Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

En kappesnuer slutter å snu kappen når kappen blir hans.

4 Likes

Legg til den her, så virker jo alt til å være i skjønneste orden :joy:

4 Likes

Hegnar på det fineste

2 Likes

Klassisk velge ut en eller to headlines og utelate resten av hva apekatten sa i intervjuet.

1 Like

Den orange gamling sveder tran - verden ændre sig ikke efter hans ønsker pt.

3 Likes

Jeg burde sikkert spesifisert, men det jeg forsøkte å kommunisere (sikkert passe uklart) var at amerikanske politikere og hele apparatet rundt Trump er feigskiter, men at de kommer til å komme seg av skuta “like rats from a sinking ship” når bare de første rottene har hoppa, og det er helt tydelig for dem at skuta synker.

Jupp. Men da får vi se se sanne fargene til JD. Sannsynligvis er det mørkt blått, endel sort, kanskje med brune striper. Men JD må også snu kappen etter opinionen for å bli sittende. Og hvorfor skulle han ikke ønske det?

4 Likes

Krugman er ytterligere bekymret, og mener at “USA slik [amerikanerne] kjenner det” kan være over på tirsdag.

Krugman lurer på om militæret vil godta å utføre “war crimes”, han mener at for 1 år siden ville de nekta, men nå er bremsene muligens fjerna. Han refererer også til Timothy Snyder (som mener at dette er forberedelser til et kupp-forsøk), hvis man vil lese det, så er det bare å abonnenere / finne Snyders substack. Jeg lenker ikke her, fordi Snyders teorier handler om USA internt, og ikke Iran.

4 minutter

13 Likes

De militærer i toppskiktet som ikke støtter Trump har fått sparken og ersatts med lojale lakejer. De som ikke lyder order kommer at sorteres ut direkte.

6 Likes

Kanskje på tide å dra frem denne klassikeren fra Charles de Gaulle:

“You may be sure that the Americans will commit all the stupidities they can think of, plus some that are beyond imagination”

Mener jeg har sett den her på TI en gang, men fant ikke med søk, så jeg vet ikke hvem som dro den fram. Menneh, den gjaldt da CDG var mer enn bare en flyplass, og den gjelder (dessverre) fortsatt.

5 Likes

Fordi du tror Trump dauer? Tviler på det er noen som vil ha Vance i stedet for Trump…

4 Likes

Niesen til Soleimani, generalen Trump tok livet av i forrige presidentperiode, blir sendt hjem:

image

Etter å ha postet støtte for regimet i Iran på sosiale medier

image

Edit:

De kommer til å bli tatt i mot som helter hjemme i Teheran for å ha stått opp mot “den store satan”, og helhjertet støttet det iranske regimet på “american soil”:

1 Like

Den der er litt «skummel» Jeg opplever at tech miljøer og investorer vil engasjere seg tungt dersom JD skulle komme i posisjon fordi hans politikk passer med hvordan kapital og teknologi fungerer i praksis. Militær og sikkerhetspolitikk krever teknologi, data,logistikk og investeringene følger der de gir mest avkastning. Systemer for overvåkning, analyse og støtte brukes direkte i strategiske prosjekter og behovet for droner, datasystemer, satellitter og logistikk skaper kontrakter og investeringer. I tillegg var Vance valgt som vicekandidat for Dozy Don noe som viser at han hadde støtte fra deler av tech og investormiljøene som allerede har betydelig innflytelse noe som gjorde at Trumps kandidatur fikk nødvendig backing. Kapital og teknologi følger alltid der ressursene er viktigst uten at beslutninger styres direkte av tech eller investorer. Tech miljøene engasjerer seg for å sikre tilgang til kontrakter, utviklingsmuligheter og ressurser. Det gjør at de alltid er tett på hvordan situasjonen utvikler seg, hvordan strategiske initiativer gjennomføres og hvor investeringene gir mest verdi. Jeg opplever at moderne militær og sikkerhetspolitikk ikke kan sees isolert fra teknologi og kapital og at det er derfor tech og kapital sannsynligvis vil ha en betydelig rolle dersom JD skulle komme i posisjon. Følger du pengestrømmer, kontrakter og teknologi får du et langt klarere bilde enn bare å se på retorikk og offentlige uttalelser.

6 Likes

Vel, han er jo next in line, og hvor mye mer rabiat kan Trump bli før rottene begynner å forlate skipet / dolker ham i ryggen?

Jeg tror det er mange som alledere vil ha Vance i stedet. Project 25 folk f.eks, han er jo sikkert lettere å kontrollere enn DJT i sin nåværende form. Hva med Maga-folket? De har jo nå fått alt annet enn det de stemte for? Militæret? Vil de virkelig være med på dette? På et tidspunkt går Trump for langt, selv for de ryggradsløse republikanerne i kongressen og senatet.

Alt Vance trenger å være er å ikke være Trump Unhinged. Det får han til. Kanskje blir han en slags ny mørkeblå Truman [best case] kanskje bli han en Gerald Ford, kan seff være han blir en sånn Fico-karakter også. Who knows.

Hegseth forsvinner uansett. Enten sparker Trump ham og gjør ham til syndebukk for dette. Eventuelt så forsvinner han med Trump.

5 Likes

Fravær av reguleringer = automatisk lavere priser? Skulle ønske det var sant.

3 Likes

Hvor dyp var bunkereren?

I see what you did there :laughing:

2 Likes

Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til her? Jeg skrev ikke at fravær av reguleringer automatisk gir lavere priser. Poenget mitt var at kapital og teknologi beveger seg dit behovene og kontraktene er og særlig innen sikkerhet og forsvar. Det handler mer om hvordan systemet fungerer i praksis enn om ideologi eller ønsketenkning. Jeg opplever at det er nyttigere å se på incentiver og pengestrømmer enn å anta at marked eller regulering alene løser noe.

1 Like

Synes det var rart at du skrev det innlegget uten å nevne Thiel og Palantir. Han står jo 100% bak Vance. Så det du skriver jo stemmer jo også 100%

9 Likes

Men så har han(eller hvem nå det er som trader amerikansk utenrikspolitikk hele tiden) tjent milliarder på alt dette styret sitt, krypto en, sosiale platformen, gjort utenlandsk korrupsjon lovlig for amerikanske bedrifter m. m. og spesielt på denne krigen. Samme gjorde Biden, eller noen under Biden btw. Jeg fulgte med på oljefutures ekstremt tett under begge. Alltid noen som vet hva USAs president skal si og gjøre.

6 Likes

Helt enig, ref min forrige post.