Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

IOTA (kryptovaluta/Internet of Things)

Utfra hva jeg har lest er vist det vi kjøper på Bitfinex Miota, det vil si vi kjøper 1 million IOTA? Men dem har ingen komma så det blir annerledes enn de andre kryptovalutane.
Market cap til IOTA er straks 1,7 milliard dollar, dvs 6 største! Slo dash til og med( Edit: Og Litecoin!!)

1 Like

Når jeg tenker meg om vet jeg ikke om den store marketcapen er så positivt etter så kort tid. Føles litt hypet…! Men på den andre siden skiller den seg jo kraftig fra de andre store, og hvis IOTA slår an når det gjelder faktisk BRUK kan det jo straks bli den som er størst. Vel vel - ejg fikk omsider fundet kontoen og har nå litt IOTA selv :smiley:

1 Like

Hvilken pris kom du deg inn på @VargVemund ?

Haha jeg viste ikke om market cappen selv når jeg kjøpte i natt. Ble litt skremt selv når jeg oppdaget de var allerede så stort, trodde det var mye mer i starten enn som så.
Men ettersom det er byggget opp på en helt annen måte har det jo et stort potensiale, usikker på hvor mye folk vil bruke det til å overføre penger/handle med. Det virker som de tenker lengre enn som så, de snakker om at vår husholdningelektronikk vil kunne overføre dette mellom seg osv. Altså “the internet of things”.
Jeg kjøpte meg inn på 0.0002 og hakket under det.
Ser desverre for meg at den vil muligens synke i tiden fremmover for og så om et år++ bli verdt endel mer. Mange har jo kjøpt seg inn på mye rimeligere pris enn oss ved crowdfundingen osv så de kan jo kanskje selge seg ut når verdien stiger.
Så blir som ved en emisjon i aksjer, aksjen holdes nede ved at det alltid selges aksjer når prisen stiger? Men dette er kryptovaluta og man vet aldri, de kan godt tenkes at det strømmer til folk og at de som ble med tidlig ikke har så stor påvirkning senere f.eks? Det er ikke så oversiktlig på Bitcoin hvor man inne på https://bitinfocharts.com/bitcoin/explorer/ kan se fordelingen av wallets osv.

2 Likes

@Larsen 0,00022 ser det ut til.

Synes Bitfinex er litt knotete å orientere seg i. Kan vel med hånden på hjertet si at jeg ikke vet helt hva jeg driver med…!

Jeg kjenner jeg er mer opptatt av å være inne enn hvilken pris jeg får. @redenergy Og om den gr litt ned i starten er helt greit. Jeg tenker at HVIS denne blir populær, at de ulike tingene på internett faktisk begynner å betale med IOTA, så er dette gull uansett.

Har 272 IOTA eller Miota da :slight_smile: Får se om noen år ja ^^ Tradet kjapt opp fra 236 som jeg gikk inn med. Volatiliteten i starten var enorm, men ser ut til å ha flatet ut en del.

Ja det er bare å sitte long i denne, dette vil som nevnt bli enormt dersom det aksepteres i markedet. Leser jo i avisene om internet of things osv, men det har jo ikke akkurat tatt av med det første. Den skal vel i teorien være god til vanlige overføringer også så jeg er ikke helt innsatt i hvorfor den ikke skal konkurre med f.eks bitcoin. Raskere/billigere overføringer osv!

Ser ut til det har stabilisert seg nå, vi kjøpte jo vertfall ikke på toppen! Har jo vært nesten dobbel så dyr! Da var vel market cap nærmere 3 milliarder kanskje ? :open_mouth:
Handelsvolumet er jo ganske lavt på IOTA også i forhold til flere andre med mindre mCAP. “Synd” det spekuleres så voldtsomt i krypto akkurat nå slik at man ikke ved hva som er bra eller ikke. Utfra det jeg har lest/sett på youtube er der noen ulike sjangrer/typer med krypto, så noen har ulike kvaliteter. Noen virkes som ren kopi/scam…
Iota har heldigvis noe som er unikt med seg, då da er det jo bare leve i troen på at det skal gå veien =)!

1 Like

Ja jeg lever absolutt i troen. Kjøpte faktisk noen tusen IOTA.

Når det gjelder handelsvolumet er det ikke så rart det er lavt siden det bare handles på Bitfinex (så vidt jeg vet?). At den bare handles der er jo egentlig et dårlig tegn spør du meg - men bra for oss som er tidlig ute. Kanskje. Uansett hva som skjer; jeg taper stadig penger på ulike aksjer, så hvorfor ikke satse litt på en ny type kryptocurrency som KAN bidra til å endre markedet…? Litt synd de ikke klart å få navnet IOT. Ville nesten foretrukket IOTC (internet of things coin) som navn; kanskje vi skal lage det?

1 Like

Ja fort mulig den kan handles flere steder senere. Ble jo først offisielt på markedet i går? Før det ble de kun solgt på forum osv tror jeg. Haha! trur Iota blir mer fengendes med tiden!
Ja når man først skal investere i noe så risikabelt, med høy potensiell avkastning er det like greit støtte IOTA! Litt spent på hvor lenge dette bullmarkedet vil fortsette, fortsetter det lenge nok kan det jo hende en finanskrise som jeg forventer i løpet ikke alt for lang tid gjør at oppgangen fortsetter! Tror ikke krypto kommer til å gå ned så mye ved en krise, kun det investorer muligens behøver å selge for å betale ned gjeld. Tror derimot flere kommer til å flykte vekk frå de tradisjonelle markedene/valutaene.
Har desverre ikke noe investert i bitcoin/etherum nå, kun liten post i litecoin. Brukte bitcoin på IOTA. Har egentlig ventet på å kjøpe etter en ny korrigering. Klarte kjøpe på 2200 etter sist korrigering, men desverre kjøpte jeg ikke så mye.

1 Like

Interessant det du sier - jeg kan vel ikek akkurat kalle kryptovaluta en trygg havn, men det er jo i hvert fall er et alternativt sted å plassere pengene hvis det skulle gå dårlig i de andre finansmarkedene!

Jeg tror det viktigste nå, når det gjelder kryptovaluta generelt, er at bedrifter rundt omkring begynner å godta kryptovaluta som betaling. Det er mulig mange steder men fortsatt er det jo veldig lite utbredt. Når Apple har en markedsverdi på ca ti ganger så mye som de to største kryptovalutaene akkurat nå, så forteller det meg at det fortsatt er mye å gå på.

Enkelt chart å følge :slight_smile: kan bare sammenligne med Bitcoin og USD.

1 Like

Ingenting er trygt nei, spesielt ikke kryptovaluta. Jeg har alltid hatt troen på Bitcoin, men har forventet det skulle bli ulovlig og dermed nærmest forsvinne. Nå har jeg begynt å miste noe troen, men det på grunn av teknologien. For håpe dem klarer bygge god teknologi rundt slik at man løser problemene med hastighet og kostnader. Bitcoin fungerer sikkert bedre nå som prisen går ned og jeg gjetter volumet også går ned. Virker som alle sammen går ned i felleskap, men Iota ligger jo rundt der vi kjøpte oss inn nå fremdeles, spennendes å se hvor langt alle sammen går ned nå før det stiger igjen. Har ikke lest på nyheter angående kryptovaluta i det siste så jeg vet ikke om det finnes noen grunn til nedgangen. Må jo nesten fylle med å se om det finnes kjøpsmuligheter!

1 Like

Vær litt forsiktig da @VargVemund - ikke la deg rive med av hype! Det er mange ICOs på gang og hele markedet viser bobletendenser. 1/3 av mcap på alle kryptos er dratt ut av markedet denne uken leste jeg, noe som betyr at det kan tyde på at boblen er i ferd med å sprekke, eller i beste fall, at litt luft begynner å sive ut av ballongen. Se også denne: (han sier hvor lett det er å tjene penger på krypto med ICO’s).

1 Like

Helt klart en voldsom hype og bobletendenser i kryptovaluta! Men IOTA er ikke en “leke” krypto slik Dogecoin o.l er som bere er på gøy og kopiert i fra bitcoin f.eks.
Det vil sikkert smelle, men da spørst det hvem som står igjen. Bitcoin Etherum og IOTA har alle unike egenskaper, litecoin er utfra hva jeg er lest en forbedret versjon av bitcoin( kjappere/billigere, men svært lik).
https://coinmarketcap.com/charts/ Her kan du se at det er ikke 1/3 av markedet som er forsvunnet enda. Det peaket på 117 milliarder og nådde en bunn på 99 milliarder. Nå er det ca 103,5.
Den du snakker om er vel hvordan man kan bygge penger INNAD i Etherum, som er programmeringspråk(?) og ikke bare kryptovaluta. Det snakkes om at man skal kunne trade aksjer osv inne i etherum, men jeg er ikke så innsatt i det tekniske. Vet bare at det er veldig spesielt og derfor mange blir med på hypen da den har et annerledes/større potensiale enn mange andre valutaer. Litt det samme jeg har tenkt med IOTA, får se om flere henger seg på den haha… Ble som sagt sjokkert når jeg oppdaget at den allerede ved lansering var på topp 6, det er latterlig!
Bredt over faller alle kryptovalutaer nå, spennendes å se hvor langt det går!

Dersom noen ønsker å investere i krypto vil jeg på det sterkeste anbefale at man undersøker de tekniske kvalitetene til valutaen, kan ikke bare være hype. Men selv med gode tekniske kvaliterer kan jo en valuta floppe selvsagt, Bitcoin er så etablert nå det skal mye til å gå under tenker jeg. Er jo “gullet” på nett, eller reserve valutaen!

Enig i nesten alt du skriver. Problemet med Bitcoin hvor ETH pr. dags dato har et stort fortrinn er jo at transkasjonene går raskere og det ikke dannes en bottle neck i blockchainen. Jeg så også en graf som viste hvordan antall transaksjoner med BTC var svakt fallende, mens ETH transaksjoner var sterkt stigende. Nå er ikke dette et isolert parameter man bør se på for å si noe om flopp or not. Men det gir en pekepinn på potensialet på litt lengre sikt (5 år?).

Jeg tenker å gå inn med en sum i ETH når den har roet seg. Kommer da til å kjøpe og “glemme” den (prøve i allefall). Så sjekke igjen om 5 år. Kjøpte jo noe BTC for to år siden for å kjøpe noe på nettet og glemte det stod noen BTC igjen på kontoen (verdt 2-300 kr da). Sjekket igjen sist uke og disse var nå verdt 1600 kr som jeg solgte dem for :slight_smile:

1 Like

For å si det sånn: jeg går ikke inn med alle sparepengene i kryptovaluta - foreløpig! Men om ti år eller noe tipper jeg det er helt vanlig. :slight_smile:

Har du forresten satt deg inn i IOTA? Er ikke egentlig en konkurrent til Ethereum. De to vil kunne leve godt side om side. IOTA har ikke muligheten for smartkontrakter som Ethereum, men er helt uten gebyrer og har langt raskere transaksjonstid. Er laget for mikrotransaksjoner mellom alle mulige enheter. Litt cheesy videosnutt: https://youtu.be/j6EPdNb-K8Y

2 Likes

Kan trygt si at IOTA har krakket litt, er nesten halvert på et par dager. Heldigvis solgte jeg ut 2/3 i går, til USD og ikke til Bitcoin…!

Alt krakker nå. Glad jeg ikke er inne, men byr på kjøpsmuligheter som er fristende.

2 Likes

Synes han her forklarer IOTA ganske bra. Lytt gjerne til 1,5x hastighet :slight_smile:
https://www.youtube.com/results?search_query=What+is+IOTA+in+a+Nutshell

1 Like

Jeg går ut igjen med litt tap. Kjenner for lite til IOTA