Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IMO 2020 - Alt om endringene innenfor skipsfarten i 2020

Noen som har noe eksakt tall på bøtene som er skissert? Regner med at de er såpass drøye at selv med høyere rater som er estimert så lønner det seg ikke?

De varierer fra land til land. De laveste jeg har sett er USD 10 000,- og de høyeste er uten tak (så de kan i teorien være uendelig høye). De fleste land ligger mellom USD 100 000,- og USD 1 000 000.

2 Likes

Det er også viktig å bemerke at forsikringen potensielt kan være ugyldig og skipet ikke vil være “seaworthy” om de bryter med reglene.

2 Likes
1 Like

Blir rimelig tullete å spekulere i hva som skjer i 2050 med de utfordringene man har allerede neste år ja.

Noterer også at journalister fortsatt ikke klarer å forklare forskjellen på open loop og closed loop. Alle scrubbersystemer slipper ut vaskevannet. Et closed loop system lagrer det bare i en periode.
De har heller ikke fått med seg at kritikken mot scrubbere er slått tilbake.

1 Like

Helt enig!

Det er også ironisk at IMO 2020 som er et miljøtiltak faktisk gjør at oljeetterspørselen øker med noen millioner fat i året…

1 Like

Amerikanske lastebileierforbund frykter høyere dieselpriser som følge av IMO2020, ref tidligere innlegg på denne tråden, videre ser jeg at det er vurdert positiv effekt av IMO2020 for blant annet raffinerier. Et selskap som er eksponert for dieselprisene i USA er Renewable Energy Group, Inc. (REGI) som er største produsent av biodiesel i USA. Er det noen her som har sett på denne? Her kan man ta et lodd i effekten av IMO 2020 i et selskap som er midt opp i megatrenden fornybar energi. Når det er sagt så ligger selskapet/kursen nede for telling etter dårlige resultater siste kvartal. videre er det usikkerhet knyttet til forlengelse av skattefordel for biodrivstoff.

Kjenner ikke til REGI så skal ikke uttale meg om biodiesel. Jeg vet at enkelte nye fly kan bruke dette som en blanding. Neste Corp i Finland skal være et liknende selskap som REGI. Det kan tenkes at det er et godt spill, men jeg kjenner ikke nok til caset for å si noe konkret.

Det er enkelte hedgefond i USA som har IMO 2020 eksponering gjennom MPC og Valero, begge relativt lavt verdsatt på P/E multipler og har signifikant kapasitet på diesel og destillat.

Takk for tips, skal ta en nærmere titt på Neste, mulig rammebetingelsene/forutsigbarhet for biodrivstoff i Finland/Europa er bedre enn i USA.

2 Likes

Noen som vet hvor mange skip som kommer til å få scrubber?

Har sett slide på dette før, men finner den ikke. Er ca 750 VLCC aktive i dag, hadde vært interessant å se hvem av disse eller generelt også hvor mange i hele shipping sektoren som bruker scrub vs MGO

Innen 1. januar 2020 kommer mellom 5 og 10% av verdens skip til å bruke scrubber. Antallet vil øke utover 2020 også, men det finnes ikke kapasitet til å installere på flere skip før. De mest populære sektorene der vi ser at scrubbere blir installert er container, bulk, tank og cruise. Jeg har ingen oversikt over hvor mange prosent av tankskip som vil ha scrubber installert innen 2020.

1 Like

https://www.hellenicshippingnews.com/imo-the-chance-of-postponing-1-january-2020-deadline-is-zero/

3 Likes
4 Likes

Det er veldig tidlig med utsettelser av scrubber installasjoner, så her blir det problemer for mange rederier som skal bygge om. For de som får nybygg med scrubber blir det mindre komplekst og Hunter er on-time, ved siste oppdatering.

2 Likes

Anbefaler på ingen måte å kjøpe Wärtsilä. God short-kandidat.

På dagens kursnivåer er jeg uenig.

De sliter med at de beste folkene slutter pga dårlig personalpolitikk, sviktende salg og elendige marginer. De må ikke bare snu skuta i businessen, men også når det kommer til kulturen i selskapet.

Fortsatt uenig?

Overraskende at de sender et resultatvarsel, når de guidet dårligere i Q2-rapporten. Har ingen formening om at svake ordreinnganger skyldes kulturen i selskapet men du må gjerne vise til noen kilder på dette.

Forventer at ordreinngang og generell nybyggingsaktivitet tar seg opp i 2020, samtidig som man vet hvordan man skal håndtere LSFO / HSFO-problematikken bedre. Spennende å se om verft klarer å levere på scrubber-retrofit, men til nå ser det ut som om installeringer blir kraftig forsinket overalt.

Generelt, det blir ikke færre båter på vannet i noen segmenter (flåten vokser år etter år).

Tar man hensyn til at selskapet gikk ex utbytte i går på 0.24 euro så har den holdt seg greit. Selv øker jeg ikke mer i selskapet, men fremdeles uaktuelt å selge på disse nivåene.