Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Siden dere er i gang med vannet:

ABC: Iran is running out of water | If You’re Listening

20 minutter, ikke sett selv, men jeg liker jo han typen og måten han legger ting frem på da

3 Likes

Trump truer og truer, og mener at det hjelper å kalle iranerne “crazy bastards” for å få åpnet Hormuz-stredet. Det er en viss risiko for at iranerne ser på det som en hedersbetegnelse og krummer nakken enda mer for fortsatt å holde stredet stengt. Erfaringene fra Ukraina-krigen viser at dess mer man bomber en befolkning, jo større blir motstandsviljen. Mangfoldige bølger med B-52 hjalp heller ikke amerikanerne i Vietnam.

11 Likes

Antar at han og skjønner det mer og mer siden hans tweets bare blir mer og mer unhinged.

Tror derimot ikke at peker mot noe de-eskalering fra hans side, heller tvert imot…

5 Likes

Kommer vi til et punkt hvor kongressen / senatet stopper ham? Eller hvor militæret (på en eller annen måte) faktisk nekter å gjennomføre?

3 Likes

Hele regionen er avhengig av disse anleggene.

Er ikke bare å late som man er Lawrence of Arabia og dra ut i ørkenen, finne seg en oase med et vannhull, og tro at problemet er løst.

3 Likes

Hva skal i så fall til at de stopper ham? De har jo foreløpig ikke vist vilje til å stoppe ham uansett hvor irrasjonelle og selvmotsigende ordrene hans frem til nå har vært. En kollektiv ordrenekt fra militærets side, nærmest et militærkupp, ville i så fall være meget interessant.

2 Likes

Enten jakter han insane avkastning på insider trading, ellers har det virkelig rablet for han.
For en ordbruk som sittende president :see_no_evil:
Tilogmed praise to be allah :joy:

4 Likes

På hvilket tidspunkt er det trumpfans innrømmer at skeptikerne hadde rett hele tiden?

18 Likes

Det pleier å [jeg mener: kan] være en eller annen liten filleting.

Og så hiver fler og fler folk seg bak.

Folk er feigskiter hele veien, til det ene øyeblikket hvor ballen begynner å rulle.

Og da får folk det travelt som faen med å komme seg i livbåtene / på rett side av historien.

My bet er at vi har en US. president som heter JD Vance i løpet av noen måneder.

Jeg er gjerne kronisk for tidlig ute med gjetningene mine, så la oss si i løpet av 2026.

Men det er vanskelig å se for seg at republikanerne vil la Donald Trump fullstendig desimere partiet i mellomvalget i høst. Men kanskje? Herregud, US. reps virker egentlig akkurat like tafatte og rådville som demokratene i opposisjon er. Kanskje hele systemet deres egentlig er fucked. Frankrike er vel på 5. republikken nå? Kanskje på tide at US. begynner på 2nd republic?

9 Likes

Gledelig innrømmer det nå jeg :brain:

8 Likes

Man kan argumentere for at ting har eskalert til forsvar for de største Trump fansene :joy:

5 Likes

Men vil det endre USAs utenrikspolitikk i særlig grad? Vil det ikke bare bli “Same shit”, bare ny innpakning?

1 Like

Vil vel fort bli en skilpadde som trekker seg inn i skallet. Vance er en del mer troverdig på MAGA enn Trump. Men fortsatt nok av koko ideer om USA og hvordan verden henger sammen.

3 Likes

Klart det vil.

Vance (man kan mene hva man vil om ham) er faktisk en ekte isolasjonist, og en krig som denne? Han er neppe spes. begeistret for dette, men han skjønner jo at han må holde kjeft.

Kan seff være han blir “stuck”, som Nixon ble i LBJs Vietnam-katastrofe, men jeg tror faktisk Vance kan finne på å gjøre en ganske drøy deal med Iran for å få slutt på dette. Har vel allerede gjettet på at det vil være en deal av den typen Lenin / Trotskij m.m gjorde med keiser-Tyskland i WW1 – de ville ha slutt på krigen for enhver pris.

Denne krigen er så upopulær i dagens USA at amerikanske velgere fort vil svelge ganske drøye kameler bare for å få slutt på den.

1 Like

Men om Vance er mer MAGA en Trump, vil jo det også kunne bety mindre støtte til Ukraina om han kommer til makten?

2 Likes

Mindre enn hva? Det de får nå fra US? Big loss…

Og: Tror du Vance er like fascinert av Putin som Trump er?

Det tror ikke jeg.

Vance er mye rart.

Men det er også nå synlig at Trump er veldig mye rart som Vance neppe er, inkludert stormannsgal.

3 Likes

Var det ikke JD som oppførte seg verst mot Zelenskyj i det ovale kontor?
Jeg tenker på han som «jævelen sjæl». Håper jeg tar feil

10 Likes

JD er en mobber. Og tøff i trynet når Trump er tøff i trynet.

Han er også en kappesnuer av dimensjoner. Det vet vi allerede.

Trump prøver å få verden til å stemme med forestillingene han har oppe i hodet.

Det går så som så. Det ser vi jo nå.

Vance lever også i en forestillingsverden, men i motsetning til sjefen sin, så er han ikke totalt delulu.

Men vi finner nok ut av hvordan det blir med ham i oval-kontoret ganske snart. Så får vi se. Det er lov å håpe han blir en slags konservativ Truman. Hvem vet, kanskje han snur kappen igjen, når han skjønner hva som må til for å beholde reps i flertall i kongress og senat + faktisk bli valgt foran AOC og Pete Buttigieg i 2028.

Ev. så kjører p25-gjenget på med et forsøk på fascistisk maktovertagelse. Dette er ikke tråden for å diskutere det.

5 Likes

Olja vil spike ikveld :rocket:

6 Likes

Ikke enig i beskrivelsen, men skjønner tankegangen. Frosken og kokende vann, selv om det er en myte, stemmer bedre imo.

På siden: Er noen år siden jeg beskrev Trump som den største trusselen mot verdensfreden i vår tid. Mange var ikke enig, fair nok, men mener å huske at @rockpus var den som var først ute og støttet mitt synspunkt.

Dette er ikke ment som et “hva var det jeg sa” innlegg. Jeg har tatt feil om mange ting før, og kommer fortsatt til å ta feil så lenge jeg lever.

Samle nøytral informasjon og gjør dine egne beslutninger basert på det. Om du over tid ikke greier å gjøre det bedre enn markedet? La markedet bestemme, gå for index, og len deg tilbake i stolen.

7 Likes