Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Veldig enig med Krugman.
USA har aldri i moderne tid hatt en mektigere President, og han er sprø.
Han kan gjøre ufattelig mye skade.
Jeg tror han bomber mye mer i Iran og så stikker.
Da vil status fort kunne bli mye dårligere enn før han startet.

Ser at Yardeni tror børsene i USA skal opp herfra, dvs at status er svartest nå.
Da må jeg ta veldig feil igjen

5 Likes

Hvis Trump ikke «virker som seg selv», så er det kanskje på tide å se på hvem som trekker i trådene? Hvem finansierte valgkampen hans, og plasserte flere folk i kabinettet hans?

Tegninga begynner å bli ganske tydelig, og med det er det mye enklere å forecaste hva vi kan vente oss.

8 Likes

Krugman har jo rett. Ting er jo ikke på stell i det hele tatt. Det er akkurat NÅ, midt i oppseiling noe som potensielt kan bli til WW3, at Trump har behov for erfarne profesjonelle folk rundt seg til å gi ham råd og execute….men hva gjør han? Sier opp chief of Staff og en bøtte med andre høytstående i militæret. Samme dag som Randy får sparken mister USA 2 helikoptre, 2-3 fly samt har en pilot MIA. Nå ryktes det at Iran sier at de vil utveksle denne POW med 10.000 palestinske fanger.

Daglig har Trump behov for å fortelle verden at ha har vunnet, at marine er tilintetgjort, at de har lurtherredømme……mens det vi ser er at han ensidig gir Iran tidsfrister som han deretter utsetter og i mellomtiden bomber Israel og USA sivil infrastruktur. 30 universitet er bombet, farmasøytisk industri er bombet, sykehus og forskningssentre, 600 skoler, UNESCO verneverdige slott og ruiner.

Å bombe Iran til steinalderen er ikke en god strategi. Funket ikke i Afghanistan eller Irak.

13 Likes

Trump befinner seg i den samme fellen som ymse diktatorer; omgås med ja-mennesker og spyttslikkere. Putin trodde oppriktig at Ukraina ville falle på null niks, Trump det samme hva angår Iran. Gadd ikke engang tenke gjennom et worse case scenario. Var ikke vits. All mighty USA ville triumfere iløpet av få dager.

Livsfarlig.

14 Likes

Hvis Trump virkelig tror at han har Gud på sin side, slik Hegseth åpenbart tror, er det vel ingen grenser for hva han kan finne på.

Som om han ikke var narsissistisk nok fra før, kan det hende han nå tror at han er på et korstog som utvalgt av Gud.

10 Likes

Eventuelt liker narsissisten i ham at andre tror på dette.

8 Likes

Det er et farlig dragsug Trump er på vei inn i nå.

Gass, olje og gjødselmangelen begynner å svi skikkelig for resten av verden. Det rapporteres nå om at land individuelt forhandler med Iran (og Oman) for passasje via Hormuz. I dag har et fransk tankskip fått passere, tipper Frankrike finner tollen på $2m verdt det. Italia har også nå akutt gassmangel for ikke å snakke om India.

Det jeg tror er «best case» er at USA og Israel til fortsette å bombe primært sivil infrastruktur for å straffe Iran i håp om at sivilbefolkning skal styrte staten. Samtidig vil vi se er at resten av verden tilordner seg tollsatsen og sikrer olje og gass ut av Hormuz. Etter 2-3 uker med massiv bombing vil Trump si seg fornøyd, han har bombet det meste, har fått på plass en ny leder og dermed si seg fornøyd og vil trekke seg ut. Tilbake sitter verden med en ny tollsats og noe høyere oljepris (noe vi i Norge gagnes av).

10 Likes

Hadde jo vært spennende (og beleilig) hvis det «skjedde» noe med Trump nå og Vance måtte ta over roret. JD har vært usedvanlig stille den siste tid.

1 Like

En av de bedre, om hvordan man kan forvente at ulike scenarioer utspiller seg. Og som det helt riktig blir påpekt; problemet når noen lykkes selv om en del eksperter kommer med advarende pekefingrer i forkant (som drapet på Qasem Soleimani) er at det hjelper ikke å ha rett 9 ganger om man feiler fullstendig på forsøk nr 10. Den ene feilen kan få så mye mer altomfattende konsekvenser enn gevinsten av å ha truffet blink på tidligere aksjoner. Og hva skjer når man lykkes, kanskje med flaksen på sin side, gang på gang? Klassisk overmot.

7 Likes

Er jo litt funny at Trump nå erfarer at selvom han er verdens mektigste person så kan han ikke ensidig proklamere våpenhvile. Hjelper ikke å si at du har vunnet og at det må bli våpenhvile når motparten ikke er med på planen.

Trump har misbrukt forhandlinger en gang for mye til å ha noe tillit igjen. Hjelper heller ikke at Trumps medsammensvoren er en slu jævel (Netanyahu) som tvinner Trump på sin ringefinger.

Trump kan bullshitte MAGA folk, polarisere innenriks politikk, sabelrasle med NATO og græbbe til seg rikdom ved å misbruke presidentembetet, men krig i Midtøsten er ikke for en lettvekter som ham.

14 Likes

Den i Iran eller USA?
Som det ser ut nå så kommer den i Iran att øverleve Trump-admin med hestelengder.
Ende måten at få unnan nåvarande regim i Iran er at i praksis ødelegge landet fullstendig. Og det har USA ikke kapasitet at gjøre, så vitt man ikke atombomber landet ordentlig.
IRGC er ikke kun ledelsen. Det er integrert i hele samfunnent, fra bunn til topp.

11 Likes

Du behøver ikke å bagatellisere Ukraina krigen eller ignorere summen av brutte regler for å argumentere for det. Ukraina krigen er den eneste jeg kjenner til hvor brudd på konvensjoner har vært offentlig mål og blir gjennomført akkurat nå.

Ellers ser du ut til å ha et svært romantisert inntrykk av USAs historie.
Det er en bred misoppfatning at Trump er langt utenfor normen som en imperialistisk president, forskjellen ligger hovedsakelig i innpakningen. “Iraqi freedom” hørtes kanskje bedre ut en enn “Epic fury” men det sier lite om intensjonen bak og konsekvensene etter.

3 Likes

Jeg gjør det motsatte av å bagatellisere. Ved å ta faktiske konsekvenser på alvor. Se skogen for bare trær. Det hviler et særskilt ansvar på verdens eneste supermakt. Poenget er at lovbruddene til Russland mister tyngde internasjonalt når lederen av den frie verden offentliggjør klare intensjoner om å begå grove krigsforbrytelser. For ikke å snakke om dersom de skulle bli gjennomført.

Jeg snakker om å bevare en regelstyrt verden. Som USA tøyde forut for Irak-krigen ved å selge inn den utløsende historien på oppkonstruert grunnlag, men de gikk fortsatt tjenesteveien og så vidt meg bekjent ble ikke sivil infrastruktur bombet med viten og vilje.

7 Likes

“A madman will lead the
great US military to ruin.”

……i tillegg til økonomien, demokratiet og samholdet i vesten.

10 Likes

Det kan være det som er planen hans, dessverre. “Planen hans”

4 Likes

Tror Trump i realiteten bryr seg lite om noe annet enn sin egen rikdom og muligheten til å gjøre hva han selv vil. De som sier imot/står imot internt blir kastet. Han vil oppleve makt over andre, det er vel det pappaen hans ville gitt han et klapp på skulderen for i stedet for et slag med beltet for å være “svak”.

Skulle gjerne sett en dyp etterforskning i alle større handler i olje futures knyttet til Trump uttalelser. For meg ser det ut som alle taler er knyttet til en trade, og at han blir sint når traden går feil pga. noe noen andre har gjort.

12 Likes

Hvem tjener på dette, hvis vi antar at det er ønsket utfall?

1 Like

Spørsmålet er vel om man kanskje kan stryke “military” her.

Økonomien får seg nok en trøkk ja. Men det kan jo også være dette som blir “det store pushet” mot et mer energi-uavhengig Europa. Altså, det vi ser nå, er jo at “grunnmuren” som alt er bygget på er ganske skjør, men at ingen har villet ta kostnaden med å bygge en ny en. Profitt > sikkerhet lism?

demokratiet? samholdet i vesten?

Vel, i “hvem skal ut”-oppgaven, så er nok USA det åpenbare svaret. Men det kan jo godt være at samholdet blant reste-vesten faktisk øker, når alle skjønner at vi nå sitter i samme båt. Men det er utrolig tidlig å game ut / forstå hvilken retning dette tar. Er sånn som alltid blir veldig tydelig i etterkant – da sitter vi alle sammen og er sånn: “Det var jo helt klart at det var sånn det måtte gå”.

3 Likes

Putin, Russland.

3 Likes
6 Likes