Fordi du tror Trump dauer? Tviler på det er noen som vil ha Vance i stedet for Trump…
Niesen til Soleimani, generalen Trump tok livet av i forrige presidentperiode, blir sendt hjem:

Etter å ha postet støtte for regimet i Iran på sosiale medier

Edit:
De kommer til å bli tatt i mot som helter hjemme i Teheran for å ha stått opp mot “den store satan”, og helhjertet støttet det iranske regimet på “american soil”:
Den der er litt «skummel» Jeg opplever at tech miljøer og investorer vil engasjere seg tungt dersom JD skulle komme i posisjon fordi hans politikk passer med hvordan kapital og teknologi fungerer i praksis. Militær og sikkerhetspolitikk krever teknologi, data,logistikk og investeringene følger der de gir mest avkastning. Systemer for overvåkning, analyse og støtte brukes direkte i strategiske prosjekter og behovet for droner, datasystemer, satellitter og logistikk skaper kontrakter og investeringer. I tillegg var Vance valgt som vicekandidat for Dozy Don noe som viser at han hadde støtte fra deler av tech og investormiljøene som allerede har betydelig innflytelse noe som gjorde at Trumps kandidatur fikk nødvendig backing. Kapital og teknologi følger alltid der ressursene er viktigst uten at beslutninger styres direkte av tech eller investorer. Tech miljøene engasjerer seg for å sikre tilgang til kontrakter, utviklingsmuligheter og ressurser. Det gjør at de alltid er tett på hvordan situasjonen utvikler seg, hvordan strategiske initiativer gjennomføres og hvor investeringene gir mest verdi. Jeg opplever at moderne militær og sikkerhetspolitikk ikke kan sees isolert fra teknologi og kapital og at det er derfor tech og kapital sannsynligvis vil ha en betydelig rolle dersom JD skulle komme i posisjon. Følger du pengestrømmer, kontrakter og teknologi får du et langt klarere bilde enn bare å se på retorikk og offentlige uttalelser.
Vel, han er jo next in line, og hvor mye mer rabiat kan Trump bli før rottene begynner å forlate skipet / dolker ham i ryggen?
Jeg tror det er mange som alledere vil ha Vance i stedet. Project 25 folk f.eks, han er jo sikkert lettere å kontrollere enn DJT i sin nåværende form. Hva med Maga-folket? De har jo nå fått alt annet enn det de stemte for? Militæret? Vil de virkelig være med på dette? På et tidspunkt går Trump for langt, selv for de ryggradsløse republikanerne i kongressen og senatet.
Alt Vance trenger å være er å ikke være Trump Unhinged. Det får han til. Kanskje blir han en slags ny mørkeblå Truman [best case] kanskje bli han en Gerald Ford, kan seff være han blir en sånn Fico-karakter også. Who knows.
Hegseth forsvinner uansett. Enten sparker Trump ham og gjør ham til syndebukk for dette. Eventuelt så forsvinner han med Trump.
Fravær av reguleringer = automatisk lavere priser? Skulle ønske det var sant.
Hvor dyp var bunkereren?
I see what you did there 
Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til her? Jeg skrev ikke at fravær av reguleringer automatisk gir lavere priser. Poenget mitt var at kapital og teknologi beveger seg dit behovene og kontraktene er og særlig innen sikkerhet og forsvar. Det handler mer om hvordan systemet fungerer i praksis enn om ideologi eller ønsketenkning. Jeg opplever at det er nyttigere å se på incentiver og pengestrømmer enn å anta at marked eller regulering alene løser noe.
Synes det var rart at du skrev det innlegget uten å nevne Thiel og Palantir. Han står jo 100% bak Vance. Så det du skriver jo stemmer jo også 100%
Men så har han(eller hvem nå det er som trader amerikansk utenrikspolitikk hele tiden) tjent milliarder på alt dette styret sitt, krypto en, sosiale platformen, gjort utenlandsk korrupsjon lovlig for amerikanske bedrifter m. m. og spesielt på denne krigen. Samme gjorde Biden, eller noen under Biden btw. Jeg fulgte med på oljefutures ekstremt tett under begge. Alltid noen som vet hva USAs president skal si og gjøre.
Helt enig, ref min forrige post.
Ja jeg burde kanskje nevnt hele Pay Pal mafian.
Synes det er imponerende, gitt at det i begge tilfellene fremstår som at presidentene nesten ikke vet hva de skal si og gjøre selv før de sier noe.
Btw, Trumps approval rating er vel nå nede på samme nivået som Bidens var da alle fikk beviset / skjønte at Biden var dement.
Men hvorfor er det helt stille fra de fleste som var fra seg av “bekymring” da Parkour-Biden viste seg å være en smule glemsk / logisk inkoherent? Burde de ikke være like bekymret sånn ca. akkurat nå?
Btw, ryktene fra the interwebs er at talen Trump holdt til “faith leaders” i Det hvite hus 1. april ifm påsken var så beyond koko at i stedet for å legge ut opptaket, så sletta de det. Så det covres up. Hvor lenge kan det vare?
Jeg øver på å korte ned mine kommentarer, lover å bli bedre 
Atomavtalen/JCPOA som Iran og Obama/Kerry fikk på plass førte til store sanksjonslettelser i Iran. Iran fulgte sine forpliktelser hvor IAEA mente at Iran var veldig
samarbeidsvillige og det landet i verden som hadde hatt flest inspeksjoner. Vedlegger bilde som viser hvor effektiv avtalen fikk bukt på Irans lagre av anriket uran.
Sanksjonslettelsene på sin side var svært kjærkomne og førte til økonomisk vekst. Så kom Donald og etter at Trump 1.0 trakk seg fra denne avtalen ensidig så ble det slutt på lettelsene (inkludert også fra Europa og andre land). Dette satte stor stress på den iranske økonomien og inflasjonen økte massivt.
Irans BNP ble halvert
Og Irans inflasjonen løp løpsk

Etter 12 dagers krigen i juni, hele høst og senvinters hadde Scott Bessent (som var partneren til Georg Soros og kan det med å distresse valuta) presset Iranske rials til maks og mente økonomien deres i praksis var kollapset. Inflasjonen var type 70% og økte daglig. Du kan se Bessent eget intervju i Davos hvor han stolt forteller dette i detalj.
Denne massive inflasjonen fikk handelsstanden i Iran (baazaris) som er et viktig og innflytelsesrikt segment i samfunnet til å demonstrere. De var misfornøyde, ønsket reform. Iran svarte med å bytte sentralbanksjef og gav lettelser. I disse fredelige demonstrasjonene så man voldelige provokatører og infiltrerte terrorister, disse kjørte også egne raid om natten hvor de satte fyr på butikker, moskeer og begynte å skyte fredelige demonstranter. Disse terroristene var støttet av Mossad og var utstyrt med automatvåpen og Starlink terminaler.
Det endte med at omlag 3200 mennesker totalt døde i disse dagene. Iran slo hardt ned, tok ned nettet og også Starlink. Dette var noe de hadde erfart fra 12 dagers krigen hvor de var alt for sent ute og Mossad hadde mange celler lokalt som tok ned luftvernet til Iran.
Mange av de drepte var fredelige demonstranter da terroristene var blant de fredelige, andre døde var politifolk og terrorister. Iran har offentliggjort navn på alle disse 3200 døde. Man kan ikke bare gjemme 20-60.000 døde i et land som Iran. Folk må begraves, registreres på sykehus, det er familie.
Det finnes film der ute som viser hvordan terroristene drev med ildspåsettelse og skøyt inn i fredelige demonstranter samt skuddvekslinger med politi.
Israel/Mossad som hadde video på hvert eneste trafikklys i Tehran, var slik de visste hvor ayatollah til enhver tid befant seg, har ikke delt noen film av disse 20-60.000 døde. Det du derimot har er Mike Pompeo som selv tweetet at Mossad var ute blant terroristene, du har Israels nyheter som bekrefter dette og du har Trump som på Fox News i dag sa at han gav våpen til kurdere i forbindelse med demonstrasjonene.
Hadde Trump startet krigen når disse terroristene holdt på i januar så hadde det nok vært mer kaos og lettere å overrumple regimet. Siden Trump nølte og satte i gang krigen 2-3 uker senere så mistet han momentum.
Mitt argument er at jeg er skeptisk til at så mange som titalls tusen døde. Det er veldig mye propaganda der ute og behov for å ha et narrativ som legitimerer krigen. At flere tusen døde, hvor Iran selv har offentliggjort 3200, tviler jeg ikke på. Tallet er sikkert høyere, men det er pt ingen objektive data på at det er flere titalls drepte. Videre er det gode holdepunkter for st disse demonstrasjonen har vært et koordinert Mossad angrep. At Mossad og CIA har brukt lokale demonstrasjoner er nøyaktig samme oppskrift de fikk styrtet Mossadegh. Der også hadde de terrorister forkledd som demonstranter som tente på og drepte mens de utgav seg for å være Mossadegh sine tilhengere.
Absolutt, i ettertid har det jo blitt deklassifisert masse dokumentasjon som viser hvordan Khomeini og Carter/CIA hadde kontakt.
Khomeini gav løfter om at oljen skulle flyte som normalt etter revolusjonen og at ha ikke skulle ta parti med Sovjet, i praksis ønsket han å fremstå som en parter for Carter slik at det skulle bli en myk lading på revolusjonen (som ikke var kun religiøs og bred). Carter via Huyser fikk det iranske militæret til å trappe ned og ikke slå hard ned på revisjonen og slik baner vei for Khomeini.
Forholdet surnet da betraktelig etter gisseltakingen.
Det har jo også vært mange rykter og også etterforskninger rundt at Reagans folk inngikk en deal med Khomeini og å ikke løslate gislene først etter valget siden de var redde for at arter kom til å vinne hvis gislene ble løslat før valgdagen. Slik jeg har skjønt så jobbet Carter oppriktig med å få gislene ut til siste dag og visste ikke om denne side dealen. Gislene fikk på sin side forlenget oppholdet i ambassaden med 6 måneder takket være Reagen og Khomeini.
Nå var det også via disse studentene som tok disse gislene ant man fant dokumentasjon på kuppet i 1953…. 😵💫
Man kan kanskje argumentere for at tapstall oppgitt av Hamas for Gaza er like oppblåst som de 30 000 demonstrantene i Iran er ved å tilføre samme logikk ?
Vet ikke hvilke tall som er rett i noen av konfliktene, men begge sider har nok akkurat like mye å vinne på å legge ut største mulig tall for å vinne sympati i media
Godt poeng. De Hamas ledet helsemyndighetene har angitt tapstallene til omlag 72.000 drepte og dette har nå i ettertid blitt bekreftet av Israel. Nå er det reelle tallet trolig noe høyere, men det ligger omtrent her. Så Hamas har ikke inflatert tallene, i hvertfall så er Israel enige i tallene til Hamas 
Her, så skal du slippe å google. Det finnes mange kilder fra tidlig i år hvor IDF bekrefter Hamas sine tall, men jeg tenker det å lenke inn en israelsk avisa som har det som ingress burde gjøre susen 
https://www.timesofisrael.com/idf-believes-70000-gazans-killed-in-war-as-claimed-by-hamas/
Det er vel helst ratio mellom terrorister drept og sivile som det er uenigheter om.
Uansett ille at sivile er drept både i Gaza og Iran.
Du skrev selv inflaterte tapstall fra Hamas. Hamas sine tall ble først i januar 2026 anerkjent av IDF, altså 2.5 år etter at krigen startet. Før det så var det ikke enighet mellom disse partene hvor mange som var drepte. Der var alltid tvil om selve antallet drepte siden antallet stappet fra Hamas. Selv norsk media la inn et forbehold om at tallet var meldt inn av Hamas (hvem andre skulle liksom melde inn tallet, er jo ingen andre som slapp inn) og IDF meldte ikke tallet.
Har du forresten sett den nye BBC etterforskingen som viser hvordan barn i Gaza har blitt likvidert? Det er et svært høyt antall barn som døde av skuddskader i hodet eller hjertet. Så ikke random shots fired, men head shots.
Tror ikke det er noe poeng vi fortsetter å diskutere rundt de temaene her siden vi nok har totalt annen oppfatning av hva slags mennesker Hamas og Iran regimet består av.
Respekterer dine meninger rundt temaet, og slik skal det være i et land som Norge. Enig i å være uenig går også an å være 





