Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IMO 2020 - Alt om endringene innenfor skipsfarten i 2020

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

1. @koe (24 likes)
  1. @MOluf (17 likes)
  1. @Curly (15 likes)

Resten av topp 10:

1. @Krosta (9 likes)

2. @meursault (9 likes)

3. @ole-johan86 (8 likes)

4. @Rahl (7 likes)

5. @Evilfreud (5 likes)

6. @Hocki (5 likes)

7. @Dressogslips (4 likes)

Gratulerer!

Ny player på markedet med ny teknologi for skip!

2 Likes

Dette burde være veldig interessant for dere som engasjerer dere i IMO2020, IMO2030 og grønn shipping.

2 Likes

TECO 2030 med løsninger for både IMO2020 og IMO2030.

Hva tror du om scrubberne deres @ole-johan86 ? Har de et marked for dem?

Differansen mellom VLSFO og MGO er nå unaturlig lav på grunn av covid. Markedet for scrubbere vil være tilbake så fort spreaden øker igjen.
Det er faktisk en god del redere som installerer selv på dette nivået.
TECO 2030 har en levering senere i år.

Så de har et produkt som er konkurransedyktig sammenlignet med andre scrubbere?

Absolutt. Konkurransedyktige på pris og veldig gode på teknologi.

https://newsweb.oslobors.no/message/514051

TECO 2030 har presentasjon kl 11.00 på Teams i dag som er åpen for alle.

Dere kan melde dere på gjennom fearnleysecurities.com

1 Like

TECO 2030 kan være spennende, men, har de “nok” til å bli en aksje som skyter til himmels på “grønn bølge”, eller vil markedet prise denne mer nøkternt?

Slik jeg forstår det, så har de jo ingen egen teknologi?

Fra invitasjonen til presentasjonen:
Through TECO 2030, focus will be on solutions towards the use of renewable energy sources and on reducing the environmental footprint of the shipping industry. To this end, Teco 2030 has teamed up with leading tech developer AVL (http://www.avl.com) to develop two major lines of maritime cleantech products:

• TECO Fuel Cell – a Hydrogen Fuel Cell built for maritime use. AVL has 18 years track record and 150 patents in the fuel cell space. TECO 2030 has signed an LOI with first customer, with a significant potential for deliveries starting from 2022/2023.

• TECO Future Funnel – an exhaust gas cleaning system (scrubber) developed by AVL which is designed for compliance with anticipated stricter maritime regulation, including capture of particulate matter, black carbon and CO2. LOI has been signed for first two units with installation in 4Q20.

Forstår jeg dette slik, at det de har som er konkret pr nå er intensjonsavtaler om å montere to av AVL’s scrubbere i 2020, og “potensiale” for å levere et AVL fuelcell anlegg i 22/23?

Vurderer å gå inn her selv, men er litt usikker på potensialet.

Pro: Denne aksjen kan jo fort skyte godt opp på “grønn bølge”
Con: Det finnes jo allerede andre godt etablerte leverandører av scrubbere, med fulle ordrebøker og egen teknologi. De er vel heller ikke alene om å kunne installere (tredjeparts) fuelcell anlegg(?).

Noen andre som har tanker rundt denne?

TECO eier 50% av alle patenter som utvikles med AVL, så de har absolutt eierskap til produktet.
Samarbeidet med AVL er en enorm styrke da AVL er blant verdens ledende R&D bedrifter. TECO kan dra nytte av deres ekspertise og dermed slippe å ha en stor og kostbar R&D avdeling selv.

Hva gjelder scrubbere så finnes det store etablerte aktører. Det som kjennetegner de er at de har brukt hundrevis av millioner på R&D og har en enorm organisasjon, dermed er scrubbersystemene deres dyre. Her kan TECO levere scrubbere med overlegen kvalitet til en langt mer konkurransedyktig pris.

Når det kommer til fuel cells så har TECO et produkt som er basert på teknologi som er testet og beviselig har veldig gode egenskaper.

I tillegg så er det spennende at de også skal utvikle particulate capture og carbon capture teknologi.

Man skal ikke glemme at bilprodusenter som BMW og Volkswagen bruker AVL til å utvikle bilene deres. AVL jobber med de største bilprodusentene i verden og TECO har 26 års erfaring fra å jobbe med de største rederne i verden.

Ser ingen grunn til at dette ikke skal bli både en ESG suksess og en kommersiell suksess.

Lars T. Brandeggen delte nettopp denne, for dere som ønsker svar på spørsmål:

TECO 2030 LIVE Q&A: TECO 2030 planlegger notering på Merkur Market. Selskapet utvikler teknologi som bidrar til å redusere utslipp fra verdens voksende skipsflåte, med hovedfokus på brenselceller og hydrogen. Adm. dir. Tore Enger, forretningsutviklingsdirektør Tor-Erik Hoftun og styremedlem Birgit M. Liodden stiller opp hos Xtrainvestor på live video Q&A i morgen fredag 25. september klokken 09.00. Moderator blir Peter Wessel fra Fearnley Securities. Her kan du følge sendingen live og i opptak https://lnkd.in/dzhP4Aq Opptaket blir også tilgjengeliggjort på Xtrainvestor og YouTube. Hvis du vil at moderator skal stille dine spørsmål så send dem gjerne til info@xtrainvestor.com.

2 Likes

Jeg så på presentasjonen idag, og det er ikke tvil om at Fuel Celler er der den store verdien ligger her.

De er jo allerede involvert i et enormt hydrogenprosjekt i Europa, så potensiale virker stort.
Ikke bare har Erna våknet opp for hydrogen, men også shipping-miljøet forstår at dette må være den eneste langsiktige løsningen for å være utslippsfri.

Jeg vurderer seriøst å være med her.

1 Like

Men det er jo ikke TECO 2030 som utvikler og produserer fuelcellene her? De er jo avhengige av å kjøpe fuelceller fra AVL - til markedspris? Det samme gjelder jo for scrubberene? Og TECO er vel neppe AVL sine eneste kunder, så TECO blir jo da en leverandør av disse systemene i konkurranse med flere andre (og veletablerte) selskaper? Spørsmålet her er jo når - og om - de er i stand til å skape lønnsomhet som gir fornuftig avkastning til aksjonærene slik selskapet prises nå.

Forøvrig:

George_Akerlof
Postet 1 time siden
Ble medlem 4 timer siden

Jeg blir alltid litt skeptisk til prosjekter der det dukker opp overpositive meldinger postet av helt nye brukere.

“Ser ingen grunn til at dette ikke skal bli både en ESG suksess og en kommersiell suksess.”

Du virker å ha god kjennskap til selskapet og deres planer. På hvilken måte er du involvert i selskapet, og sitter du allerede med aksjer eller opsjoner?

TECO produserer scrubbersystemet og skal produsere fuel cells. AVL har et eksklusivt samarbeid med TECO på å levere R&D (utvikling og engineering) på dette, AVL leverer ikke hardware.
Mener å huske fra dagens presentasjon at TECO betaler 1,2% av salgspris til AVL, for hver fuel cell de selger. Dette er da prisen for AVL sin utvikling av disse. (1,2% fremstår for meg som en veldig god deal for TECO 2030)
TECO vil eie 50% av alle patenter som de og AVL utvikler sammen, så dette kan ikke fritt selges videre av AVL.

Jeg har kjøpt aksjer der allerede og satt meg godt inn i hva de driver med.

Et google søk på “ole johan teco” får meg til å mistenke at du har en betydelig økonomisk interesse av å snakke opp denne aksjen. Ikke dermed sagt at dette er et dårlig kjøp, men dine anbefalinger må sees i lys av det som tydeligvis er din posisjon, og vektes deretter.

Jeg jobber ikke i TECO 2030, men et søsterselskap som ikke er tilknyttet TECO 2030 økonomisk og som ikke er avhengig av denne IPOen på noen måte.
Min eneste økonomiske interesse der er at jeg har kjøpt aksjer i selskapet. At en som kjenner til caset så godt legger sine egne penger i det og er så entusiastisk rundt det burde tale for seg selv.
Dette blir litt som at en som jobber i Aker BP har troa på Aker Offshore Wind.

Anbefaler at du leser den tilgjengelige dokumentasjonen og hører på Q&A i morgen, så står du fritt til å gjøre deg opp din egen mening:)

1 Like