Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Selvfølgelig, det har jeg absolutt ingen problemer med og respekterer det.

Jeg er glad vi fikk en god diskusjon. Det er av og til fint å få stresstestet ens eget ståsted og også snakke med folk som har et annen forståelse eller tilnærming. Så lenge vi holder det sivilisert så er det bare positivt.

Takk for praten :relaxed:

2 Likes

Er sjette gang Trump nå kommer med en tidsfrist. Sikkert «art of the deal» opplegg dette, men begynner å bli litt latterlig.

Ellers litt humor på en ellers stormfull søndagskveld

6 Likes

Finnes flere meningsmålere, men Rasmussen viste seg i både 2016 og 2024 valget å være det mest pålitelige og presise, når det etterkant var mulig ved valg å verifisere meningsmålerne, mot virkeligheten.

Sist måling, 03 april 2026 var Trump på -14, mens Biden lå på -20 til -28 i måneden frem til Trump-Biden debatten i slutt juni 2024 hvor selv den mest i huga Biden tilhengeren måtte innse den mentale tilstanden.

Trump:

Biden:
https://www.rasmussenreports.com/public_content/politics/biden_administration/biden_approval_index_history

Siste gang Biden lå på bedre enn -14 i sitt presidentskap var oktober 2023, når Biden ifølge intelligentsiaen var “sharp as a razor”.

3 Likes

Trumps nye, narsissistiske prosjekt; en triumfbue dedikert til seg sjøl, kan være et overilt prosjekt. I flere av de gamle “stanstatene”, finnes det enda mer pompøse monumenter å hente ideer fra. For eksempel dette i Turkmenistan:

6 Likes

Asia og Europa har begynt rasjoneringen på drivstoff allerede

image

3 Likes

5 Likes
5 Likes

Interessant diskusjon om Iran i Triggernometry her:

4 Likes

Solid person hun Paula White da…:sweat_smile:

9 Likes

Dette er vel dei mest trufaste partnerane til Trump/Maga og det er ikkje religiøst motivert, sjøl om det verkar slik. Ikkje ekte korstog USA er på i Iran heller meiner eg.

Han her har formue på mellom 300 og 700 millioner:) dollar.

Paula, maner til seier:

Det som faktisk står i bibelen, Matteus 7:15 berre for å henge dei enda meir ut:

Vokt dere for de falske profetene! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de glupende ulver.

5 Likes

Oljeprisen synker fra i natt på rykter om dialog, men i live pressenkonferanse fra utenriksministeriet i Iran nå så avvises det at de vil inngå i forhandlinger samtidig som USA truer Iran på den måten Trump gjør

Simultanoversettes på AlJazeera

Det er rimelig klart at Trump må forholde seg til sin egen frist uten å kunne vise til noe konkret fremskritt

9 Likes

Ja det var episode nummer 15 fra Axios som postet “breaking news” om våpenhvile.

Ironien her er at Trump i 15 år kaller mainstrem media fake news, så bruker han Axios for å manipulerer markedet omtrent daglig.

4 Likes

WASHINGTON/CAIRO, April 6 (Reuters) - The United States and Iran have received the framework of a plan to end hostilities, a day after ​President Donald Trump threatened to rain “hell” on Tehran if it did ‌not make a deal, although Iran said it would not reopen the Strait of Hormuz as part of a temporary ceasefire.
The peace plan involves a two-tier approach with an immediate ​ceasefire followed by a comprehensive agreement. Pakistan’s army chief, Field Marshal ​Asim Munir, has been in contact “all night long” with U.S. ⁠Vice President JD Vance, special envoy Steve Witkoff and Iranian Foreign Minister Abbas ​Araqchi, a source aware of the proposals said on Monday.

Det er hva Pakistan forsøker å få til ja. Men det er Iran tydeligvis ikke med på.


Slet litt her nå med å følge med på de mange fristene til Trump, men det er tydeligvis nå Tuesday, 8:00 PM (20:00) Eastern Time, som er to om natta på onsdag her i Norge

6 Likes

Det er mulig at USA forhandlet med personer fra Pakistan, men trott at det var folk fra Iran de snacket med.
TIttar man på hva før folk som Trump omger seg med så er det personer som er helt inkompetente, russiskinfluerte og/eller dirkete kriminelle. Marco Rubio muligens ett unnantag, men han blir nok snart avpolletert. Jeg er førvånad at han fortsatt har jobben.

11 Likes

Kan ikke tenke meg at Iran vil gi bort sitt beste kort - Hormuz.
Da er det bedre å la Trumpen bli ansett som krigsforbryter i mange land og kanskje etterhvert fjernet.

8 Likes

Oljeprisen faller – E24

– En god sjanse

Natt til mandag meldte Axios at USA, Iran og regionale meklere diskuterer en 45 dagers våpenhvile som kan føre til en permanent slutt på krigen, ifølge fire amerikanske, israelske og regionale kilder som skal ha kjennskap til samtalene.

– Det er en god sjanse, men hvis de ikke inngår en avtale, sprenger jeg alt der borte, sier Trump til Axios søndag, samtidig som han bekrefter at det pågår «dype forhandlinger».

President Trumps 10-dagers ultimatum til Iran skulle utløpe mandag kveld. Men søndag forlenget Trump fristen med 20 timer og la ut en ny tidsfrist på tirsdag klokka 20 amerikansk tid. Det vil si klokken 02 norsk tid.

– Det vil bli en dag uten like!!! Åpne det jævla stredet, gale drittsekker, ellers kommer dere til å leve i et helvete - bare vent! Priset være Allah, skrev Trump på Truth Social søndag.

Bekymret for gjengjeldelse

Forhandlingene foregår gjennom pakistanske, egyptiske og tyrkiske meklere, samt gjennom tekstmeldinger mellom Trumps utsending Steve Witkoff og Irans utenriksminister Abbas Araghchi, ifølge Axios.

En amerikansk tjenestemann sa at Trump-administrasjonen har gitt Iran flere forslag de siste dagene, men så langt har ikke iranske tjenestemenn akseptert dem.

Kildene sier meklerne diskuterer en todelt avtale. Den første fasen ville være en 45 dagers våpenhvile der en permanent slutt på krigen forhandles. Den andre fasen ville være en avtale om å avslutte krigen.

Meklerne er svært bekymret for at iransk gjengjeldelse for amerikanske og israelske angrep på landets energiinfrastruktur vil være ødeleggende for Gulftstatenes olje- og vannanlegg, skriver Axios.

Det viktige Hormuzstredet har vært stengt i flere uker, samtidig som oljeprisen har steget til stadig høyere nivåer.

1 Like

Iran har utformet svar på det siste forslaget om våpenhvile, og advarer samtidig om at forhandlingene ikke kan skje under press.

Talsmann for det iranske utenriksdepartementet, Esmaeil Baghaei, bekreftet mandag at Iran har overlevert sine svar og krav via mellomledd. Han understreket at landet ikke vil la seg diktere.

De avviser den såkalte 15-punktsplanen som urimelig, og kritiserer retorikken i forhandlingene, som de beskriver som trusler om krigsforbrytelser.

Detaljene i svarene fra Iran vil bli offentliggjort når tiden er inne. Meldingen kommer samtidig som det pågår diplomatisk arbeid for å få i havn en avtale om våpenhvile mellom Iran og USA.

NRK

5 Likes

Fordelen til Iran er at de kan stenge Hormuz på nytt instant når enn de måtte ønske. Er ikke akkurat som om det krever igangsetting av store ressurser. Slik sett kan man tenke seg at en våpenhvile er mulig. Men at de skal gå med på betingelsesløs fri ferdsel uten noen former for tyngre innrømmelser med påfølgende sikkerhetsgarantier fra USA… den vil overraske stort.

5 Likes

Ekstremt facinerende at man fremdeles tror på slike nyheter enda. “Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me” er det noe som heter.

Rart at ingen hører på hva Iran sier om saken siden de ikke har endret sin mening en millimeter siden deres første respons.

16 Likes