Spørsmålet er vel om man kanskje kan stryke “military” her.
Økonomien får seg nok en trøkk ja. Men det kan jo også være dette som blir “det store pushet” mot et mer energi-uavhengig Europa. Altså, det vi ser nå, er jo at “grunnmuren” som alt er bygget på er ganske skjør, men at ingen har villet ta kostnaden med å bygge en ny en. Profitt > sikkerhet lism?
demokratiet? samholdet i vesten?
Vel, i “hvem skal ut”-oppgaven, så er nok USA det åpenbare svaret. Men det kan jo godt være at samholdet blant reste-vesten faktisk øker, når alle skjønner at vi nå sitter i samme båt. Men det er utrolig tidlig å game ut / forstå hvilken retning dette tar. Er sånn som alltid blir veldig tydelig i etterkant – da sitter vi alle sammen og er sånn: “Det var jo helt klart at det var sånn det måtte gå”.