Da er det bare å vente på Q3 tall og se det rase videre.
Men du mener fortsatt scrubberne deres er blant de beste?
Jeg mener at de er de aller beste.
Presenter litt substans muligens?
Det er vanskelig å si for mye uten å røpe ting som er konfidensielt.
Det jeg kan si er at samtidig som Wärtsilä har de aller beste scrubberne så har de også de aller dyreste. Dette reflekterer ikke nødvendigvis marginen man sitter igjen med.
Jeg kan også si at ledelsen i Wärtsilä er veldig lite fokuserte på sine ansatte og deres trivsel.
Når det kommer til scrubbere så er vel muligens ikke en langsiktig løsning overhodet?
I mine øyne er dette en kortsiktig løsning som ikke er holdbar i lengden. LNG som drivstoff eller batterier vil nok være den langsiktige løsningen. WRT vil være med på utviklingen av skipsfarten og jeg ser ikke kun et kvartal frem i tid
Når det kommer til den videoen så var feilen at produsenten ikke hadde forutsett visse svakheter i automasjonen. Det var ikke feil på selve scrubberen. Lønner seg uansett å gå for en bra maker.
Scrubbere en kanskje ikke en løsning som kan vare for evig, men per i dag er det ingen teknologi som erstatter scrubbere på en god nok måte for store skip. (Typisk VLCC og større containerskip) LNG har svakheten at infrastruktur mangler, samt at om man skal seile over lengre avstander så ender man med ekstremt store og ekstremt dyre tanker. Batterier har svakheten at de blir ekstremt store og tunge veldig fort, samt at lading tar for lang tid. For mindre short sea shipping skip vil LNG og batteri være en grei løsning.
Forsåvidt enig i at Wärtsilä vil være en stor player i markedet lenge, men de vil antagelig ikke gjøre det spesielt bra om de ikke tiltrekker seg de beste folkene.
Er du fortsatt bull på Wärtsilä?
Hvilke posisjoner sitter du på?
WRT er en liten posisjon hos meg. Porteføljen klarer seg helt fint med en posisjon som ikke utvikler seg helt som tenkt
Jeg sitter med Vistin og Hunter. Ser dette som ganske sikre spill på IMO2020.
Sitter også i TECO Tech, men de er ikke på børs enda. Også et spill på IMO2020.
Stod mellom Wartsila og Alfa Laval da jeg investerte i WRT, de to selskapene har utviklet seg helt motsatt siden da.
WRT er nok posisjonen i min portefølje som er svakest og nærmest å skiftes ut for å omplasseres i noe annet
Skal man ha IMO eksponering så er Hunter, Vistin, Okeanis de reneste bettene man finner på børs, Marathon Petroleum er heller ikke et dumt bet.
Ved siden av IMO eksponering så stiller jeg en rekke andre krav til selskapene i min portefølje, og ingen av de selskapene sjekker av i boksene her dessverre.
Dog var Hunter et godt «special case» da de var netto cash, litt på samme måte som Nekkar er nå.
Hvilke krav stiller du?
Du finner det her;
Før denne tråden degenerer til en diskusjon om teknisk analyse så vil jeg benytte anledningen til å komme med en liten gladmelding. VLCC ratene er uendret fra igår, selv med turbulensen rundt sanksjoner og visse selskaper fra det fjerne østen. Kan vi håpe at dette er gulvet?
Personlig forstår jeg ikke reaksjonen på nyhetene som kom. Sanksjonene er der enda. Dette flyter nok over. Tenker vi skal opp igjen til uken
Hei OJ86, leser dine poster med interesse.
Kunne du utdype litt mer hvorfor du har tro på TECO Tech?
Takker!
TECO Tech har 25 år erfaring i marine gjennom sitt søsterselskap TECO Maritime Group. TECO Tech satser nå på grønn teknologi som scrubber, ballastvannsrensing og en fuel converter som skal omdanne HFO til MGO. I tillegg til dette ser de fortløpende på ny teknologi og har et samarbeid med AVL, som utvikler alt fra fuel cell teknologi til skip til F1 motorer til bil.
Det skader heller ikke at noen av de samme folka står bak TECO Tech som sto bak Scanship.