Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Inseanergy

Teknologien er patentert av Bjørn Helset, og lisensiert av Inseanergy mot en royalty på 5 prosent av omsetningen. Dog er det strid om patentet, for børsnoterte Ocean Sun har gått på Inseanergy hvorpå de hevder at løsningen representerer inngrep i én av Ocean Suns patentsøknader.

Inseanergy avviser dette, og hevder Ocean Suns søknad neppe vil bli godkjent. De støtter seg til EPO, som behandler søknaden, og allerede har avgitt negativ uttalelse begrunnet med at Ocean Suns søknad mangler «oppfinnelseshøyde».

Fra FA artikkel 27 desember 2021. Noen som vet om Ocean Sun har fått svar på denne søknaden til EPO ?

Kilde på royaltyen?

Side 18 i prospekt fra januar 2022

1 Like

Vel… for ocean syns patent heter det:

07.07.2022 No opposition filed within time limit [2022/37]

kan du utrede litt mer hva det betyr i klartekst for de av som er litt blond :slightly_smiling_face:

Rettssaken er berammet til å gå over seks dager fra niende mars neste år. I rettsboken fra planleggingsmøtet heter det at Inseanergy mener tvisten trolig vil handle om ekvivalens, ikke direkte inngripen i Ocean Suns patent. Det vil si at Inseanergys løsning ligner Ocean Suns patent uten at løsningen er direkte dekket av patentkravet. Ocean Sun mener Inseanergys løsning er et direkte inngrep.

Det betyr at komiteen som behandler patentsaken ikke har fått bestridelser innsendt fra konkurrenter og må ta avgjørelsen på det grunnlaget de har fremskaffet selv. Slik jeg forstår det har de fått grant og da ligger det vel an til at alt er ok med ocean suns patent.

Ok. Har du link til denne informasjonen?

https://data.epo.org/gpi/EP3465907A1-SOLAR-POWER-PLANT

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/059258303/publication/EP3465907A1?q=pn%3DEP3465907A1%3F

https://register.epo.org/application?number=EP17734507&lng=en&tab=main

Ja, kjenner til denne som er fra september 2021z

Men i dette innlegget fra desember 2021 nevnes det en EPO søknad OSUN avventer svar på. Det er denne jeg lurer på om de har fått svar på.

Inseanergy og våre advokater oppfatter kravet som grunnløst og har nedlagt påstand om fullstendig frifinnelse, sier Hildre.

1 Like

Så hvorfor melder nett.no om verdsettelse på 139 mill ? :thinking:

Det er normalt for denne type selskaper på crowdfunding, å prise seg selv lavere, for å sikre at emisjonen blir fulltegnet.

1 Like

Her tror jeg ikke Inseanergy har så mye å tape om de skulle være så uheldig å tape denne payentstriden. Jeg mener at det er gründer Bjørn Helset som vil tape mest. Ocean Sun vil kreve noen prosenter av per kWh produsert, Inseanergy bør da ha juridisk grunnlag til å reforhandle 5% som Bjørn Helset skal ha. :crossed_fingers:

De kan i verste fall bli tvunget til å inngå lisensavtale med Osun istedenfor. Det er ikke kroken på døra.

1 Like

Rettssaken er berammet å gå fra 9. mars -i år-, ikke neste år.

1 Like

139 mill kommer av følgende, som også står i FA-artikkelen (kopierer derfra):

" Nå vil Inseanergy atter en gang få inn frisk kapital. Fullmakten fra generalforsamlingen er på inntil 46 millioner kroner. Nå er imidlertid prisingen 93,5 millioner kroner før penger."

93,5+46=139,5

1 Like

Noen her som også tegnet i første emisjonsrunde på Folkeinvest? Regner med at vi får vår rettighet til å forhåndstegne oss gitt hver enkelts eierandeler, samt kunne delta som vanlig på Folkeinvest. :slight_smile: Kan ikke se jeg har mottatt noe infobrev på akkurat dette

1 Like

Det er vel vanlig at eksisterende aksjonærer får tilgang til emisjonen på Folkeinvest før de åpner for generell forhåndstegning. Selskapet må uansett få dekket 30% av minimumsbeløpet før de får åpne emisjonen offisielt.

1 Like

Det var det jeg trodde. Da får jeg/vi bare vente på et brev fra selskapet.