Kommentator i NY Times: Ross Douthat
Litt spesielt å tenke på når man kjenner landets tidligere historie som et fristed for tyske nazister etter krigen.
Davids nedtelling.
Og Trump har ikke tålmodighet til å holde det gående hverken i måneds eller årevis. Han er en mann som vil ha raske løsninger. Får han ikke det, mister han interessen. Spørsmålet blir for så vidt om han kan miste interessen i denne situasjonen fordi han i motsatt fall kan tape ansikt. Men, i neste runde klarer han sikkert å dikte opp et seiersnarrativ.
For å styrke samholdet i Europa/EU må vi få orden på Ungarn-problemet. Det snakkes om at flertallskravet i EU må endres til kun å være krav om kvalifisert flertall (man tar for så vidt også FN med i samme slengen).
Meget god analyse av situasjoen. Er + artikkel dessverre. Kunne pastet inn her, men har forstått det slik at det blir slettet av moderatorer om man gjør.
Advarsel: langt innlegg på morgenkvisten 
Det er en svakhet at så få vestlige journalister ikke prioriterer å rapportere fra innsiden av Iran. En skulle tru en slik krig var en perfekt anledning til å få unik materiale. Av de store så er det meg bekjent kun CNN som har rapportert fra innsiden de første uken etter krigen. Utenom det så har jeg sett 3 uavhengige (en amerikaner, australier og en brite).
Fairness and accuracy in reporting (FAIR) er en amerikansk bransje vaktbikkje for media. FAIR hadde nylig en artikkel hvor de problematiserte dette. De viser til at NYT og Times har mange journalister på bakken i Israel, men ingen inne i Iran, til tross for at et der er mulig å få visum.
CNNs Frederik Pleitgen som reiste inn til
Iran når krigen startet hadde følgende å dele med FAIR:
Right after the US attacked Iran, Pleitgen said, he applied for a visa. Pleitgen said he told Iran’s Culture Ministry: “We really want to come in, and I told them that it’d be important to have international media there. And then they granted the visa.”
Pleitgen said he didn’t have a minder, though he did have an Iranian translator who was asked by Iran’s Culture Ministry to “not take us to places that are sensitive.” He “needed to inform them before we went anywhere,” Pleitgen said.
Still, Pleitgen—who ultimately filed more than a dozen written dispatches from Iran in the eight days he was based there and appeared onscreen more than 40 times—said: “It was more restrictive this time than it had been in the past, but still, by and large, we could do everything that we wanted to do.”
Reportere inne i Israel kan heller ikke rapportere fritt fra krigen, det er sensur på å vise missiltreffninger og militære installasjoner. Selv offentlige satellittselskaper har fått restriksjoner og kan ikke dele bilder fra Israel. For ikke å nevne Gaza hvor internasjonale journalister ikke får slippe inn av Israel.
Dette er ikke bare en varm krig, men dette er også en krig om å kontrollere sitt narrativ, en krig om å styre media og sentimentet til alminnelige folk. Propagandaen går begge veier. Israel har drept over 200 journalister siden krigen i Gaza og de kjører samme stil nå i Libanon. I Iran har The Committee to Protect Journalists registeret at det ble drept 3 journalister i samme periode og disse ble drept under 12 dagers krigen i juni av Israelske bomber når de bombet en iransk tv-kanal.
Det bilde mange har av Iran, er at det likner på Afghanistan anno 2000 eller 2010. At kvinner som ikke bruker burka blir avkledd og satt i fengsel. At mennene har langt skjegg, går rundt med AK47 og roper død over USA. Dette stemmer ikke dette med realiteten. Under er noen snutter av hverdagslivet i Tehran desember 2025 tatt fra YT. Som dere ser så er det relativt moderne og sivilisert. I landsbygda ser det nok ikke slik ut, men det er greit å gjøre egne søk. Det er nok av bloggere som har reist dit nylig for å oppleve landet.
Poenget er at det er et land med over 90 mill mennesker, et samfunn med en godt udannet befolking og rik kulturhistorie. Dette er heller ikke et diktatorskap, men er avansert statsapparat som ikke er avhengig av en leders overlevelse.
Dette er de USA og Israel nå i økende grad bomber sivil infrastrukturen til. Du vinner ikke en befolkning av å sende bomber i hue på dem. Hvis noe så pushes disse menneskene enda mer vekk fra vesten.
https://m.youtube.com/shorts/AISNIStc7Ng?ra=m
https://m.youtube.com/shorts/2Lvi25k3jCU?ra=m
https://m.youtube.com/shorts/LFUfDvNRjUM?ra=m
Er det at republikanere i kongressen før eller senere ikke ser seg tjent med et nytt Vietnam kombinert med 2008-resesjon? (En resesjon som ikke kan løses med pengetrykking)
Tror det er en eller annen lov som pålegger Trump å avslutte «spesialoperasjonen» innen et visst antall dager, ettersom kongressen ikke har blitt spurt (45 dager?)
Skribenten argumenterer faktisk litt motsatt.
Kort utdrag ang akkurat den delen:
" Men å forvente nok et TACO-scenario fremstår også som en feilvurdering. Dersom Trump avslutter krigen og opprettholder dagens status quo , vil trusselen mot skipsfarten gjennom Hormuzstredet bestå, risikopåslagene på oljeprisene vil forbli permanent høyere (minst 20 prosent), og Trumps popularitet vil synke ytterligere i forkant av mellomvalget senere i år."
Her er orginal artikkel som E24 har oversatt:
Er gratis å lese ved å signe up på den nettsiden.
60 dager
Her er vel 95% av verdens befolkning uenig med deg. Noe større textbook eksempel på diktatur skal vel man lete lenge etter.
Hvilken del av befolkning snakker du om her? Er enig om du snakker om den delen av befolkningen som støtter dagens styre i landet. De andre jubler og oppfordrer USA/Israel til å fortsette bombingen.
Eller er det den perfekte scapegoat?
Russland vil tjene på det, ja. Men hvem tjener på at Russland og Vesten havner i en ny storkrig?
Ikke noe særlig kjipt når man vant den krigen, og kan gjøre som man vil (tilsynelatende)
2 stk VLCC’er + 1 LNG carrier fra Oman er visst bekreftet. Seilte gjennom eget farvann. Annonsert 2 april.
With the first oil-laden very large crude carriers (VLCCs) coming out of Oman, @ed_fin explains why in the next few months, he expects the Strait of Hormuz to open and there to be a "feeding frenzy" for tankers
— Jack Farley (@JackFarley96) April 4, 2026
"It's going to be like lions at the zoo."https://t.co/qUjYx8adg2 pic.twitter.com/sgXePyuPIo
Er det konspirasjonsteorier fra 30-tallets Tyskland du forsøker å dra frem igjen…?
En ting er tankere som slipper gjennom stredet, noe langt mer alvorlig er all infrastrukturen som blir ødelagt og vil ta mange mnd/år å reparere.
Jeg ser at ikke engang 1/10 av angrep på infrastruktur utført fra begge sider av konflikten blir meldt om i norske nettaviser. Ikke noe konspi teori bak det, bare et faktum at man må aktivt følge med på multiple sources skal man “henge med” på alt som skjer.
Her opplever jeg det er rom for litt nyanse.
At et land har et avansert statsapparat og fungerer i det daglige betyr ikke automatisk at det ikke er et autoritært system. De to tingene kan fint eksistere samtidig. Iran har departementer, domstoler og en administrasjon som holder samfunnet i gang. Det er sant, men den reelle makten ligger til slutt hos en liten krets på toppen og særlig hos den øverste religiøse lederen. Han har siste ord i spørsmål som gjelder militær, sikkerhet og politikk. Valg finnes, men hvem som får stille blir filtrert på forhånd. Et system kan være stabilt, effektivt og fullt av kompetente folk og likevel ha svært begrenset politisk frihet. Stabilitet betyr ikke nødvendigvis åpenhet eller maktspredning og det at staten ikke faller sammen hvis én person forsvinner gjør den ikke mindre autoritær. Det betyr bare at kontrollen sitter i strukturen. Ikke bare i én enkelt leder så det er viktig å holde to tanker i hodet samtidig.
Iran er ikke et kaotisk eller primitivt samfunn, men det er heller ikke et fritt politisk system etter vestlig standard.
Det er jo en drøss med diktaturer rundt om i verden som fungerer på denne måten, og som ikke kollapser ved en eller flere lederes bortgang. Det største av dem er Kina
Få burde være uenig med deg i det.
Det finnes mange autoritære stater som fungerer stabilt over tid og som ikke kollapser når én leder forsvinner. Kina er et godt eksempel. Systemet er bygget for å vare nettopp fordi makten ligger i strukturen og ikke bare i personen på toppen, men det er egentlig også poenget mitt. At et system er robust og fungerer administrativt sier lite om hvor åpent eller demokratisk det er. Stabilitet og kontroll kan være et resultat av sterke institusjoner, men også av stram politisk styring og begrenset rom for opposisjon. Derfor opplever jeg det blir litt for enkelt å bruke «det fungerer» som argument for at det ikke er et autoritært system.
Mange av de mest stabile statene i verden er nettopp stabile fordi de har høy grad av kontroll.
Det betyr ikke at de er svake eller kaotiske, men det betyr heller ikke at de er frie politiske systemer og DET er den nyansen jeg mener er viktig å få med.
Kan det være på tide å slutte å kalle idioten for «Daddy» og heller gi ham valget om enten å være 100% forpliktet til NATO eller miste tilgang til alle eksisterende NATO baser?