Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IMO 2020 - Alt om endringene innenfor skipsfarten i 2020

https://finance.yahoo.com/news/norway-targets-imo-halve-global-123350713.html?.tsrc=applewf&guccounter=1

1 Like
1 Like
1 Like

Annonseartikkel, litt mye fluff for min del. Noterer meg hva de sier og venter til de gjør det i praksis

1 Like

Ja, postet den som eksempel på at også DNB posisjonerer seg.

Finner en rekke Youtube klipp hos Shipping Capital Link, hvor IMO 2020 er et tema.

F. eks denne om produkt shipping (rafinerte produkter som diesel, jetfuel, bensin, etc).

1 Like

Interresant artikkel i en serie av 5 fra Stillwater Associates.

https://stillwaterassociates.com/imo-2020-part-5-enforcement/

1 Like

2 Likes

Selskapet har kjøpt 20% av Feen Marine, og scrubbere både for GOGL og FRO. Her er det en klar agenda.

At det vil dukke opp en ny teknologi før 2020 som man skal benytte på skipene det virker helt urealistisk.

1 Like

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @aksjefokus (37 likes)
  1. @Dressogslips (13 likes)
  1. @Sicho (4 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Investor (3 likes)

  2. @RedEnergy (3 likes)

  3. @Evilfreud (2 likes)

  4. @intravenost (2 likes)

  5. @sparkonge (2 likes)

  6. @Olee78 (1 likes)

  7. @Powerlife (1 likes)

Gratulerer!

13:23:19
TDN Direkt
Fredly: Hunter får mange forspørsler om sammenslåinger

Hunter Group får mange forespørsler for sammenslåinger eller handler, ifølge styremedlem Arne Fredly.

  • Vi har også fått mer enn tre forespørsler for timechartere på 35.000 dollar per dag for tre år pluss 1 pluss 1 opsjoner, sier han under Paretos Oil & Offshore-konferanse, onsdag.

Han sier videre at de venter at VLCC-markedet vil være godt om ett år, selv om de amerikanske sanksjonene mot Iran kanselleres.

  • Men dette er en joker. National Iranian Tanker Company (NITC) sine skip kan komme til å gå i Kina-trade, men de kan i hvert fall ikke leases ut eller selges, sier han.

Ellers sier Fredly at han ikke tror man vil se lavere VLCC-nybyggspriser enn bunnen man har hatt nå, som er på om lag 81 millioner dollar, selv om markedet blir verre.

  • Dette er begrenset hvor mye bankene tillater verftene å tape, sier han.

Knyttet til overholdelse av International Maritime Organizations (IMO) sulfatkrav, som innføres i januar 2020, sier Fredly at han tror de store oljeselskapene vil straffe selskaper som ikke overholder kravene.

  • Selskapene har ikke råd til dette, sier han.
1 Like

Flott bidrag Dressogslips! Jeg liker ikke når en investering er spennende, men her kan en fort se for seg at man kan få 200-300% neste 18 mnd, nedsiden er relativt begrenset i og med at skips-verdiene kommer fra rekordlave nivåer.

Husk også at opsjonsavtalen går ut 17 Sept, verdt å følge med de neste dagene.

Siste investor presentasjon finner du her: Hunter Group Investor Presentation - Pareto Conference.pdf (1,8 MB)

1 Like

Usikker på om denne har funnet veien her, men er jo interessant lesing.

IMO-2020-and-the-Brent–Dubai-Spread.pdf (1,1 MB)

1 Like

Wavefoil kan vel nevnes i denne tråden?

Tråd på TI:

1 Like

Jeg liker Wavefoil konseptet godt, men det faller nok utenfor kategorien for IMO 2020 og endringene her. IMO 2020 kan skape et enda større marked for Wavefoi fordi drivstoff prisene ser ut til å bli mye dyrere, som gir et større incentiv til å spare på drivstoff for mindre skip.

Wavefoil vil ikke være aktuell for større kommersielle skip, såvidt meg bekjent er Wavefoil laget for skip under 200m, noe få av de større kommersielle skipene er.

Illustrert nedenfor:

1 Like

Innser at størrelsen på skipene i noen grad gjør at det blir feil for tråden ja. :slight_smile: men megatrenden er jo at shipping desperat trenger å redusere klimaavtrykket sitt

2 Likes

Gull å kunne ta utnytte av FN reguleringer for en gangs skyld. Eneste spørsmålet jeg står med er om reglene vil bli overholdt. Kun litt over ett år til reguleringene vil inntreffe og langt fra alle skip på havet vil være forberedt. Mistenker at land som Kina, Tyskland, Storbritannia og USA vil være svært strenge, men vil U-land ikke opprettholder reglene vil skipene uten scrubbere på tungolje kunne gå mellom f.eks. Afrika og Sør-Amerika uten konsekvenser. Hvis imidlertid rederne ikke tar sjansen på det er det veldig mange skip som vil bli skrapet og vi kan nyte en skikkelig oppgang.

2 Likes