Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Dumt av irgc å bruke skoler og idrettsanlegg som samlingspunkt, for da mister de som beskyttelse som sivile mål. Som jeg postet div linker til over.

Vi kan være glade for at det ikke er Iran som har luftherredømme over andre land. De driver tildels en ren terrorkampanje mot sivile mål.

Enig i at israel sin fremferd i Gaza er forkastelig, men greit å få med seg at det er Iran som finansierte moroa noe det kom til angrepet på Israel.

Man kan jo også ta med seg at Iran har som mål å utslette Israel. Det samme gjelder ikke andre veien. Iran har vært allierte med Israel tidligere. Før de religiøse fanatikerne tok makten.

7 Likes

De fleste som kan ansees som oppegående deler den observasjonen. Admin i USA not so much.

6 Likes

Det er me faktisk ikke krigsrettslig forsvarlig å bombe skoler og sykehus selvom terrorister eller soldater oppholder seg der.

Hvor mange IRGC tror du ble drept på Minab hvor 168 piker ble myrdet?

Lett å skylde på islamistene ja :roll_eyes: for Europa og USA har jo ikke spilt noe rolle i Midtøsten eller Iran :lying_face:

Du har sagt ditt, jeg har sagt mitt.

4 Likes

Tror på sistnevnte. Dette er DJTs “Wow jei så good på Lure ale saMen” med grisebukta 2.0 bare med body count som ikke ligner grisen. Blir stygt som faen. Vi kommer trolig til å snakke om det som et vannskilleøyeblikk etterpå. Eller vannsklieøyeblikk for markedene da. Håper som vanlig jeg tar feil.

5 Likes

Må bare koordineres med et budskap rundt Ukraina, hvor de kan forklare at den manglende beskyttelsen av land i Midtøsten skyldes den svikende støtten fra EU og NATO-land, og alle resurser de har gitt, les solgt, til Ukraina.

Full Circel completed!

4 Likes

TOUSItv – Ægte news inside Iran !!

LIVE: Arabs Join Israel In Iran War - Europe Help IRGC Against Trump

DK

Hva er greia med at enkelte sprer bæsj på andre folks kommentarer?

Er det virkelig folk her som ikke er pottetrente?

6 Likes

Det er faktisk motsatt iflg røde kors. Postet dette over, men du ignorerte det plent. Kanskje derfor du får hundebæsj på posten din? :thinking:

Rule 10. Civilian objects are protected against attack, unless and for such time as they are military objectives.

Loss of protection of civilian objects must be read together with the basic rule that only military objectives may be attacked. It follows that when a civilian object is used in such a way that it loses its civilian character and qualifies as a military objective, it is liable to attack.

Så, i det Iran bruker skoler, idrettsanlegg osv som møtepunkt for IRGC, så mister de beskyttelsen de har som sivile mål og blir sett på som militære mål. Du kan ikke gjemme soldater på skoler for å sørge for at de er sikre der. Det er motsatt. Du må passe på å holde soldatene dine unna skoler, så de er beskyttet. Noe Iran ikke gjør.

image

https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule10

7 Likes

Nå begynner dette å tangere til det latterlige.

1. skoler og sykehus har høyeste beskyttelse i krig.

2. og hvis det er beviselig at de misbrukes av motstanden så må man:

A) gi adekvat forvarsel slik at sivile kan evakueres

B) man skal strekke seg til proporsjonalitetsprinsippet

C) angriperen skal sørge for å beviseliggjøre at sykehuset/skolen misbrukes og når dette er gjort, skal angriperen velge våpen som minimerer skade av sivile

Så du mener at dette kanskje var oppfylt av USA når de bombet Minab? Eller når Israel har gått til verks i Gaza?

Selv iranerne viser seg å være mer hederlige enn Israel og USA hva angår identifisering av mål.

Jeg har ikke noen problemer med at du forsvarer bruken av bæsje emojiene, men å forvare bombing av 168 jenter ved bruk av et bilde blir usmakelig. Som far til en jente i den alderen der kan jeg ikke forestille meg hva slags smerte og varig skade de drapene har medført. Selv krig har sine grenser og USA burde stå frem som et eksempel på hvordan internasjonal rett burde opprettholdes.

Jeg skjønner at du ønsker å ikke gå videre, men jeg er ferdig snakka.

God påske!

8 Likes

Og hvis den attackerte, i dette fallet IRGC, ser til at en evakuering ikke er mulig?
IRGC gir ju blaffen i sivile offer, man drepte ju selve typ 40000 pers på 2 dagar, så dødsoffer er ikke et problem før dem.

4 Likes

En stor del av barna på skolen var barn til IRGC offiserer, dette i følge Al Jazeera. Jeg tipper selv de i regimet, hvor enn gærne de er, ville likt å evakuert døtrene sine. I tillegg, dette var et såkalt double tap angrep hvor man bombet de tilkomne foreldrene og redningspersonalet.

Du forventer kanskje ikke høyere standard av vestlige styrker, men det gjør jeg. Jeg forventer at de (vi) holder internasjonal rett. Hvis vi nå bomber regimet for å frigjør sivilbefolkning så er ikke det å bombe sivile mål og drepe uskyldige barn måten å gjøre det på. Fremgangsmåten her avler mer hat, radikalisering, nasjonalisme og støtte til regime.

7 Likes

Trump nå:

Trump suggests the US will “leave” Iran in “two or three weeks”

“Iran doesn’t have to make a deal, no,” Trump says in response to a question from a journalist in the Oval Office.

Trump says the US will leave Iran when they are certain the regime can not build a nuclear weapon “for years”.

“They cannot have a nuclear weapon.”

He says a deal is “irrelevant” to when the US leaves Iran.

Trump says there has been regime change in Iran saying the new crop of Iranian leaders are “much less radicalised” and more “rational”.

“They have no leaders, their leaders are all gone”

100% rør, men konklusjonen er at han stikker

9 Likes

Regner med at den var myntet på meg Werner?

Jeg verken kan, eller skal si, at jeg er mer i sync enn det du er. Du er oppgående på veldig mye annet som jeg ikke kan.

Min «fordel» er at jeg har levd i markedet i snart 25 år. Det er både min jobb og fritid. Jeg skvetter ikke så lett til, jeg har lært meg at ting går over og i 2026 har jeg tjent mer på å trade VIX enn noe annet. Trump har blitt min «venn» uten at jeg er insider :joy: Jeg shortet VIX tungt på fredag og fortsatte i går, 100 % overbevist om at ryggraden hans er like gele som den har vært siden 2017 hvor han inntrådte første gang.

Jeg skal ikke si at han er transparent og åpen som en bok, men han er bølla som tøffet seg på hele ungdomsskolen men som endte opp i gravemaskinen med kulemage, uten ring på fingeren og litt for tynn i året 20 år etter. Slike mennesker skremmer meg ikke fordi man vet at selv om noen liker å smiske med bøllene, vet de selv at de må please andre skal de holde posisjonen sin og selvtilliten er ikke imponerende stor…

Som Gavin Newsom sa det i Davos; slutt å smiske med den idioten der. Have some spine og stå i mot. Det samme gjelder for troen på hva han vil og må få til med markedet. Han var langt over smertegrensen nå og samme hvor mye Iran har kødda med han måtte han bare kapitulere og krype inn i hula si igjen. Beste måten å profittere på da er å bruke VIX-instrumenter fordi de responderer 1:1 på hans væremåte.

Tror fortsatt det er mye uløst i Hormuz, men Iran og Kina er venner, ergo kommer kineserne til å få sin olje fra Persia, det samme gjør India og Pakistan.

5 Likes

Vet ikke nøyaktig hvordan det hendte, men nei, ikke bra.

Hvilke standarder holder du det iranske regimet til btw? For hører stort sett bare kritikk av Iran og USA fra deg. Er det greit at IRGC sendte folk på motorsykkel og automatvåpen forbi demonstranter og meide dem ned?

4 Likes

Ja, en løs kanon øverst i masta på verdens største hangarskip. Verdensøkonomien skjelver og Bibi herjer fritt og urorstyrra både på Vestbredden og i Libanon.

2 Likes

Europa, Asia og Midtøsten må kjenne sin besøkelsestid. steng ned Usa sine militære installasjoner. Så kan de flyte rundt med hangarskipene sine, og syte at ingen stiller opp for dem med god grunn.

Kast Usa ut av NATO og ta inn stormakter og andre land i Asia som har behov for avskrekking.

2 Likes

« Kast Usa ut av NATO»

For sent?

2 Likes

Jepp. Svarte (og spurte) deg eksplisitt, så rart du ikke får opp ei sånn litta pil i din retning.

Jeg var som vanlig for tidlig ute og solgte unna mesterparten av posisjonene mine i løpet av første uka av dette opplegget. Føles litt som å leke stolleken, bare at jeg er blant de få som hørte at musikken stoppa. Så nå sitter jeg her alene på stolen min mens alle andre fortsetter å gå rundt i ring i total stillhet, mens jeg sitter her og lurer på om musikken faktisk stoppa, eller om jeg har mista hørselen, eller bare trodde at musikken stoppa. Kanskje det er en sånn falsk stopp som den på slutten av “Bernadette” med The Four Tops og jeg bare har begått en sosial faux pas av dimensjoner? Føler meg i hvert fall ca. like lur som et sånt sektbarn som sitter i grøfta og venter på Guds annonserte komme, men så var det faen ikke dommedag likevel.

Artig at du brukte gravemaskin som eksempel:

7 Likes

Fremdeles ikke for sent å hoppe på litt X10bull/bear olje om det blir for kjedelig :sweat_smile:

2 Likes

Synes på ett plan at det ikke er OK å profitere på dette, men vurderer bull olje i dag, for jeg tror jo (dessverre) at oljen skal opp uansett om Trump prøver å trekke seg ut (da blir Hormuz stengt i lang tid = olje opp) eller om Trump går full retard (hva for en film er det jeg har dette fra? tropical thunder elns?) og kjører boots on the ground. Og da bør olje gå opp også. Men så skjønner jeg jo like lite av markesreaksjonene som en tysk turist på hardangervidda i januar gjør av været “Deez strång vind iz no problem, ja” så jeg prøver å lytte til erfarne fjellfolk :wink:

5 Likes