Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Flytter over i riktig tråd!

Poenget ditt får stå, men det er også en kraftig forenkling. For det første ja Usa og da særlig gjennom sin marine har vært en garantist for global handel siden 2. verdenskrig så det er riktig, men det er ikke veldedighet. Det er i USAs egeninteresse. De kontrollerer handelsårer, sikrer egen økonomi og opprettholder global dominans. Det er ikke slik at resten av verden “snylter gratis”. For det andre så har NATO og Europa i mange år økt bidragene sine både økonomisk og militært. Ikke minst etter 2014 og særlig etter 2022. Å fremstille det som om USA “står alene med regningen” er rett og slett ikke oppdatert.
Når det gjelder Hormuz så er det er ikke bare et spørsmål om vilje. Det handler om kapasitet, politisk risiko og geografi. Mange land har ikke marinekapasitet til å operere der på samme nivå som USA. Det betyr ikke at de ikke bidrar andre steder. Og så det viktigste. Dozy Don sitt poeng høres riktig ut på overflaten, men han hopper glatt over hvorfor systemet er slik. USA har selv bygget det fordi det tjener dem. Da blir det litt spesielt å klage på regningen i etterkant så joda jada USA bærer en tung del av byrden, men det er ikke en urettferdig tilfeldighet, men en bevisst strategi som har gitt USA enorme fordeler i flere tiår.

11 Likes

Mesteparten av oljen derfra går til Asia. Hvis de slipper den gjennom, hva slags pressmiddel har de da? Ingenting! Da kan USA bare stoppe angrepene og si at Iran ikke må bygge seg opp igjen, ellers kommer de tilbake.

Det er ikke som om Iran spiller 3D sjakk her heller. De brenner broer hver dag oljen ikke flyter.

1 Like

Her kan man jo svare trump med at ettersom det kryr med russiske og kinesiske fartøy rundt Grønland og det er en stor trussel har vi i Nord-Europa våre styrker der :wink:

2 Likes

Iran spiller amerikaner med ganske dårlige kort.

Men de spiller ganske bra til å ha de kortene de har på hånda.

Israel spiller også bra gitt kortene på hånda. Kanskje bedre enn Iran.

Og USA? Kjempehånd, men kanke reglene i dette kortspillet, så de spiller gris.

5 Likes

Joda, men jeg ser ikke noen vei ut av dette for dem heller. Like lite som jeg ser det for USA.

1 Like

Mindblowing at man kan overforenkle det komplekse så til de grader. Og tenke at slik er det. Ferdig snakket.

11 Likes

Prestestyret tåler dessverre mye mer smerte enn US. adm.

Samme som USA fant ut i Vietnam. Eller Sovjet i Afghanistan.

Og man kan si hva man vil om ICE, men IRGC er de ikke.

Selv om sikkert noen wannabe-brunskjorter i nåværende US. adm kan ha drømmer i en sådan retning.

4 Likes

Hmm? Men tåler de å brenne sine samarbeidspartnere?

Der er juryen fortsatt ute, imho.

Vi får bare se.

Min ukvalifiserte gjetning er at prestestyret “vinner” på walkover her. Og med “vinner” så mener jeg “fortsetter å ha kontrollen i Iran”.

Taperne er trist nok det iranske folket.

1 Like

90% av Irans olje går ut fra Kharg Island , og 90% av Irans olje går til Kina. Legg til at olje finansierer 60% av statsbudsjettet til Iran.

USA trenger ikke inta et fjellrike på 1,6 millioner kvadratkilometer med boots on the ground for å legge skikkelig press på Iran, de trenger bare inta en liten øy i Gulfen.

Selvsagt kommer Iran til å «gå amok» hvis så skjer og Kina må by opp olje når de mister 1,5 millioner fat daglig.

Så da er spørsmålet; kan Iran sette hele Midtøsten i fyr hvis USA tar Kharg, og hvor høyt er Kina villig til å by opp oljen.

Kanskje Iran foreløpig bare har spilt ut par i 2-ere, så langt i krigen, og sitter med 4 ess i ermet, samt at Kina er desperate og vil betale hva som helst for oljen, hvem vet.

Jeg tror imidlertid ikke at Iran kun har spilt ut par i toere når de har blitt bombet av erkefienden Israel, og jeg tror ikke Kina er verdens dårligste langsiktig planleggere som ikke evner å se lengere enn til neste uke. Tvertom, jeg tror Iran allerede har prøvd å gi Israel en nesestyver, samt at Kina er flinke til å ta høyde for ting. Kina har trolig 1,2 milliarder fat olje i reserver, mye mer enn USA sine 400 millioner fat.
Og kommer ikke til å sette fyr på oljeprisen om 1,5 millioner fat per dag fra Iran forsvinner på uviss tid.

3 Likes

For Kina sin del må kost nytten av at de mister denne oljen være god når man ser hvordan US steker i sitt eget fett.

2 Likes

Trumpen er i «fantasy land», Hegseth er et null og Vance har ingen ryggrad. For ikke å snakke om Tulsi.
Er ikke dette shitshowet egentlig verre enn demokratenes forsøk på å skjule Bidens tilstand?

Jeg tror dette bare blir verre og verre inntil noen voksne i rommet fjerner Trumpen.
At børsene holder seg oppe er «beyond me»
Donald har gjort samme tabbe i Iran som hans kjæreste Vladimir gjorde i Ukraina

10 Likes

En av USA sin målsetning er å forkrøple Iran sine evner til å angripe [Israel]. Jeg vet nå ikke akkurat hvor bra det har gått, men jeg vil tro de har truffet en god del dronelagre, produksjonskapasitet osv.

Joda, jeg er med på den tankegangen, men økonomien i Kina er ikke helt tipp topp.

China’s youth unemployment rate remained elevated, standing at 16.3% in January, while the nation-wide jobless rate averaged 5.2% last year. For comparison, the youth jobless rate was at 9% in the U.S. in January.

Kina er mye mer sannsynlig til å pynte på disse tallene enn USA.

2 Likes

Ny melding fra :rage:

2 Likes

Donald er innsiktfull som alltid, og finner den beste løsningen på alt hele tiden nå. :zero:

3 Likes

"Twice on Monday, President Donald Trump said he’d wrangled a confession of sorts from an Oval Office predecessor who he said had expressed regret in a private conversation about not attacking Iran the way Trump has been doing for more than two weeks.

But there’s just a little problem: Representatives for the four living former presidents — three Democrats and one Republican — said none have been in touch with Trump recently. "

https://apnews.com/article/trump-iran-war-former-president-confession-37d8ffa692903d41c47a85245244d971

6 Likes

En diskusjon er hvilke land som har mest å tjene eller tape på et delvis stengt Hormuz og høye oljepriser.

En annen diskusjon er hvilke statsledere som har mest å frykte fra egen befolknings og potensielle velgeres misnøye/raseri over skyhøye priser ved bensinpumpene .

6 Likes

https://www.wsj.com/world/middle-east/israel-iran-leadership-528c6114?st=uqU75i&reflink=desktopwebshare_permalink

Interessant artikkel som tar for seg til hvilken grad regimet er under press.

The targets then broadened. Israeli intelligence learned that Iran had a fallback plan for its internal security forces in the event their facilities were destroyed—mustering at local sports complexes.

The advanced technology deployed by Israel and the penetration of Iranian society by its agents are combining to create the greatest threat yet to a deeply entrenched regime.

Early Tuesday morning, Israel’s intelligence services found Larijani gathered with other officials at a hideout on the outskirts of Tehran and killed him with a missile strike.

That same night, Israel got a tip from ordinary Iranians that the leader of the feared Basij militia, Gholamreza Soleimani, was holing up with his deputies in a tent in a wooded area in Tehran

En forskjell på denne luft-kampanjen vs tidligere er dronene som gjør at USA og Israel har mye bedre oversikt over hva som skjer på bakken. Også iranske regimemotstandere er et problem for regimet. Det er ikke vanskelig å avsløre hvor regimet har gjemt seg for iranere på bakken og om ikke veldig lett, så er det mulig å få den informasjonen ut til USA/Israel.

Mao hele kontroll-delen til regimet blir angrepet, fra øverste leder til den som står ved veisperringer. Det vil være sivile drepte, men ikke på samme måte som f.eks. Russland sine angrep som i stor grad er blinde lengre inn i Ukraina.

6 Likes

Regimet er uten tvil under press, men det er samtidig konstruert på en måte hvor det bare fylles på om noen forsvinner. Så man kan vel kanskje si at regimet plages mer enn at det er under kritisk press. Hvert fall så lenge det ikke skrues ytterligere til.

2 Likes

Joda, men regimet er presset ut fra sine hovedkvarter → sekundære hovedkvarter (f.eks. sportsarenaer sett ut før krigen) → telt i skog og under broer eller ved å ta over mer eller mindre tilfeldige sivile bygninger.

Hvordan er det for regimet å opprettholde kommunikasjon for å koordinere seg selv? Jeg vil anta det er store huller i “treet” av ledelse, ikke bare på toppen, men hele veien nedover. Hvem gir du beskjed til og hvordan når du dem?

3 Likes