Again !? that´s a lot of exercise maan. Hope they don´t pull something important…
https://www.axios.com/2026/02/18/iran-war-trump-military-strikes-nuclear-talks The Trump administration is closer to a major war in the Middle East than most Americans realize. It could begin very soon.
Why it matters: A U.S. military operation in Iran would likely be a massive, weeks-long campaign that would look more like full-fledged war than last month’s pinpoint operation in Venezuela, sources say.
Er fuldstændig enig her – hvis jeg havde 2 Hangar skibe ++ rundt Oman Bugten og viste at Kina og Rusland har armeret Iran de sidste 3-4 uger blandt andet deltaget i diverse øvelser, ja, så vil jeg tænke mig rigtigt godt om – uanset om det er store eller små skibe, kan de synke 
Er overbevist om at Kina ser dette som et stor øvelses område, hvor de får testet deres grej RW
Men jeg er overbevist om at US og Israel går ind fuld skala.
Dansken
Tror også det blir angrep. Nå stiger olje også.
Synes det er merkelig at børsene er så sterke 
Må jo angripe mens børsen er stengt liksom
Jeg tror faktisk det er et poeng de har i tankene. Ikke fleip.
Yup, bak Trumps handlinger er det alltid trading på utfallet som egentlig skulle vært hemmelig/ulovlig å handle på, men det bryr ikke verden seg om lengre. I USA har jo tross alt politikerne med 1-2 millioner i lønn tjent seg opp hundrevis av millioner hver bare de siste årene, så korrupsjon/insidehandling fra politikere er helt normalt der borte. Det var utstrakt shorting fra kongressmedlemmer rett før Covid-informasjonen ble public, blant annet. Og Nancy Pelosi+mannen hennes er visst en av verdens beste forvaltere, sånn flaks gitt.
Vil bli veldig overrasket om det ikke blir brukt militær makt her, men klarer Iran å senke en av hangarskipene ? Og hvor lenge klarer Iran å holde stredet blokkert ? Hva inneholdt de store frakt-flyene ifra Kina ?
BREAKING: Multiple Attacks In Iran - IRGC Bases On Fire
BREAKING: Trump Warns Starmer IRGC Will Attack UK - Iran Issues War
DK
Blir vel Taco om oljeprisen stiger for mye og for fort🤣
Oljeprisen stiger brått .
Trump: – Iran-avklaring om rundt ti dager
Trump: – Iran-avklaring om rundt ti dager
Ifølge den amerikanske presidenten er samtalene som nå føres mellom USA og Iran, gode.
– Det føres gode samtaler. Det har opp gjennom årene vist seg å ikke være lett å få til en meningsfull avtale med Iran. Vi må få til en meningsfull avtale, ellers skjer det dårlige ting, sier Trump.
Tirsdag ble det holdt indirekte samtaler mellom Trumps spesialutsending Steve Witkoff og Irans utenriksminister Abbas Araghchi i Genève. Trumps svigersønn Jared Kushner deltok også.
Avviser krav
USA krever at Iran oppgir hele sitt atomprogram. Ledelsen i Teheran avviser dette kategorisk og viser til at programmet er sivilt og at landet ikke har noe ønske om å utvikle atomvåpen.
Fra amerikansk side forventes det nå at Iran legger fram et forslag til hvordan landet skal imøtekomme USAs bekymringer, opplyste en høytstående amerikansk tjenesteperson onsdag.
Truer med angrep
Trump har truet med å angripe Iran dersom ikke landet etterkommer USAs krav, og han har sendt marinefartøy og fly til Midtøsten.
– En massiv armada er på vei til Iran. Den beveger seg raskt, skrev han på Truth Social i slutten av januar.
Ifølge den amerikanske presidenten er USA både «klare, villige og i stand til å angripe» landet dersom ikke myndighetene i Teheran går med på en atomavtale som han kaller «rettferdig og rimelig».
KRIG? Samtalene mellom USA og Iran om en ny atomavtale er ifølge president Donald Trump gode, men han fastholder at det kan bli aktuelt å bruke militærmakt mot landet. Foto: Mark Schiefelbein (AP)
Alle samtaler med Trump er gode iflg. ham selv. Hvis han truer med å angripe, samtidig sender enda flere militære ressurser bort dit. Og han sier at han ikke vil bruke militærmakt, hva skal han da angripe med ? Om han ikke bruker makt her, så må han gå hjem med halen imellom beina, passer det med hans personlighet ? Ei heller hvordan de historisk har løst slike utfordringer ?
Trump kan bruke militære ressurser nær som politisk brekkstang i møter. Lite overrasket om han sier seg fornøyd med en avtale som fremstår økonomisk gunstig for USA og kan gi seg med det uten angrep. Men håper veldig på et fritt Iran må jeg si, og ser få andre muligheter enn bistand fra USA for at det skal skje.
Problemet til regimet i Iran er at de ikke har noen exit, og problemet til Trump er at han heller ikke har noen exit.
Minner meg om “Chronicle of a Death Foretold” av Gabriel García Márquez.
Us er en proxy for Israel i denne sammenhengen. Trump tror vel det blir like lett som Venezuela å håndtere Iran.
hvis Hormuz blir stengt (last ditch resort for presteskapet) så tror jeg ikke børsene går upåvirket hen