Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

det festlige her er altså at

jøder, sjiamuslimer, og (evangelisk) kristne

ryker i tottene på hverandre

men hvem kommer til å rydde opp?

jeg gjetter avdanka kulturkristne / ateister, sammen med kommunister og sunni muslimer

det er faen meg en sammenraska gjeng det

5 Likes

Kristelegnasjonalistisk god påske🤢

2 Likes

Hej Norge

En bette update !

Joint US-Israel strike: Russia cut off from Iran, joint ports destroyed

BREAKING: U.S. Pilot Rescued From Iran - Army Prepare Ground Invasion

LIVE: Islamic Regime Civil War ERUPTS In Iran

Håber det holder, Nok det bedste der kan ske inside Iran :thinking:
LIVE NU

Og Ben med News Inside US

Dansken

2 Likes

Brudd på flere fundamentale regler er ikke subjektivt.

Det er oppgitt som et mål og har blitt fulgt opp i okkuperte områder. De har til og med gjort det ulovlig å reversere erobringene.

4 Likes

Føles som man er med i et Big Brother reality shit show. Innestengt i noen kontainere med noen drittsekker. Eneste forskjellen er at det er ingenting du kan gjøre for å bli stemt ut.

Og sånn fortsetter marerittet…

5 Likes

Gjelder sannelig også USA og Israel når/om de bevisst angriper sivil infrastruktur. Derav det subjektive.

3 Likes

Selvfølgelig. Jeg mente at russland bryter flere regler til sammenligning og at det utgjør en objektiv forskjell.

2 Likes

Og hvem skal stå som dommer for den påståtte objektive forskjellen? Ser du ikke sporet som du begir deg ut på? Skulle Trump gjennomføre truslene så befinner han seg sannelig i eksakt samme båt. Uavhengig av at Russland har begått allmass med umenneskelige handlinger som kan klassifiseres som mer groteske. Krigsforbrytelser av en viss størrelse kan ikke bagatelliseres ved å peke på at aktør x er verre. Det er barnehagementalitet.

2 Likes

Å gå etter infrastruktur som gir inntekter til et regimet er legitimt, mens å gå etter kraftverk som hovedsakelig forsyner private ikke er det. Ikke regler jeg har funnet på…

1 Like

Voksne mennesker klarer å ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg kan være imot krigen og tenke at den er ulovlig uten å sidestille den med Ukraina.
Bagatellisering er nettopp det du gjør ved å likestille dem.

2 Likes

Eksakt. Derav

Lowkey imponert over Donald som sender ut en slik Truth mens han har en soldat savnet i Iran. Kjipt å være han duden (eller dama) som er behind enemy lines og presidenten sier det er for olje.

Med Trump holde på slik så er jo Irans trolling on point

Til Bearded Bastard, takk for god kommentar :relaxed:.

Jeg er enig, poenget mitt også var at det kan hjelpe å være bevisst hva slags biases ulike «eksperter» og kilder kan ha. Hvis en klimaekspert snakket om at klimaendringene er overdrevet og vedkommende var sponset av Kinas kullkraftverk eller hvis en lege uttalte seg positivt for bruken av botox og var sponset av firma som lager botox så gir det viktig bakgrunn.

Umulig kanskje å oppnå, men slike bindinger og conflict of interest burde oppgis den grad det er mulig av journalister når de bruker slike tenketanker som eksperter.

1 Like

:joy:

Det er nettopp det jeg gjør; flere tanker i hodet.

Et USA som gir blaffen i at landet begår grove krigsforbrytelser vil ha skapt et helt nytt, lovløst landskap for krig. Det vil være et før og etter. Hvor det er the bad guys som sitter igjen som vinnere, mens USA sitter naken tilbake. Sementeringen av at krig betyr at det er fritt frem. USA vil ha null troverdighet igjen i banken.

Så nei, bagatellisering er å ikke skjønne at for hver gang terskelen senkes sitter man igjen med en farligere verden. Hvor det er ingen vei tilbake. Som vil bli kynisk utnyttet.

At Russland er verre er irrelevant. Gale nok gjør at alt sprekker. Derav likestilt.

7 Likes

Kan det ha sammenheng med videoen postet over:

Er Trump rett og slett blitt overbevist av omgivelsene (Hegseth og Paula White) om at han gjør Guds verk på jorden?

10 Likes

Altså, når man leser gammeltestamentet, så kan man jo fint se for seg Trump som en slags “hevner” eller virkekraft for Gud der.

En gammeltestamentelig karakter, er han i hvert fall:

Dragé-egg til alle som tar referansen :wink:

3 Likes

What happened last time we ran out of oil | If You’re Listening – ABC News Australia

Ganske fin historie recap WW2 og fremover, imho

1 Like

https://x.com/genxgirl1994/status/2040063859436699762

Interessant puslespill de legger her. Men greit med noen reserveplaner.

De rette folkene, plassert i de riktige rollene - for å gjennomføre en planlagt aksjon. Israel var initiativtaker via Hegseth, og resten av apparatet som merkelig nok befinner seg rundt Trump virker som enablers som hjelper han å dytte i en viss retning. Dette kom ikke ut av det blå.

https://www.nytimes.com/2026/04/04/opinion/trump-iran-war-power.html?unlocked_article_code=1.YVA.zy6B.jERZqEQErwe4&smid=url-share&fbclid=IwY2xjawQ-QopleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEeWLIFVBUFCFjP4emNqZFqiBXa3ZHgSA17he8AjmeB2kJTZbwWSBG8pe9BpJo_aem_l5JyFa7IfFhPEdhe1lhoCw

Åpen artikkel fra Kristof i NY Times om at Trump potensielt gjør Iran til et nytt Nord-Korea

1 Like

Noen [Paul Krugman, nobelprisvinnende økonom] har blitt ganske bekymret

Donald Trump Isn’t Sounding Like Himself

Krugman mener dette er 25th amendment time, hvis USA hadde hatt et fungerende demokrati (hvilket det ikke har), men grubler veldig på om Trump har tenkt å foreta seg noe ekstremt.

5 minutter lang

14 Likes