Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Nå skjer det ting. Eksplosjoner i havnebyen Bandar Abbas og i en by lenger nord som heter Ahvaz. Årsakene er enn så lenge ukjent

2 Likes

Kanske dette forklarer lidt :grimacing:

DK

1 Like

Ser ud til krigen mod Iran Igang !!!
Starter i Yemen !!
Droner mod Trumann !!!

LIVE: Trump DECLARES WAR On IRAN? US Military EMERGENCY Briefing At Pentagon Amid Houthi Strikes

DK

2 Likes

(post deleted by author)

I følge youtuberne dine har jo krigen vart i minst tre dager allerede

Læser man på aftenpesten och SvD så pågår något slags førhandlingar mellan USA og Iran.
Står ikke noe om beskjutning disse emellen. Ikke noe om Jemen heller.
Men, ingen av disse er speciellt pålitliga.

Står dokk samme på den mer lokale avvisen Al Jazeera. Ikke helt å stole på de heller, men er lokalt førankrade og skulle ikke drøje med att (skadeglatt) rapprtere om anfall på Iran (som de ikke liker).

Så nej, det blir nok ikke noe av dette.

Al Jazeera, som er en veldig seriøs global mediebedrift drevet som en stiftelse, melder akkurat det samme som Aftenposten og SvD ja:

Det er vel etterhvert tydelig at Trump sender styrkene til midtøsten kun fordi regimet i Iran er møre av opptøyene og dermed mer klare for å forhandle om atomvåpen og whatnot - ikke fordi han bryr seg en døyt om drepte demonstranter og hvordan landet egentlig blir styrt. Sannsynligvis bryr han seg ikke om de får atomvåpen om fem år eller ikke heller, men kun om han kan si i morgen at han har forhindret det.

13 Likes

Journalisten får som vanlig stå for egen oppfattelse / mening

Tipper han bryr seg om handelskanaler og olje, en stor støtte til Kina og Russland, eller noen som kan samarbeide med vesten. Og ikke minst bryr Trump seg om at han kan smykke seg i glansen av et terrorregime kastet, og et nytt Persia med handelsfokus mot vestlige land kommer frem istedet. Meget hyggelig om Trump hjelper, hvorvidt motivet er selvforherligelse og olje, eller ikke, er ikke så peise viktig? Flere i USA opplever det som om Trump er vel fokusert på utenriks, og i overkant slapp på innenriks.
Forøvrig er alt på youtube relativt ‘clickbaity’ media generelt er. De tjener penger på klikk, de blir mer synlig for flere via algoritmene med flere som stikker innom. Dermed blir overskrifter mer ekstrem enn de burde være, og vinklinger relatert. NRK er ikke spesielt mye bedre, klaget inn 2 saker til PFU på NRK i år. Begge avvist med at jeg selv ikke er en av partene direkte skadet av NRK’s polarisernde tilnærming relatert til USA innenriks. Tydeligvis ikke greit å klage på at NRK er uærlig i fronting av andre lands innenriks om jeg selv ikke tilhører de aktuelle områdene.

Er litt lite informasjon som kommer ut fra Iran om dagen, at internett er nede er nok en ting, og at demonstranter skytes på åpen gate er en annen ting. =/
Videre inviterer Irans sittende regime inn journalister, til å fronte situasjonen slik sittende regime godtar. De har fullstendig sensur i slik oppfølging, noe journalister ikke tørr leke med. Så bilder fra CNN lokelt for eksempel, da er de der på invitasjon fra Iran, og representerer Iransk propaganda.

2 Likes

DK

1 Like

DK

1 Like

Det er jo litt samme situasjonen som med kampen mot Securitate da det var revolusjon i Romania, bare at du kan gange det med ca 500x.

1 Like

Triste er jo at IRCG er mye mye mer omfattende og mye mer integrert i x antall forskjellige ting enn hva Securitate var, eller for å si det sånn: IRCG er mye rart mens Securitate “bare” var et klassisk hemmelig politi.

Forskjell også med at IRCG i stor grad etter massakrene nå er på “death ground” (det er ingen vei tilbake der, IRCG-folkene overlever neppe et regimeskifte uten å miste livet eller friheten for resten av livet), mens Securitate-folka nok i mye større grad kunne backe ned, forsvinne, omskolere seg, bli noe annet.

Så ja, gang det med 500x

Har ikke noe voldom tro på at DJT skal forandre noe nå, men likevel er kanskje det iranske folkets “best shot” til å bli kvitt overgriperne på kort sikt at US involverer seg og så eksalerer prestokratiet, som igjen tvinger US til å involvere seg mer og så ruller ballen (vanskelig å trekke seg ut av noe man har blitt tangled up in).

6 Likes

DK

1 Like

Er dette røgslør fra Trump !! :thinking: :thinking: :thinking:

DK

Israel angriber Hizbollah i Libanon !!!

DK

1 Like

Ser du på alle youtube-videoene før du poster dem? Har du selv noe å tilføye?

10 Likes

Det meste af dem — sjældent jeg vil tilføje noget, da jeg ikke orker de evige diskussioner på nogle Tekinvestor tråde.
Mange tråde er forpestet af folks forskellige holdninger og politiske tilholdsted, som ofte ikke har noget med investering at gøre.
Eksempel vis er jeg uenig med de fleste om tilgangen til Grønland — orker ikke forsøpling.

Ser denne tråd som infotråd — så hvis ikke du liker dem, så lad være at åbne dem :grimacing:

Dansken

4 Likes

Dagens update

TOUSI tv lidt lange indlæg – men ofte den sidste halvdel er livethat fra hans Supportere, dem ser jeg aldrig da jeg ikke syntes de bidrager til det jeg efterspørger.

Lidt Epstein !!

DK

1 Like