Hvordan ser de ut nå?

Som du ser så påpekte jeg Trumps utfordring for noen timer siden, dyr olje, og dyr bensin, er ikke optimalt for USA, ei eller Trump heller.
Så takk for at du leser posten min og gjentar en viktig observasjon.
Ikke desto mindre er dyr fossil energi en mye større utfordring for Europa, ikke bare fordi den er dyr, men fordi den treffer flere steder, og derfor få større konsekvenser, som feks rasjonering og lockdown-lignende tiltak.
Jeg gjentar:
Innenlandsk produsert gass i USA til husholdninger og industri: 20 dollar fatet olje.
Importert gass i form av LNG i Europa; 90 dollar fatet olje
USA netto eksoprtør av olje.
EU importerer 95% av sin fossile energi.
Jetfuel og diesel har økt adskillig mer i pris i EU enn i USA.
USA kan på et eller annet tidspunkt, slik Norge, Australia, India, Sverige og veldig mange andre land allerede har gjort, sette ned avgifter, subsidiere fossil drivstoff-bruk. Det kortet er ikke spilt ut ennå, slik det er i Europa.
Men i likhet med Norge, og i motsetning til EU-land, så kan USA finne de pengene i overskuddet som genereres av økte inntekter på fossil energi.
Stenging av Hormouz går mye mer utover EU (innbyggere) enn USA.
Jeg lurte bare på hvordan futures ser ut nå basert på den eksplosjonen vi ser i WTI. Hvor finner du de?
https://www.cmegroup.com/markets/energy/crude-oil/light-sweet-crude.quotes.html
Skal falle nesten 30 dollar fra nå til slutt sommerferien.
Hvis man sammenligner det med feks en annen tidsperiode hvor også oljeprisen var over 100 dollar, og høyere enn nå reelt sett:

Så ser man at forventningen er at dette skal gå fort over; dvs man er desperate nå, men tenker at det er nok olje i verden.
Ja det skal jeg hilse og si du gjør. Er poenget at Trump er rasjonell siden han skader Europa enda mer enn USA, eller skal vi shorte Europa eller hva skal vi bruke denne innsikten til?
Lykke til. Er sannelig ikke mye å hente mtp at avgifter bare utgjør 10-20% av totalsummen for drivstoff i USA. Kontra i Norge hvor avgifter står for 60± prosent av den totale prisen.
De kan jo hive seg rundt å subsidiere, som den bananrepublikken de har blitt? 
Ja de har jo uansett et romslig budsjettoverskudd som gir handlingsrom.
Ifølge ChatGPT (forbehold mao) tjener den amerikanske staten 20-25 mrd USD årlig på oljeproduksjonen som følge av selskapsskatt og royalties. Blir et tapsprosjekt rimelig kjapt og amerikanerne forbruker bensin til transport for $540 milliarder årlig med dagens priser. Også ifølge ChatGPT. Så ja, kan alltids trykke mer penger, men @Snoeffelen overdriver muligens en smule i sin pro USA fargelegging. Især sett i lys av kulturforskjeller, hvor billig bensin er den hellige gralen for den gjengse amerikaner. Avhengigheten av bil som transportmiddel er vesentlig mindre prekær i Europa.
Har personlig spart mykje på dette. Dieseltrollet står og sykkelen er i flittig bruk. Det er den jamne feite amerikanar mykje verre stilt.
Finnes knapt nok fortau tilgjengelig om man ønsker å benytte seg av apostlenes hester.
Ikke en dag uten…
Alle poster om emnet manglet seff at Iran spesifiserte det gjelder etter krigen er over.
Ble nysgjerrig og sjekket raskt på nettet. Ojleforbruket i USA er ca 2-3 ganger så høyt som et gjengs europeisk land. Men forbruket av “gasoline” er, i mangel av et bedre uttrykk, helt sjukt. 10 ganger så høyt i USA sammenliknet med et moderat europeisk land som f eks Portugal eller Spania. Kan det stemme? Kommer diesel, som kanskje er vanligere i Europa, utenfor?
Edit, fossil fuel per capita blir vel riktigere, USA litt mer enn dobbelte av Europa og Kina
Tilstandene i USA er helt spinnville. Lobbyismen har skapt et samfunn som er sementert ved hjelp av veinettet (viser seg også igjen på byplanleggingen) hvor den gjengse amerikaner bruker bilen til ABSOLUTT alt tenkelig. Derav drive-thru for apotek etc.
Tror det ble litt feil det første jeg postet, men interessant, synes jeg, at USA bruker omtrent dobbelt så mye olje på å produsere en dollar bnp som et gjennomsnittlig OECD-land.
Men A10 har hverken siktesystemer mot luftmål eller egen radar, så det er i utgangspunktet et helt ubrukelig fly til all form for luftkamp. Nå leser jeg imidlertid at det er utviklet en form for lavkost luft-til-luft-rakettsystem nettopp beregnet for droner, så kanskje utrustet med noe slik samt en radar-pod av noe slag kan det brukes likevel. Hovedkanonen tror jeg imidlertid vil være ganske uegnet for det formålet.
Jepp, radarpod finnes til flyet. Hvorfor en 30mm er uegnet til luftmål forstår jeg ikke. Du bruker radaren for å finne shahed droner, flyr i toppfart mot målet, bremser ned til rett over stall speed og skyter med dronen.
For å si det sånn, pilotene er trent i dog fighting mot jagerfly. Hvorfor skal droner være ble problem?
Dette hadde vært litt mer effektivt da
https://x.com/igorsushko/status/2039665774621819038?s=20
Edit
Ser jeg misforstod muligheten til å ha en radar pod, så da blir det nok litt vanskelig ja
En kompis jobbet i Houston et års tid. Han hadde ca 20 min pendlereise med bil til jobb, men kom til at det var ca bare 5 min å gå. Problemet var at det fantes ikke fortau. Han prøvde seg likevel til fots en dag, og ble da stoppet av politiet som lurte på hvilket sinnssykehus han hadde rømt fra.