Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Er så drøyt ute av sync info kanalene i denne krigen.
Hvis det faktisk hadde vært fakta at Iran ikke har noe militær kapasitet, så hadde vel veien til forhandlinger vært en nødvendighet.
Kan sikkert være spill fra begge sider.
For iranerne er det kun å holde ut. Desverre har USA muskler til å holde det gående i åååårevis.

1 Like

Hvor har du det fra? Jeg har inntrykk av det motsatte. Tviler på at det er mer enn noen uker til det begynnner å bli helt tomt for de dyre luftverns rakettene som brukes i Israel og på alle USA-basene i landene rundt Iran. Hva skjer da? Holde det gående i årevis? Nei.

6 Likes

Er bare mitt inntrykk altså.
Amerika er jo giganter i forhold til Iran rent militært.
Men hvem vet hva som vil skje.
At amerikanere vil ofre sine liv for Israel er drøyt nok.

Det er ikkje militær styrke der er snakk om, men opinionen heime. Den er allereide tapt.

3 Likes

Kan ikke de avsette Trump i USA hvis dette går av skaftet? Det er jo bare å stille tilregnelighet spørsmålet, samt spørsmål om korrupsjon.

3 Likes

Mye som ikke har gått helt etter planen de siste 24 timer for Donald. Mon tro hvor lenge Pete sitter som krigsminister?

Uansett, ikke et lovende bakteppe for å gå inn med bakkestyrker.

En ting skal amerikanerne ha, de er rå på search & rescue og gjør alt for å hente ut sine skadde og fallende.

Ellers så har Iran tatt ned 12 MQ-9 Reaper droner siden krigen startet i følge Fox News. Så helt luftherredømme er det vel kanskje ikke….

5 Likes

Kun en av F15-pilotene er reddet ut per nå ifølge Tousi live akkurat nå. (Stemmer ikke at begge er reddet ut ifølge han) Men de har kontakt med andre pilot via kryptert radio.

1 Like

Ja jeg ser de sier nå at de har hatt radiokontakt med nummer to, men fredeles leter etter han.

1 Like

Trump sier at nedskutt amerikansk fly ikke vil påvirke forhandlingene med Iran

Nei, ikke i det hele tatt», sa Trump til NBC News i et telefonintervju da han ble spurt om nedskytingen ville stanse samtalene.

«Nei, det er krig. Vi er i krig.»
Trumps team oversendte i forrige uke et fredsforslag på 15 punkter til Iran, der de oppfordret landet til å forlate sitt atomprogram, avslutte støtten til regionale stedfortredere og gjenåpne Hormuzstredet i bytte mot sanksjonslette.

Iran svarte offentlig med et fempunkts mottilbud der de krevde amerikanske erstatninger for krigsskadene og anerkjennelse av Teherans rett til å kontrollere Hormuzstredet.

3 Likes

Mye forskjellig der ute om hvor mye kapasitet Iran har igjen. Tenker den er betydelig redusert.

Trump glorifisere jo absolutt alt positivt. Han er den siste jeg hadde hørt på.

2 Likes

Diverse tenketanker har innflytelse på policy og underlag for politikk og handling.

Mange forskere og eksperter fra disse tenketankene brukes også flittig i media direkte eller indirekte. Å ha en viss formening om de struktrelle biases som ligger til grunn er greit å ha i mente. Vi vet alle hvor stor innflytelse lobbyen har i USA, og slike tenketanker er også med på å forme oss.

Trigget av å høre ulike eksperter fra ulike tenketanker har jeg har for egen del gjort en enkel ai øvelse over hvilke tenketanker som er mest innflytelsesrike i USA hva angår Midtøsten, deres holding er ifht krig, om de får direkte funding fra våpenprodusenter og eller stater slik som UAE/Israel som har en egen agenda.

Det er lettere å kjenne til milliardærenes innflytelse på media (Larry Ellison som nå eier store deler av kabelnettverk og TikTok, Jeff Bezos, Elon, Murdoc), og hvordan deres politiske ståsted kan farge respektive editorial board. Å ha en viss kjennskap til tenketankene og deres potensielle biases er også relevant.

Dette var bare litt enkel leking med ai med morgen kaffen på solveggen. Ikke ment som noe dypere enn ment som å vekke en tanke.

Dette er ikke avansert forskning fra min side, men det danner seg et bilde hvor de tenketanker som er finansiert av våpenindustri og UAE/Isrsel haren mer pro krig og hawkish holding, mens de andre en mer diplomatisk holding.

Det er lett å ha en ryggmargsrefleks mot info som kommer ut av land man ikke liker en en motpart fordi de er biased, men det er også store interesser bak en del av hva vi leser og blir fortalt.

Å ha en viss formening om hvilke biases som kan ligge bak ulike media man bruker kan være greit, om det er mindre uavhengige kilder (slik som Tousi, større redaktør styrte slike som WaPo, NYT eller tenketanker.

6 Likes

God refleksjon dette. Det er absolutt nyttig å være bevisst på hvem som finansierer tenketanker og hvilke perspektiver de kan ha. Samtidig tror jeg bildet ofte er litt mer sammensatt enn at finansiering alene forklarer standpunktene. Blar vi oss bakover i boka så viser egentlig den at feilvurderinger og uenighet oppstår på tvers av miljøer. Ta for eksempel Irak krigen i 03’ Mange eksperter og institusjoner støttet intervensjonen, men premissene viste seg senere å være feil. Det samme så vi rundt Iran avtalen i 15’ hvor fagfolk var dypt uenige om den ville redusere risiko for krig eller bare utsette problemet. Og i Afghanistan gikk mange av de samme miljøene fra støtte til sterk kritikk etter hvert som erfaringene endret seg. Hvis vi ser på situasjonen nå mellom USA og Iran så ser vi litt av det samme mønsteret. Noen analyser vektlegger behovet for militær avskrekking mens andre peker på risikoen for eskalering og behovet for diplomati. Uenigheten handler ofte om ulike vurderinger av risiko og konsekvenser og ikke nødvendigvis om hvem som finansierer hvem. For min del tenker jeg at det viktigste er å kjenne til bakgrunnen til kildene vi bruker uten å automatisk anta motiv eller agenda. Litt kildekunnskap gjør oss ikke nødvendigvis mer skeptiske, men forhåpentligvis litt mer nyanserte.

6 Likes

Det nærmer seg total eskalering er jeg redd. Håper jeg tar feil.

Babak Taghvaee - The Crisis Watch on X: “BREAKING: I have obtained the first two images leaked from Iran showing the total destruction of major petrochemical plants and oil refineries in Mahshahr as a result of U.S. and Israeli airstrikes. This is expected to trigger another major global energy crisis, as the IRGC is https://t.co/zadcSuni2M” / X

7 Likes

Kan det være at Goeb…eh Stephen Miller ønsker seg “totalen krieg” på en eller annen måte?

Prøver å legge 2 og 2 sammen her. Får bare “catch 22” ut som svar :exploding_head:

Kan det være meningen at det ikke skal gi mening?

5 Likes

Om det var riktig å starte krigen kan diskuteres, men det har skjedd.
Dermed tror jeg det er best at krigen fortsetter til regimet er borte.
Hvis de blir sittende kan det bli katastrofe.
De får kontroll på verdens energimarked, kunstgjødsel etc, og de vil komme til å skaffe seg nukes. De vil også fortsette (øke?) terror i vesten.
De har et åpent mål om å utslette Israel, kanskje også USA og Europa (dommedagsklokke)

« «Dommedagsklokken» i Teheran var en digital nedtellingstavle på Palestina-torget som viste tiden frem til 9. september 2040, datoen Iran har varslet at Israel vil opphøre å eksistere»

De MÅ fjernes, uansett hva vi mener om Trump.
Ellers får verden en ny atomkatastrofe. Enten en iransk bombe over Israel eller israelsk over Iran.

11 Likes

Det er gjennomsyret naivt å tro at det vil komme noe godt ut av å jevne et så fragmentert land som Iran til jorden for så å bare håpe at landet vil gjenvinne noe som ligner på stabilitet. Bare å glemme. Det bor 90 millioner i Iran. Alle slags folkegrupper. Katastrofen er i ferd med å utspille seg as we speak. Eneste vinner (på ekstremt kort sikt) vil være Israel.

Forøvrig, strengt tatt; det er vestlige intervensjoner som påfører verden lidelser.

8 Likes

Stabilitet eller ikke,- de må ikke få mulighet til å fortsette.
En skadet tiger er farligere enn før. De vil være enda mer besatt i å utslette Israel.

Gi meg en grunn til at vi ikke skal tro dem på deres uttrykte mål om å utslette Israel.

3 Likes

Kontra Israel som er villige til å gå omtrent like langt som en pervers form for beskyttelsesmekanisme? At vi er villige til å påføre fryktelig mange millioner mennesker uhorvelig lidelse (bombe Iran til steinalder) for å forhindre et tenkt scenario langt frem i tid…det er problematisk, for å si det mildt. Mennesker er mennesker.

8 Likes

Vi er ikke så veldig uenige, men jeg tror regimet faktisk kommer til å nuke Israel hvis de får mulighet. Den muligheten får de hvis de kan fortsette og ha inntekter fra olje. F.eks kjøpe fra Pakistan.

De ønsker faktisk å dø i kamp. Det gjør ikke israelere.

Iranere er også mennesker. Tenk på deres skjebne hvis regimet fortsetter

6 Likes

Greit å ha med at Israel ikke har utøvd 30+år med terror mot den vestlige verden, opprettet sponsede terrorgrupper og ikke minst offentlig utalt at deres mål er å utslette andre land totalt.

Det vi ser nå er en direkte konsekvens av 7 Oktober. Så kan man sikkert diskutere om det var noe Hamas selv satt igang eller om Iran failet i å kontrollere Hamas godt nok og utførte det imot Irans vilje. (Er vel tvilsomt det var imot Irans vilje siden de faktisk har uttalt i åresvis at Israel skal utslettes)

Kanskje en taktisk blunder av Trump å starte opp det her nå, men vil argumentere for 7 Oktober går inn i historien som den største fuck up of all fuck ups når det gjelder konsekvenser.

8 Likes