Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Med andre ord ikke noe nytt fra Iran. Du tror ikke det er fordi USA vender hjem igjen og fredadskvelden er klar hos mr Trump?

1 Like

Om du leser nyheter fra andre plasser enn Dagbladet og VG så hadde du fått med deg at det er akkurat hva jeg sier som er grunnen til droppet som skjedde for en liten time siden.

1 Like

Trump kan chickene ut, ja. Men Iran kommer neppe til å gjenåpne Hormuz uten et eller annet i bytte. Innså akkurat at det kanskje ikke vil være fra USA, men noen andre som skal få betale for moroa. Men vil noen andre det? Kanskje. I bytte mot åpent Hormuz. Who knows. Ikke TheWerner i hvert fall.

Eller for å si det sånn: Slutta Vietnam å være kommunister når Nixon/Ford trakk ut de siste troppene derfra?

2 Likes

Wow, der var en voksen kommentar :clap::clap::clap:

Er det godkjent med CNBC?

Må innrømme det, blir stadig vekk paff over markedet ass.

Blir ikke du? Eller er du mer i sync med det enn jeg er?

3 Likes

Du får tro på hva du vil som var grunnen til droppet som skjedde kl 18:37.

Dette ble postet og re-postet hundrevis av ganger noen minutter før:
“Iran President Says ‘Prepared To End War’ If Security Guarantees Offered, Oil Plunges”

Forvørig hentet fra en artikkel som er en dag gammel, men re-postet uten kontekst nå.

BTW fra din egen artikkel du linker til:
“after an unconfirmed report said Iranian President Masoud Pezeshkian was open to ending the war with guarantees”

4 Likes

Hva mobiliserte man 3k soldater for egentlig? Dette er ikke over…

1 Like

Men selv med taco nå så er det mange prosent opp til ath for s&p500 etc., så de som solgte generelt pga krigen har stadig kommet bedre ut av det.

2 Likes

Til de som fortsatt tror at Dozy Don bare kan snu, erklære seier og dra hjem fra Iran. Det toget har allerede gått. Det som mange overser er ikke militær styrke eller vilje. Det er bindingene som oppstår når du først setter i gang. Når skip blir angrepet, forsikringspremier skyter i været og trafikken gjennom stredet stopper opp så er ikke spørsmålet lenger om du vil bli. Spørsmålet er hvem som tar regningen hvis du drar og den regningen er enorm. Hvis Dozy trekker seg nå og stredet fortsatt er ustabilt så flytter kostnaden seg rett over på allierte, energimarkeder og finanssystemet. Da vil alle peke på én ting. De startet dette og så forlot de bordet før jobben var gjort. Det er et stempel som sitter i årevis.
Det er også et teknisk problem som få snakker om. Når du først har eskalert til dette nivået så må du levere et mål som kan måles. Ikke en følelse eller en pressemelding, men en konkret tilstand. Skip må seile normalt. Risiko må falle. Prisene må roe seg. Før det skjer finnes det ingen naturlig exit og det er her jeg oppfatter mange bommer. Å bli stående i en konflikt er ofte politisk smertefullt, men å trekke seg for tidlig kan være mye dyrere. Ikke i penger der og da, men i tillit, avskrekking og fremtidig handlefrihet. Hvis motparten oppfatter at du trekker deg før presset virker så må du betale dobbelt neste gang. Derfor sitter de fast nå.
Ikke fordi de vil eskalere eller er redde, men fordi de allerede har gått for langt til å late som ingenting. Dette handler ikke om feighet eller mot, men om at når du først har åpnet døren til en konflikt i et område som Persiske Gulfen så kan du ikke bare lukke den igjen og håpe at alt ordner seg.
Noen må stå igjen og holde den åpen og akkurat nå er det USA.

12 Likes

3 Likes

Ravioli, du også vet at markedet hvert år, nesten unntak, faller 10 % eller mer fra en midlertidig topp?

Det skjedde ikke i 2017, da var det kun 2 % fra en topp og ned til en midlertidig bunn, men det er altså prisen man betaler for å doble pengene hvert 5 - 7 år.

I 2023 og 2024 gav markedene 23 % fra globale aksjer, men begge årene hadde fall på 10 % grunnet japanske yen og Credit Suisse. I år er det Iran. Hva blir det neste år? Who knows, men det blir.

2 Likes

Ja, men denne 10 %'en var ganske opp i dagen, synes jeg, og jeg valgte å spekulere i et slikt fall, noe jeg sjelden gjør.

2 Likes

Hva tenker folket?

Hvor høyt skal oljen pr. tønne i løpet av 2026?

• max $120
  • $120-150
  • $150-200
  • $200+

0 stemmegivere

1 Like

Vil landene rundt akseptere at Iran krever toll i overskuelig fremtid? De trenger ikke atombomber lengre når de nå skjønner at de kan bruke “økonomiske nukes” ved å strupe trafikken.

3 Likes

Betalar det nok midlertidig mens det byggast rør til middelhavet. (Og andre formar for landtransport for alt anna)

4 Likes

Har litt vanskeligheter med å skjønne at USA kan trekke seg ut av dette med alle de konsekvenser det medfører.

De ulike GCC landene har operert i en skjør balanse: de har fått beskyttelse fra USA (les militærbaser), mens deres hovedkunde nå er Asia (Kina) og Europa. I gjengjeld har USA nytt godt av denne dealen ved at nær sagt all olje handles i dollar, noe som tillater USA å ha massive underskudd og alle land å ha en viss mengde dollars.

Denne ordningen har alle land respektert, helt til Trump, høy på Maduro kuppet, gikk inn og startet en svært lite gjennomtenkt krig. Ved å overlate Hormuz stredet til Iran vil ikke bare Iran kunne fortsette å kreve sanksjonslettelser og penger for passering, men dedollariseringen vil øke og land som Saudi kan fort kunne søke til Kina for stabilitet og beskyttelse (Saudi har i praksis allerede gjort dette via allianse med Pakistan). GCC landene er avhengig av orden og beskyttelse for slik å holde innbyggerne sine rike, ikke minst for at diktatorene der skal kunne fortsette å sitte med makten. Med Iran og Yemen som nærmeste nabo må Saudi ha visshet og trygghet og USA har beviselig ikke kunne gi dette.

Qatar og Oman ser allerede ut til å ha slått seg til ro med Iran. Verre med UAE, Bahrain og Kuwait. Der er det mer ondt blod og krigen har gjort vondt verre. Tipper forøvrig regimeskifte i Bahrain.

Trump har jo omringet seg med idioter slik som Hegseth, Lutnik, Witkoff, Jarred og folk som er kjøpt og betalt av sionistene (Rubio, les Epstein files og Larry Ellisons grooming av Marco) og big tech (JD Vance av Thiel). I tillegg har det ikke hjulpet Trump at det var han som sa opp atomavtalen med Iran sist og Biden aldri fikk den tilbake. Videre har Trump vært i lomma på Netanyahu, en krigsforbryter (ICC/ICJ) som selv er avhengig av konstant krig. Fyren har tross alt styrt israelsk politikk siste 20-30 år.

Trump har de facto gitt Iran enormt med makt. Jeg har litt vanskeligheter med å se at Trump ska ta en TACO her, men gjør han det så blir dette en definitiv stopper på den unipolare verden og USA vil primært ha fokus på sin verdenshandel (Americas) og fokus på bygge egen innenriks industri.

Denne krigen har vel også vist Kina at de ganske greit skal kunne ta Taiwan og at de ike trenger å frykte USA institusjoner grad.

Legger ved denne. Israel er jaggu meg en fin alliert :joy:

Til Christian. Min grunninnstilling er at jeg erkjenner at det er svært mye mer jeg ikke forstår/vet og jeg har ikke noe problemer med å ha et åpent sin. Jeg er lærevillig og innrømmer at jeg har feil. I denne dialogen med deg derimot står jeg fast ved at det er for tidig å konkludere. Når man vet hvordan Israel fører krig, noe som er fordømt av enhver menneskerettsorganisasjon, USAs øverste ledere oppfordrer til å bryte krigens regler og rapporter fra innsiden samsvarer med hva Trump/Hegseth predikerer, så mener jeg det er for tidlig å konkludere med at USA minimerer sivile tap. Mulig jeg ikke leser nok Fox News eller Tousi TV :man_shrugging:

Og hvis du trenger flere inputs så er Israelsk media mer ærlige enn amerikansk. Du kan også se rapportering fra Al Jazeera sin korrespondent inne i Iran rapportere om hvor mange skoler og sivile bygg som er bombet.

10 Likes

Jeg tenker at Trump kan taco’e.

Fordi Trump rett og slett ikke forstår konsekvensene av å taco’e her.

På samme måte som han heller ikke forstår svært mye annet.

Man må aldri tenke at folk som Trump, Putin, Xi, Bibi osv. tenker som en selv. Eller forstår verden ut i fra de samme forutsetningene som en selv.

7 Likes

GÅ faktisk et rør tvers over Saudi til Rødehavet. Festlig nok bygget de bare ut havna i Rødehavet til halve kapasiteten av røret… Det var ikke så lurt, nei.

@stAMy GCC landene er veldig “vi følger nøye med”, skulle nesten tro alle her inne sin favoritt Jonas Gahr Støre var hyrt inn som konsulent. De vil aller helst bare at dette skal gå over.

2 Likes

Taco?

6 Likes

Joda, Trump can tecoe, ser det og det er letteste vei for Trump, men den ødeleggelsen det medfører for USA status quo blir vanskelig å gjenopprette.

Men ja, bedre å taco etter å ha selv skapt en gedigen strategisk blunder enn å la feilen bli større med fly fullspekket med kister av døde soldater. For hvis kommunikasjonen nå er for å please markedet, noe Trump ofte gjør, men planen er å sende boots on the ground, så blir det meget blodig (trur eg).

7 Likes