreleder Ole Enger ved siste kvartalsfremleggelse, bare søk på newsweb. Vistin blir ett rent IMO 2020 «play»

Hvor finner du sitatet? @aksjefokus Eneste jeg har funnet er uttalelser om videre drift.

( La oss ta dette på Vistintråden ) @RedEnergy