Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

I valget mellom onder; fortsette som før. Håper virkelig ikke at vi har kommet dit hen at man begynner å argumentere for at det var riktig å starte en så planløs krig mot en motstander av et slikt kaliber.

2 Likes

Ja det er nok lett å si bak et keyboard i Norge som ikke merkbart er påvirket av hva Iran har holdt på med siste 30+årene.

Er nok ikke like lett for de landene som har blitt direkte påvirket.

9 Likes

Iran er den eneste store stygge ulven plutselig?

3 Likes

Plutselig ?

2 Likes

Kun Iran som driver med terror i Midtøsten. Real :clown_face:

3 Likes

Nekter å gå inn i den diskusjonen. Et minefelt av dimensjoner. De endimensjonale meningene når man har å gjøre med et ekstremt kompleks materie.

2 Likes

Akkurat hva du sier der er vel hva som har preget det meste av diskusjoner i alle år når det kommer til midt østen konflikter.
Mange har sterke meninger, men kommer som regel ikke med noen løsninger.

2 Likes

Alle er vel stygge ulver nå.

Men hvem ble det først?

Når ble Israel en stygg ulv? 1980-årene? Eller ved oppstarten?

USA? Spørs vel hvem man snakker med. Åge syntes jo Reagan var en tulling. Men Reagan var nok egentlig ganske OK. Er det med Dubya at USA blir en stygg ulv?

Og Iran? 1979? Senere?

Man kan i hvert fall tenke litt på dette:

Det var det iranske folket som kastet (den korrupte) Sjahen, og ville ha noe annet.

Bibi er valgt inn av det israelske folket.

Og Trumpalumpa er faktisk valgt inn av 77 millioner amerikanere.

Så får egentlig alle bare som “fortjent”? Og så er vi andre colleteral damage?

Edit: Og jada, Sjahen ble innsatt at US/England+++++ 1953 osv… Hvis det er noe som er sikkert med Midt-Østen, så er det jo bare at man alltids bla et til hakk bak, så er det en ny innblanding, og en ny urett, hele veien tilbake til steinalderen.

12 Likes

Bomberegn alene er aldri løsningen. Det har historien vist om og om igjen.

5 Likes

Er derfor jeg spurte direkte hva løsningen skal være, og hvor du svarte det er bedre med status quo enn en bombe løsning.

Jeg er uenig i det siden Iran ikke legger skjul på hva deres mål er. Endel er faktisk nedfelt i grunnloven deres sykt nok.

6 Likes

Og her står vi. To ulike meninger.

Israel også er uenig. Og vil ha skapt et nytt Afghanistan om de får viljen sin. Mulig at det vil være til gunst for nattesøvnen i Israel, men for verden som helhet? Neppe.

4 Likes

Mitt ståsted er som følger:

Land som ikke beviselig er ute etter å utslette andre land, eller som gjør skade mot mitt land eller befolkning holder jeg meg nøytral til.

Det motsatte type land har jeg lite til overs for.

Når det kommer til religion så er jeg negativ til alle former av religion, og mener lite godt har kommet utav noen av de. Men forholder meg nøytral til religioner som sameksisterer uten noen mål om å utslette andre mennesker etc. Religioner som har som mål å utslette mennesker med annen trosretning burde vært forbudt å praktisere i Norge.

14 Likes

Det iranske prestestyret har alltid hatt klare og tydelige overordene war aims. Den nåværende amerikanske administrasjonen kunne nok helt sikkert lært litt fra dem sånn med tanke på å lage en langsiktig plan og faktisk følge den. Tenk om de hadde vært like szchisofrene som US?

Dag 1: Israel og alle jødene må fjernes fra jordens overflate
Dag 2: Nei, vi prøver bare å stoppe Israels evne til å produsere appelsiner
Dag 3: Nei, vi er bare i krig med myndighetene i Israel
Dag 4: Alle appelsiner i Israel må fjernes fra jordens overflate
Dag 5: Vi liker ikke oransje ting, skjønner dere.
Dag 6: Israel må overgi seg ukondisjonelt eller så skal vi bombe dem tilbake til Babylon.
Dag 7: Krigsminister Al-Hagsathi: Vi er i hellig krig med Israel.

og sånn går nu dagan

5 Likes

Da bør du lese deg opp på jødisk nasjonalisme og krigersk ekstremisme. Problematisk, for å si det mildt. Israel i nåværende utgave er ingen uskyldig pusekatt.

6 Likes

Fult klar over det finnes deler av befolkningen i Israel som har helt bananas holdninger. Heldgivis har ikke de noe flertall i styret av landet.

Selv i lille Norge har vi folk med like ekstreme holdninger, det seg være nynazister som vil nærmest drepe alle mørkhudete mennesker til ekstreme palestina tilhengere som åpenlyst går på gatene og roper på død over alle jøder.

Hadde jeg vært supreme leader i Norge hadde begge slik fraksjoner blitt satt i fengsel i samme øyeblikk de oppfordret til drap av andre mennesker.

5 Likes

Du er sikker på det? Bruker Gemini, for å få det helhetlig:

"Den nåværende israelske regjeringen (under ledelse av Benjamin Netanyahu, som tiltrådte i slutten av 2022) regnes av historikere og statsvitere som den mest høyreorienterte og religiøst nasjonalistiske i Israels historie. Det ekstreme, krigerske har nå direkte innflytelse på landets politikk.

For å danne flertall var Netanyahu avhengig av å ta inn partier fra den ekstreme religiøse ytterfløyen. To nøkkelpersoner i regjeringen illustrerer denne påvirkningen perfekt:

  • Itamar Ben-Gvir (Minister for nasjonal sikkerhet): Han leder partiet Otzma Yehudit (Jødisk Makt). Ben-Gvir er en direkte ideologisk arvtaker etter Meir Kahane (som grunnla Kahanismen). I mange år hadde Ben-Gvir et bilde hengende i stuen av Baruch Goldstein, en ekstremist som massakrerte 29 bedende palestinere i Hebron i 1994. Selv om han har forsøkt å polere imaget sitt noe som statsråd, bygger hans politiske plattform på militant, religiøs nasjonalisme.
  • Bezalel Smotrich (Finansminister og minister i forsvarsdepartementet): Han leder partiet Religiøs Sionisme. Smotrich baserer åpent sin politikk på at hele det bibelske Israel (inkludert Vestbredden) er gitt jødene av Gud. Han har tidligere uttalt at det palestinske folket er en “oppfinnelse” og har argumentert for at Israel på sikt bør styres etter tradisjonell jødisk lov (Halakha).

Hvordan dette påvirker regjeringens politikk i praksis

Denne fløyen av regjeringen bruker aktivt teologi for å rettferdiggjøre politiske og militære handlinger:

  • Bibelsk retorikk i krigføring: Under krigen i Gaza har det krigerske, bibelske språket lekket helt opp til toppen av statsapparatet. Statsminister Netanyahu selv refererte til “Amalek” høsten 2023. Selv om Netanyahu trolig mente det som et sekulært bilde på en hensynsløs fiende, fungerte det som en teologisk “hundefløyte” for den religiøse høyresiden. Slik retorikk ble for øvrig trukket frem av Sør-Afrika i folkemordsaken mot Israel i Den internasjonale domstolen (ICJ) som bevis på intensjon.
  • Væpning av bosettere: Ben-Gvir har brukt sin ministerpost til å senke kravene for våpenlisenser og har delt ut titusenvis av våpen til sivile israelere, spesielt bosettere på Vestbredden. I disse miljøene er troen på at man fører en påbudt “hellig krig” om landet, utbredt.
  • Ekspansjon og annektering: Regjeringen har presset på for en massiv utvidelse av bosettingene på Vestbredden (Guds lovede land). Smotrich har fått overført sivil makt over Vestbredden til sitt departement, noe kritikere mener er en de facto annektering basert på religiøs overbevisning.

Den interne motstanden

Det er viktig å understreke at dette ekstreme synet ikke representerer alle israelere eller alle jøder. Det at denne fraksjonen nå sitter med regjeringsmakt, har skapt en enorm, eksistensiell splittelse internt i Israel. Før krigen i Gaza brøt ut, var det hundretusener av moderate og sekulære israelere i gatene hver uke for å demonstrere mot nettopp denne regjeringen, som de mener truer med å gjøre Israel om fra et liberalt demokrati til et religiøst teokrati styrt av bibelske dogmer."

9 Likes

En ting er bra sikkert, det blir ikke noe bedre ved neste valg pga 7 Oktober.
Tviler på “vend det andre kinn til” folk er de som vil få flest stemmer i valget.

1 Like

Snakker om sola og religion… “Glory be to God” der da i dagens post…

Har Trump alltid kommet med slik jesus babbel før? Kan ikke huske å ha sett slike ting tidligere. Kanskje blitt så gammel at han skal sikre seg før han legges i penalet…

6 Likes

Man skal ikke undervurdere på noen som helst måte i hvor stor grad denne krigen handler om det såkalte gode mot det onde sett i et religiøst perspektiv. De lydhøre stemmene i det republikanske partiet er helt koko i troen på at de har ryggdekning fra selveste Gud. Da bortsett fra Trump som er like falsk her som i livet ellers.

7 Likes

Det er så rart med det. For når man leser om forskalingssnekkeren fra Nazareth i nytestamentet, så kan man jo tolke litt hit og dit, men det er helt åpenbart at han ikke holder på med noe som ligner på evangelisk kristendom i hvert fall…

2 Likes