Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IMO 2020 - Alt om endringene innenfor skipsfarten i 2020

Åh. Har ikke sett det noe sted.
Lurer på hvem som vil kjøpe det opp.
Har allerede tydeligvis skikkelig bra produksjonslokaler så selskapet må jo vertfall delvis være igjen i Norge.

Caset er jo spennendes mtp IMO 2020.
Jeg var allerede bull på olje egentlig fra før av da jeg ser lite håp for flere av de som sliter med produksjon. Samt en større sannsynlighet for kaos i Midtøsten igjen. Håper jo Trump unngår krig med Iran, men sterke krefter ser ut til å jobbe på spreng for å oppnå det.
Men samtidig tror jeg Trump er meget seriøs når det gjelder energi sjølvstendighet. Men usikker hvor mye han kan gjøre for å hjelpe oljeindustrien? Han jobber aktivt for å hjelpe eksport det ser vi. Kanskje han nedregulerer og åpner opp lettere for nye områder?

SBX er en god investering mot høy oljepris.

Det er en analyse som er veldig enkelt, dette er forøvrig en “tabbe” som noen i aksjemarkedet og finansmarkedene begår. (Beklager om dette virker frekt eller nedsettende)… Jeg kjenner ikke selskapet veldig godt, men ved en kjapp titt på balansen får du en ekstremt usystematisk risiko, eksempelvis med mye gjeld og liten flåte. Du kan altså treffe med ideen, og bomme på eksponeringen. Det ville ikke vært annet enn tragisk.

Skal du ha ren olje-eksponering så kjøper du typisk EQNR & Aker BP eventuelt flere med store porteføljer og mindre grad av usystematisk risk. Eventuelt derivater litt lenger ut på kurven (feb-april 2020 levering).

Jeg kommer forøvrig ikke til å delta på dette forumet lenger, dette er min siste post… Om du ønsker kontakt send meg en pm så får du min e-post.

1 Like

Trist du forlater forumet.
Du har kommet med flere gode bidrag!
Du vil nok ikke nå ut til så mange via bloggen som du gjør gjennom forumet.
Men jeg skjønner om du ikke føler deg tilpass, vi har en ganske direkte holdning mange av oss. Samt sterke meninger/overbevisninger. Som kanskje ikke passer din mer tallfokuserte analytiske personlighet.
Uansett ønsker jeg deg lykke til videre.

1 Like

Veldig synd at du forlater oss aksjefokus.
Har ikke kunne bidratt selv her på grunn av ferie men har lest det meste av dine poster. Kommer du til å være aktiv på noen andre fora? Har forøvrig begynt å følge bloggen din!

1 Like

Noen som vet om scrubber-produsenter som er på børs?

Scrubber Produsenter:

Alfa Laval AB (ALFA:SE)
Yara International (YAR)
Wärtsilä Corp (WRT1V:FI)
2 Likes

Hvor finner man bloggen?:slight_smile:

2 Likes
3 Likes

Etter lang tid med dårlige rater så er det tøft å være tankreder. Akkurat den der skrapingen på strender i Sør-Asia har jeg store problemer med. I den grad helvete eksisterer på denne jord, så er det plassen. Anbefaler å gå på YouTube, søk på beaching så finner du flere klipp/reportasjer.

Rater oppdatert per onsdag. Spot og 1 årig tidscerteparti (TC)

3 Likes

Leser denne nå. God søndag :slight_smile:

1 Like

Det er interresant lesning. Var innom endel av denne problematikken under studietiden.

Det interresante er at det Hansson gjør er lov, fordi det er regulert av flagget skipet seiler på. I dette og mange andre tilfeller seiles det på bekvemmelighetsflagg. Bankene som DNB og Nordea er veldig store på shipping utlån i en global målestokk har begynt å murre. Det hadde vært helt greit om de hadde brukt makten sin til å tvinge redere som låner, til å skrape på en bærekraftig måte.

2 Likes

Synd at man ikke har fått på plass bedre ordninger for skraping før man får nytt regelverk for svovelutslipp. Dette er egentlig en potensiell katastrofe. Og det fremstår for meg litt som om IMO 2020 kommer litt som en ovverraskelse på mange aktører.

Hvis noen klarer å tjene penger på resirkulering av skip under forsvarlige forhold vil dette bli et stort marked vesten fremover.

NB. En liten søndagskuriositet: Kontaktperson for Vistin Trading, Gunnar Manum har opprettet et AS med navnet IMO 2020 AS. Tydelig at det er et miljø av finansfolk som posisjonerer seg her. Kjus nevner jo akkurat dette med at mange faktisk har trodd at det ikke ville gjennomføres.

1 Like

Jøss, interresant! Det er riktig at de i “miljøet” er på dette. Jeg har ikke sett noen aksjonærliste på Hunter Group, men jeg vet at den er ganske proppet med finans-kjendiser som har tjent mye penger.

De har prøvd å få til dette i 15 år. De som skraper skip ved bruk av “beaching” så kalte “cash-buyers” har økonomisk handlekraft til å by mer for stål, enn europeiske verft.

Det står en del om dette på Sjøfartsdirektoratet: https://www.sdir.no/sjofart/fartoy/miljo/opphugging-av-skip/

1 Like

Takk for link
Ja, står litt om det i oppgaven fra UiB. IMO tok initiativ til nye regler som førte til Hong Kong-konvensjonen i 2009, videre har EU egne regler fra 2013 som er forventet å tre i kraft i 2018 med full styrke.

ang. Manum se her : https://www.proff.no/selskap/imo-2020-as/oslo/-/IDKWXPO0000/
Han har for øvrig bakgrunn fra Aqualis Offshore som også har posisjonert seg godt innenfor fornybar. Han er nok ikke en som Spetalen har “dratt med seg” inn i Vistin, da han også jobbet der da de fortsatt het Weifa.

1 Like

Jeg prøvde å finne historisk data på skraping og kom borti en artikkel fra Teekay kalt “Demolition Derby” (Jeg ville kalt det Destruction Derby)… :smile:

1 Like

Finnes gode ordninger for skraping og håndtering av miljøgifter ( bare se norske verft som hugger opp gamle platformer. Problemet er bare at det er latterlig mye billigere å kjøre båten opp på en strand i bangladesh eller pakistan og hugge den opp slik. Så når du har en litt skitten reder som ikke bryr seg om miljøet… så blir det ofte resultatet.

1 Like