Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Kjenner at jeg blir litt provosert. Vi har en angrepskrig gående i Ukraina. Den store redselen er at Kina skal ta Taiwan. Hvorfor skal VI, som den vestlige verden, ha en rett til å starte angrepskriger som legger andre suverene stater i ruiner på basis av subjektive vurderinger om hva som er tungtveiende grunner og ikke Russland eller Kina?

Og hva angår vilje til å dø i kamp? Vel…

Messias’ fødselsveer (Chevlei Mashiach): I rabbinsk tradisjon beskrives tiden rett før Messias som en periode med enorm lidelse, krig, moralsk forfall og nød. Akkurat som en fødsel er ledsaget av smerte, vil fremveksten av den messianske tidsalder være forløpt av intens uro.”

Mao; det er ikke akkurat som om de ytterliggående i Israel, som har balletak på styrespakene, ser mørkt på å bidra til krig og elendighet.

Dessuten: alt tyder på at Israel ikke bryr seg et fnugg om hva omverdenen mener om deres fremgangsmåter. Den som virkelig er troende til å nuke, for å beskytte det forgjettede land, er nettopp Israel.

12 Likes

Var derfor jeg skrev - «nå som krigen allerede er startet».
Jeg er ikke sikker på at det var så lurt (understatement)
Hvis de får sitte blir de langt farligere enn før.

Men det er forskjell på Iran og Ukraina. Regner med at jeg ikke må utdype (terror, proxy)

En forskjell på israelere og iranere er «martyrdom»,- ganske vesentlig.

1 Like

Its all in the eye of the beholder.

1 Like

En helt skrekkelig begrunnelse. At man ikke skal dra i nødbremsen, men bare dure på med krigsforbrytelser og det som er fordi… «nå som krigen allerede er startet»

2 Likes

Du tenker det? Gjenforening av Russland som begrunnelse for annektering med bakkestyrker og alt med?

2 Likes

Uenig. Nå som krigen er startet vil det være umulig å oppnå noen avtaler som stopper Iran i å skaffe seg atomvåpen. Nå må de bort.
Det er også større fare for at de vil slakte egen befolkning (motstandere av regimet)

8 Likes

Det er bare å se på religion. Vi bor i en verden som er diametralt forskjellig avhengig av point of view. Som er hvorfor man må ha noen grunnleggende kjøreregler i bunn. Jeg er selvsagt enig i at det finnes vesensforskjeller mellom angrepskrigen mot Iran vs Ukraina. Men de er utelukkende subjektivt begrunnet i det øyeblikket USA og Israel setter i gang med å bryte internasjonale konvensjoner i bøtter og spann. Da er man sidestilt. Som skaper en svært farlig verden.

Forøvrig; Russland har aldri servert den begrunnelsen. Som underbygger poenget.

2 Likes

Two wrongs don t make a right

Er fryktelig enkelt å sitte bak tastaturet og servere slike meninger. Krigen skulle aldri vært startet nettopp fordi denne “Nå må de bort” ikke lar seg gjennomføre uten å gå inn i et vepsebol med uante konsekvenser. Iran er 4 ganger så store som Irak. Og de er vel forberedt.

1 Like

Har du et forslag til alternativ løsning på håndtering av Iran, pre 1Mars 26?

La de fortsette som før?

3 Likes

I valget mellom onder; fortsette som før. Håper virkelig ikke at vi har kommet dit hen at man begynner å argumentere for at det var riktig å starte en så planløs krig mot en motstander av et slikt kaliber.

2 Likes

Ja det er nok lett å si bak et keyboard i Norge som ikke merkbart er påvirket av hva Iran har holdt på med siste 30+årene.

Er nok ikke like lett for de landene som har blitt direkte påvirket.

9 Likes

Iran er den eneste store stygge ulven plutselig?

3 Likes

Plutselig ?

2 Likes

Kun Iran som driver med terror i Midtøsten. Real :clown_face:

3 Likes

Nekter å gå inn i den diskusjonen. Et minefelt av dimensjoner. De endimensjonale meningene når man har å gjøre med et ekstremt kompleks materie.

2 Likes

Akkurat hva du sier der er vel hva som har preget det meste av diskusjoner i alle år når det kommer til midt østen konflikter.
Mange har sterke meninger, men kommer som regel ikke med noen løsninger.

2 Likes

Alle er vel stygge ulver nå.

Men hvem ble det først?

Når ble Israel en stygg ulv? 1980-årene? Eller ved oppstarten?

USA? Spørs vel hvem man snakker med. Åge syntes jo Reagan var en tulling. Men Reagan var nok egentlig ganske OK. Er det med Dubya at USA blir en stygg ulv?

Og Iran? 1979? Senere?

Man kan i hvert fall tenke litt på dette:

Det var det iranske folket som kastet (den korrupte) Sjahen, og ville ha noe annet.

Bibi er valgt inn av det israelske folket.

Og Trumpalumpa er faktisk valgt inn av 77 millioner amerikanere.

Så får egentlig alle bare som “fortjent”? Og så er vi andre colleteral damage?

Edit: Og jada, Sjahen ble innsatt at US/England+++++ 1953 osv… Hvis det er noe som er sikkert med Midt-Østen, så er det jo bare at man alltids bla et til hakk bak, så er det en ny innblanding, og en ny urett, hele veien tilbake til steinalderen.

12 Likes

Bomberegn alene er aldri løsningen. Det har historien vist om og om igjen.

4 Likes

Er derfor jeg spurte direkte hva løsningen skal være, og hvor du svarte det er bedre med status quo enn en bombe løsning.

Jeg er uenig i det siden Iran ikke legger skjul på hva deres mål er. Endel er faktisk nedfelt i grunnloven deres sykt nok.

6 Likes

Og her står vi. To ulike meninger.

Israel også er uenig. Og vil ha skapt et nytt Afghanistan om de får viljen sin. Mulig at det vil være til gunst for nattesøvnen i Israel, men for verden som helhet? Neppe.

4 Likes