Hegseth har til nå sparket over et dusintalls generaler og admiraler. Noe reorganisering er kanskje vanlig ved inntreden av ny administrasjon, men ikke usannsynlig at dette nå begynner å bli et signal på at 1) det er flere høyere opp i militæret og etterretning som er uenig med Hegseth og 2) at ting muligens blir verre dvs at Hegseth vil starte noe som ikke flere er enige med ham i eks bakkestyrker.
Å trekke seg nå gir trolig også et bedre signal for ettertiden og karrieren ala Joe Kent. Idiotisk å være med i et synkende skip.
Nå har jo Trump lovet å bombe Iran til steinalderen, så det er vel en krigsminister av Hegseth sitt kaliber han trenger. Fyren hadde jo tross alt et lørdagsshow på Fox News, flere forhold for mishandling av kone og angivelig et alkoholproblem.
Jeg er litt overrasket over at min Hamas og Hisbollah kommentar traff en nerve. Jeg argumentere ikke mot at Hamas og Hisbollah ikke får finansiell og militær støtte av Iran. Det får de. Poenget mitt var at Hamas og Hisbollah er et produkt av okkupasjon og motstandskamp og de driver egen kap og ikke en krig for Iran altså en proxy. Det Israel gjør i Gaza samsvarer med hva de gjorde i Libanon hvor ca 20.000 ble drept under okkupasjonen tidlig 80 tallet til 2000. Hisbollah er libanesere, Hamas er palestinere og begge driver motstandskamp under okkupasjon, dette er generasjoner født i okkupasjon. Iran, Hamas og Hisbollah har Israel som felles fiende.
Israel er ikke særlig populær blant befolkningen i arabiske land pga måten de har fordrevet palestinere på (Nakba) og spesielt det som skjer i Gaza og Vestbredden. Du vil finne massive demonstrasjoner mot Israels krigføring i Jordan, Egypt, Irak, Libanon og også muslimske land som ikke er arabere slik som Marokko, Pakistan, Indonesia. Problemet for befolkingen i de fleste arabiske land er at de lever under diktatorer som har en godt grep om befolkningen.
Krigen mellom Iran og USA/Israel startet ikke i juni i fjor dvs 12 dagers krigen. Disse har hatt kald/varm krig siden revolusjonen. Før revolusjonen var Iran, USA og Israels nærmeste allierte i regionen. Etter revolusjonen derimot, not so much. Det er bare å gå kronologisk bakover fra 12 dagers krigen, så finner du bombing av Irans ambassade i Syria, bombing av Qasem Soleimani, Stuxnet, likvidering av atomforsker før det osv.
Som mange sikkert vet så har Iran, i følge Netanyahu, vært 3 uker til 30 år unna atomvåpen
Kanskje overraskende for noen, men Netanyahu har styrt Israel siden 90 tallet og dette er et land som ikke har definert sine landegrenser. Hva de ønsker fra denne krigen er høyest trolig ikke det samme som hva Trump nå har som mål.