Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

…og så er det på høy tid å si opp idioten som kalte ham Daddy!

17 Likes

1935 Okkupere Saarland, check
1936 remilitarisere Rheinland, check
1938 Anschluss med Østerrike check
1938 Sudetenland okkupert, check
1939 Resten av Tsjekkoslovakia, tsjekk
1939 Memel (litta havn i Lituaen), check
1939 Polen, dele med Sovjet, check
1940 Danmark, Norge, check
1940 Nederland, Belgia, check
1940 Frankrike, check
1941 Balkan, check

Lurer på hva Dolfy Dolf Dolfensen tenkte da han prøvde seg på Sovjet i Operasjon Rødskjegg sommeren 1941?

La meg gjette: “Vi er uovervinnelige”?

Og så gikk det 1,5 år til, før realitetene omringet nazistene der Volga gjør en aldri så liten sving østover.

Er som å se på hurtigversjonen av det nå.

8 Likes

22 minutter siden | av NTB

Oman: Samtaler med Iran om å sikre trygg ferdsel gjennom Hormuzstredet

Representanter fra Oman og Iran møttes søndag for å diskutere Hormuzstredet og potensielle muligheter for å sikre trygg ferdsel gjennom passasjen.

– Oman og Den islamske republikken Iran holdt et møte på viseministernivå i de to landenes utenriksdepartementer, med deltakelse av eksperter fra begge sider, hvor man diskuterte mulige tiltak for å sikre trygg ferdsel gjennom Hormuzstredet, opplyser det statlige omanske nyhetsbyrået ONA.

– Eksperter fra begge sider la fram en rekke ideer og forslag om dette, skriver de videre.

USAs president Donald Trump ga lørdag Iran en frist på 48 timer til å inngå en avtale eller åpne Hormuzstredet. Hvis ikke vil helvete bryte løs, advarte presidenten.

2 Likes

Jeg begynte å forfatte et svar, men Bearded Bastard kom jeg i forkjøpet og har nyansert dette bedre enn hva jeg kunne. Poenget mitt var at Iran er ikke et diktatorskap i klassisk forstand hvor man kan forvente at systemet kollapser når man tar ut øverste leder (og som Trump muligens har trodd). Men ja, det er et autokratisk regime og ikke et fritt demokrati.

Mitt argument er at det ikke er stormaktenes rolle å bestemme hva slags styreform andrelags skal måtte ha utover ens egne grenser, like ei hvem som skal styre andre land. Det er nettopp slike intervensjoner og ambisjoner som har skapt mange av de problemene vi ser rundt omkring. Det er mange diktatorer der ute som får rikelig med støtte av hhv USA/Russland og en kan også problematisere hvor gode faktiske demokratier USA eller for den slags skyld Israel virkelig er.

For å følge opp poenget mitt i den første kommentaren fra i dag. De aller fleste unge i Iran har ingen sterk relasjon til revolusjonen. Før denne krigen anså ikke de fiendebilde som regimet tegnet av USA som like reell. Nå derimot har mullaenes skremselspropaganda blitt en realitet. De lever under et intens bomberegn hvor USA/Israel har i økende grad begynt å gå etter sivil infrastruktur. Tror de færreste opplever at disse bombene nå kommer for å frigjøre dem. De bildene av folk som roper av glede er i stor grad er et fåtall (folk ville ha blitt fengslet i anmass), men slike bilder brukes mye som propaganda i vesten for å legitimere krigen. Merk deg at USA sitt regimeskifte mål er ikke lengre på bordet og de har nå bombet til seg mer hardlinere enn før krigen.

Revolusjonen i Iran var ikke en eksklusiv islamsk revolusjon. Det var svært mange fraksjoner som deltok i revolusjonen slik som sosialister, kommunister, bred arbeider og middelklasse. Revolusjonen var et motsvar på status quo og et genuint ønske om å avsette Shahen, som var USAs mann satt inn etter CIA/MI6 sitt kupp hvor de styrtet deres president Mossadegh. Iran har faktisk hatt demokratiske ambisjoner siden sent 1800, tidlig 1900 tallet, men dette vært slått ned på av stormaktene opp igjennom (Sovjet, britene, USA) og lokale diktatorer (Reza Shaha Pahlevi og sønnen hans og nå ønsker barnebarnet å ta over).

Så selv om revolusjonen i -79 først og fremst var trigget av å ønske mindre vestlig intervensjon og et demokrati, så svingte pendelen i helt feil retning og Ayatolla tok til seg makten. Helt siden den tid har Iran levd under noe av de mest strenge internasjonale sanksjoner. Slike sanksjoner straffer først og fremst befolkning. De autoritære med makten tar det de vil ha og fikser seg selv først. Iran har faktisk hatt presidenter som har vært mer vennligsinnede og har ønsket mer åpenhet til Vesten. Merk de har presidentvalg i Iran, men kandidatene må godkjennes av Ayatolla og de må ha et basis kunnskap i religion. Khatami var en slik reformist som f.eks. offentlig fordømte terrorhandlingen rett etter 9/11 og sa at Iran var villig til å hjelpe USA hvis det var behov. Khatami fikk seg dessverre en lærepenge og mistet ansikt internt da Bush lempet Iran i axis of evil.

Jeg vil påstå at de harde sanksjonene har kneblet reformister og hemmet dannelse av en sterk middelklasse som samlet kan stå opp mot regimet.

Skal det skje endringer i et land med 90 mill innbyggere så må dette skje organisk og støttes av et bredt felleskap. Vi i Vesten må la dette skje og heller støtte de demokratiske fraksjonene og reformistene, heller det enn å gå til angrepskrig, true med å ta olja og bombe dem til steinalderen. Spesielt når dette skjer i en region som har naturressurser som hele verden er avhengige.

10 Likes

Vet ikke om du har “vested interest” ved å automatisk kategorisere slike hypoteser som “konspiteori”, eller om du oppriktig synes det er fornuftig å forsvare en fremmed makt på ren auto-pilot?

Det er svært mye som peker i at Israel har mange jern i ilden nå, og at de trekker i mange tråder rundt om kring - blant annet marionetten de har i det hvite hus. Jeg håper oppriktig at det er ingen her som tror Trump stod opp en morgen, og bestemte seg for å starte en krig mot Iran av egen vilje. Hele apparatet som er plantet rundt Trump er Israel-enablers, enten direkte av valgkamp-donørene, eller AIPAC-lobbyen. Gjerne motbevis meg her.

Du, og andre, som automatisk forkaster dette i den mentale/emosjonelle søppelkurven som kalles “konspiteori” gjør dere selv (og vesten for øvrig) bare en bjørnetjeneste. Å så iherdig og selvoppofrende komme en annen stat/folkeslag i forsvar uansett hva de gjør, vil i lengden skade Norge/Europa/Vesten. Fjern den h*****tes pedestalen, og se på bevisene for hva de er. Det er mer enn nok å kritisere, og det er mer enn nok å stille spørsmålstegn ved.

8 Likes

Tanken i hva du skriver er god, og jeg skulle ønske det var slik verden fungerte.

Vi har sett resultatet i Iran senest tidligere i år når regimet slaktet 30 000 demonstranter som gikk i gatene og ville ha endringer.
Dessverre så finnes der absolutt ingen som helst sjanse for befolkningen i landet å komme til en plass hvor man kommer seg til et styresett fritt for tyrani basert på steinalder mentalitet, sitert fra en eventyrbok uten en eller annen form for fysisk avsettelse av dagens regime.

Jeg har et forslag til å løse dette på en god måte:
Iran regimet sier seg villig til å holde åpne valg hvor internasjonale observatører holder kontrollen på at det foregår på riktig vis i bytte mot all krigføring fra USA/Israel opphører. Observatører bør få et mandat til å annulere stemmer fra forskjellige distrikt hvor man ser manipulering eller trusler som påvirker valget ene eller andre veien.
Utopi scenario siden vi alle vet noe slikt vil dagens regime aldri godta, men det viser hvor banalt enkelt man kunne løst dette uten mer vold.

2 Likes

Det har vel vært et mål for USA å beskytte staten Israel siden den ble opprettet.

Og det har vært et mål for USA å ikke rote til internasjonal oljeflyt fra Midt-Østen.

Stort sett alle amerikanske presidenter har vært oppegående nok til å ikke rote seg for mye inn i Midt-Østen.

Unntatt Trump, som trolig ikke skjønte konsekvensene / hvilket vepsebol han stakk hånda inn i.

Unntatt Nixon, som var dritings og deppa pga Watergate og (trolig) lot seg (for)føre av Henry Kissinger.

Straffen for å hjelpe Israel i Yom Kippur-krigen var at araberlandene strupa tilgangen på olje, med drastiske prisøkninger som resultat.

Så er spørsmålet hva straffen blir denne gangen?

1 Like

Er 100% enig i grunnlaget for å kritisere dagens regjering i Israel. Men faren er når du linker det til
" folkeslag". Da minner det litt for mye på tidligere tiders teorier om at jødene er roten til alt ondt…

5 Likes

Ikke så lett å «ta ut» Allah.

5 Likes

Puck snakker om Hormuz og hvem som ev. kan åpne det.

"It will be dangerous to reopen the Strait of Hormuz, and Trump is visibly frustrated about the situation. He can’t end the war before the strait is opened, and he can’t open it without a major escalation.

In this video, I discuss what it would take and why America’s European allies are so reluctant to get involved."

11 minutter

Konklusjon: Det blir sannsynligvis eskalering

Innsikt: Tech er der nå at “sea control” er skikkelig vanskelig, se f.eks på hva Ukraina har fått til i Svarethavet. Puck mener også at å kontrollere Hormuz med bakkestyrker trolig er forbi det USA faktisk er i stand til akkurat nå.

7 Likes

Vel, hvis du legger fram harde kalde fakta som underbygger teorien din, så unngår du å ende opp med den klassifiseringen.

2 Likes

Fyren gikk til valg på å ikke starte flere kriger. Plutselig drar Israel USA inn når de hadde mulighet. Burde vel være nok.

3 Likes

WTF? Det her kan umulig være ekte?

11 Likes

Recession :chart_with_downwards_trend:

8 Likes

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/open-the-fuckin-strait-you-crazy-bastards-trump-threatens-to-blow-up-iranian-power-plants-bridges/

5 Likes

Begynner å bli ganske desp nå ass…

8 Likes

Ja nei… Trodde jeg var negativt innstilt på hva det her ender med, og ikke minst at olje skulle gå i taket, men med en slik post så kan jo man lure på om der finnes noen som helst høyt nok scenario…

Må ha bikka helt over med en slik post tenker jeg.

8 Likes

Mange vet ikke om at USA var innblandet i dette også.

Handling USAs rolle og begrunnelse Effekt på revolusjonen
Menneskerettighetspress Carter krevde at sjahen stoppet tortur og politisk undertrykkelse for å beholde støtte. Ga opposisjonen selvtillit til å demonstrere uten frykt for umiddelbar utslettelse.
Huyser-misjonen General Huyser ble sendt for å instruere de iranske generalene om å ikke kuppe makten. Hindret militæret i å knuse opprøret; hæren erklærte seg nøytral og regimet falt.
Press om avreise USA ga sjahen direkte råd om å forlate landet for en pause i januar 1979. Skapte et totalt maktvakuum og knuste moralen hos sjahens gjenværende støttespillere.
Kontakt med Khomeini USA holdt hemmelige samtaler med Khomeinis folk i Frankrike for å sikre oljeleveranser. Signaliserte til de religiøse lederne at USA ikke ville intervenere militært mot dem.
6 Likes

Se for deg at du er 80 år gammel og gjennom en kombo av å være født med sølvskje i munnen og lav selvinnsikt+++ har klart å tvinge “virkeligheten” din på andre frem til dags dato. Og så opplever du plutselig en situasjon hvor du ikke klarer å påtvinge andre virkeligheten din?

Dette er Trumps kognitive Stalingrad :unamused:

Endelig innhenter realitetene ham.

La oss håpe realitetene også innehenter tilstrekkelig mange av de 77 millioner kjøttrullene som stemte inn denne rollerburgeren i Det hvite hus, slik at vi aldri får oppleve noe slikt igjen.

29 Likes

Er jo nesten så det må skje en mystisk ulykke før tirsdag……

2 Likes