Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Gledelig innrømmer det nå jeg :brain:

8 Likes

Man kan argumentere for at ting har eskalert til forsvar for de største Trump fansene :joy:

5 Likes

Men vil det endre USAs utenrikspolitikk i særlig grad? Vil det ikke bare bli “Same shit”, bare ny innpakning?

1 Like

Vil vel fort bli en skilpadde som trekker seg inn i skallet. Vance er en del mer troverdig på MAGA enn Trump. Men fortsatt nok av koko ideer om USA og hvordan verden henger sammen.

3 Likes

Klart det vil.

Vance (man kan mene hva man vil om ham) er faktisk en ekte isolasjonist, og en krig som denne? Han er neppe spes. begeistret for dette, men han skjønner jo at han må holde kjeft.

Kan seff være han blir “stuck”, som Nixon ble i LBJs Vietnam-katastrofe, men jeg tror faktisk Vance kan finne på å gjøre en ganske drøy deal med Iran for å få slutt på dette. Har vel allerede gjettet på at det vil være en deal av den typen Lenin / Trotskij m.m gjorde med keiser-Tyskland i WW1 – de ville ha slutt på krigen for enhver pris.

Denne krigen er så upopulær i dagens USA at amerikanske velgere fort vil svelge ganske drøye kameler bare for å få slutt på den.

1 Like

Men om Vance er mer MAGA en Trump, vil jo det også kunne bety mindre støtte til Ukraina om han kommer til makten?

2 Likes

Mindre enn hva? Det de får nå fra US? Big loss…

Og: Tror du Vance er like fascinert av Putin som Trump er?

Det tror ikke jeg.

Vance er mye rart.

Men det er også nå synlig at Trump er veldig mye rart som Vance neppe er, inkludert stormannsgal.

3 Likes

Var det ikke JD som oppførte seg verst mot Zelenskyj i det ovale kontor?
Jeg tenker på han som «jævelen sjæl». Håper jeg tar feil

10 Likes

JD er en mobber. Og tøff i trynet når Trump er tøff i trynet.

Han er også en kappesnuer av dimensjoner. Det vet vi allerede.

Trump prøver å få verden til å stemme med forestillingene han har oppe i hodet.

Det går så som så. Det ser vi jo nå.

Vance lever også i en forestillingsverden, men i motsetning til sjefen sin, så er han ikke totalt delulu.

Men vi finner nok ut av hvordan det blir med ham i oval-kontoret ganske snart. Så får vi se. Det er lov å håpe han blir en slags konservativ Truman. Hvem vet, kanskje han snur kappen igjen, når han skjønner hva som må til for å beholde reps i flertall i kongress og senat + faktisk bli valgt foran AOC og Pete Buttigieg i 2028.

Ev. så kjører p25-gjenget på med et forsøk på fascistisk maktovertagelse. Dette er ikke tråden for å diskutere det.

5 Likes

Olja vil spike ikveld :rocket:

6 Likes

Ikke enig i beskrivelsen, men skjønner tankegangen. Frosken og kokende vann, selv om det er en myte, stemmer bedre imo.

På siden: Er noen år siden jeg beskrev Trump som den største trusselen mot verdensfreden i vår tid. Mange var ikke enig, fair nok, men mener å huske at @rockpus var den som var først ute og støttet mitt synspunkt.

Dette er ikke ment som et “hva var det jeg sa” innlegg. Jeg har tatt feil om mange ting før, og kommer fortsatt til å ta feil så lenge jeg lever.

Samle nøytral informasjon og gjør dine egne beslutninger basert på det. Om du over tid ikke greier å gjøre det bedre enn markedet? La markedet bestemme, gå for index, og len deg tilbake i stolen.

7 Likes

En kappesnuer slutter å snu kappen når kappen blir hans.

4 Likes

Legg til den her, så virker jo alt til å være i skjønneste orden :joy:

4 Likes

Hegnar på det fineste

2 Likes

Klassisk velge ut en eller to headlines og utelate resten av hva apekatten sa i intervjuet.

1 Like

Den orange gamling sveder tran - verden ændre sig ikke efter hans ønsker pt.

3 Likes

Jeg burde sikkert spesifisert, men det jeg forsøkte å kommunisere (sikkert passe uklart) var at amerikanske politikere og hele apparatet rundt Trump er feigskiter, men at de kommer til å komme seg av skuta “like rats from a sinking ship” når bare de første rottene har hoppa, og det er helt tydelig for dem at skuta synker.

Jupp. Men da får vi se se sanne fargene til JD. Sannsynligvis er det mørkt blått, endel sort, kanskje med brune striper. Men JD må også snu kappen etter opinionen for å bli sittende. Og hvorfor skulle han ikke ønske det?

4 Likes

Krugman er ytterligere bekymret, og mener at “USA slik [amerikanerne] kjenner det” kan være over på tirsdag.

Krugman lurer på om militæret vil godta å utføre “war crimes”, han mener at for 1 år siden ville de nekta, men nå er bremsene muligens fjerna. Han refererer også til Timothy Snyder (som mener at dette er forberedelser til et kupp-forsøk), hvis man vil lese det, så er det bare å abonnenere / finne Snyders substack. Jeg lenker ikke her, fordi Snyders teorier handler om USA internt, og ikke Iran.

4 minutter

13 Likes

De militærer i toppskiktet som ikke støtter Trump har fått sparken og ersatts med lojale lakejer. De som ikke lyder order kommer at sorteres ut direkte.

6 Likes

Kanskje på tide å dra frem denne klassikeren fra Charles de Gaulle:

“You may be sure that the Americans will commit all the stupidities they can think of, plus some that are beyond imagination”

Mener jeg har sett den her på TI en gang, men fant ikke med søk, så jeg vet ikke hvem som dro den fram. Menneh, den gjaldt da CDG var mer enn bare en flyplass, og den gjelder (dessverre) fortsatt.

5 Likes