Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Invuo Technologies (INVUO)

Vet ikke hva som skjer her i dag, men aksjen er ganske kraftig opp, uten noen nyheter? Og ganske lavt volum. Jeg sitter fortsatt på mine 40k aksjer.

I utgangspunktet en positiv formasjon, men vi vil jo gjerne se litt volum her etterhvert

45

SEAMLESS DISTRIBUTION AB
Seamless vinner rättegång om patentintrång (Cision)
2017-09-15 12:15

I oktober 2013 lämnade det svenska privatägda Accumulate AB in en stämningsansökan mot Seamless Distribution AB avseende patentintrång. I stämningsansökan krävde Accumulate att Seamless skulle upphöra att erbjuda den mobila betallösningen SEQR i Sverige. Seamless, som hela tiden har avvisat varje påstående om patentintrång, lämnade i augusti 2014 in en stämningsansökan mot Accumulate där Seamless begärde att Accumulates patent skulle förklaras ogiltigt.

Patent- och marknadsdomstolen har nu meddelat dom i de båda målen. I målet rörande ogiltighet har domstolen beslutat att Accumulates patent ska ogiltigförklaras. Därmed faller Accumulates talan mot Seamless i intrångsmålet. Domstolen har ändå valt att göra en prövning av Accumulates intrångstalan och kommit fram till att även om patentet skulle ha varit giltigt, skulle Accumulates intrångstalan ha lämnats utan bifall.

”Vi har hela tiden avvisat varje påstående om intrång i Accumulates patent och är förstås nöjda med att Patent- och marknadsdomstolen nu bekräftar att vi inte är skyldiga till patentintrång”, säger Tomas Jalling, VD för Seamless.

”Domstolens beslut att ogiltigförklara Accumulates patent är inte förvånande, vi har hela tiden ansett att patentet har tillkommit på felaktiga grunder”, fortsätter Tomas Jalling.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin N. Larsson, Head of Treasury/IR, [email protected], +46 8 564 878 00

Denna information är sådan information som Seamless Distribution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 september 2017 kl. 12:15 CET.

2 Likes

SEAMLESS
ÄGAREN TIKVAH LÖSER OPTIONER FRÅN FREDELL, FÅR 14,6% (Direkt)
2017-09-27 08:54
STOCKHOLM (Direkt) Seamless Distributions aktieägare Tikvah Management har efter en av Finansinspektionen godkänd ägarprövning påkallat lösen av det optionsavtal som man i juni 2017 ingick med Fredell & Co.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Efter transaktionen ökar Tikvah sitt ägande i Seamless som därmed uppgår till 8.604.635 aktier eller 14,6 procent av rösterna i bolaget.

Samtidigt återgår Fredell & Co till den ägarandel på 3,9 procent av rösterna, som gällde innan optionsavtalet med Tikvah Management ingicks.

1 Like

@holmes har du oversikt over hva denne avtalen var? Og hva du tenker om dagens melding?

Tenker det er positivt med en sterk eier som tror på selskapet. Har med dette å gjøre tror jeg, men virker som de ender opp med enda flere aksjer

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) De besparingsåtgärder som Seamless nämnde i det rapporten för det andra kvartalet kommer att ge årliga besparingar överstigande 25 miljoner kronor. Tidigare bedömning var 15 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget.

Kostnadsbesparingarna beräknas få full effekt från och med första kvartalet 2018. Åtgärderna kommer att belasta resultatet med totalt cirka 11,5 miljoner kronor, varav 7 miljoner under det tredje kvartalet.

Ledningen kommer att fortsätta arbetet med att optimera bolagets struktur på ett sätt som möjliggör en framgångsrik leverans av tillväxtstrategin men som samtidigt reducerar kostnader inom icke-kritiska områden, skriver bolaget.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt

2 Likes

Hvis jeg har tolket det riktig, så blir det noe slikt?

  • Q3 2017 - økte kostnader med 7 MSEK
  • Q4 2017 - økte kostnader med 4,5 MSEK
  • Q1 2018 - reduserte kostnader med 25/4 = 6,25 MSEK
  • Q2 2018 - reduserte kostnader med 25/4 = 6,25 MSEK
  • Q3 2018 - reduserte kostnader med 25/4 = 6,25 MSEK
  • Q4 2018 - reduserte kostnader med 25/4 = 6,25 MSEK
1 Like

Tolker det som at besparelsene bør komme på totalt 25+ millioner, men engangseffekter på 11.5 millioner. Så da bør jo Q3 og Q4 2018 reduseres mer år over år sammenlignet med det du har satt opp. Evt hvis du ser sekvensielt bør Q4 og Q1 være bedre enn det du har satt opp (ut i fra min tolkning at besparelsene må regnes fra status quo)

Jeg tenkte at Q2 er utgangspunktet, og at kostnadene for kvartalene framover er regnet ut fra disse.

OK da forstår jeg!

Seamless har noterat att det förekommer ryktesspridning om att bolaget står inför en emission av ett konvertibellån. Bolaget bekräftar att diskussioner har förts med ett antal större aktieägare i syfte att undersöka möjligheterna att ge ut ett nytt lån istället för det konvertibellån om 42 MSEK som återbetalades i augusti 2017. Seamless har emellertid valt att avsluta dessa diskussioner. Bolaget bedömer därmed att någon emission av konvertibellån inte kommer att ske i närtid.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20171010.Cision.20171010:BIT:8568:0

Det kan forklare den siste tids nedgang, lurer på om vi får se en rekyl tilbake?

Personlig, så synes jeg konvertible lån er det minst gunstige som finnes for eksisterende aksjonærer. Du får utvanning hvis ting går bra, og hvis ting går dårlig, så har du et ubetalt lån. Da er det bedre med en emisjon på relativt lav kurs som alle kan være med på. Eller, kanskje bedre, et vanlig lån.

1 Like

Litt overraskende at de leter penger igjen, burde ha dekket kapitalbehovet for en god stund fremover med oppdelingen, og de skal gå i null om et år i følge planen

De kan nok vokse raskere med mer penger på bordet, men ja, det høres ikke helt bra ut…

Hvis man vil se det positivt så har de nå ikke lenger det gamle konvertibel lånet hengende over seg som ble betalt tilbake i august (som et vanlig lån). Når jeg leser innlegget ditt igjen så ser jeg at det ikke var for å få nye friske penger ut, men for å erstatte det gamle lånet. Så har de vel litt mindre handlerom uten disse pengene…

1 Like

Flytt tilbake til start, spennende å se om 4.30-ish holder igjen for tredje gang

21

Kjøp på 4 tallet og selg på 8 tallet virker som en grei strategi, så disiplinert har ikke jeg klart å være, men jeg har i hvert fall fått ut litt over 50 tusen i cash og sitter igjen med like mange aksjer som sist gjennom å selge litt og kjøpe tilbake på lavere kurs.

3 Likes

Jeg stilte et spørsmål til Meawallet om de kom til å tilpasse til kryptovalutaer, dette er svaret jeg fikk fra Maris Cakste i salgsavdelingen:

“We have discussed several topics about cryptocurrecies, but never got a real-tangible business case sofar from the B2B customers on that subject.”

Så får vi se hva de får til i fremtiden!

1 Like

http://netfonds.no/quotes/release.php?id=20171013.Cision.20171013:BIT:1684:0

Peter Fredell har underrättat styrelseordföranden John Longhurst om att Fredell med omedelbar verkan begär eget utträde ur Seamless Distribution ABs styrelse.

Infoen jeg fant om han er:

In 2006 Seamless did their IPO on the Swedish First North Stock exchange. Fredell was then one of the major investors. He joined the board of Seamless in 2009.

Ikke noe godt tegn?

1 Like

Han ble jo sparket som CEO, så ikke noe overraskende eller negativt slik jeg tolker det. Virker som det er krefter i selskapet som ønsker en annen retning enn Fredell og det tror jeg kan være positivt

1 Like

Snakk om å ikke ha hele bildet når det kommer til Seamless! Takk for infoen! :+1:

1 Like

Tomas Klevbo selger Seamless og kjøper SDS, han sitter i styret i begge selskapene

1 Like