Og de vet at han ikke skriver til dem
Oljeprisen begynner å reflektere at dette vil ta tid. Us vil ikke eskalere så da har man en status quo inn mot sommeren? Hva slags Insentiver har Iran til å kaste korta her uten å få noe som helst bekreftelse på en endelig avtale som hindrer likvidert av ledere etc?
De skjønner vel også at USA ikke vil angripe, til tross for all bjeffinga til Trump.
Iran responderer ikke på eskalering så det har man tydeligvis gitt opp. Iallefall US.
Det var en tid man hadde kontroll på urananrikning ( JCPOA) og åpent Hormuz, så kom Trump.
Heh, tror det bare ikke gikk innenrikspolitisk for Trump å drive på som Russland. Derfor is eskalerte via blokade i stedet.
Donald virker litt desperat og poster i hytt og pine. Men mange i USA virker å ha forstått situasjonen ganske godt:
NB Han har sikkert rett i at det gjør vondt for Iran, men de kjemper jo for sitt liv og har nok litt mer offervilje.
Det fremstår ikke akkurat som USA har kontrollen over situasjonen for øyeblikket.
Iran troller på, USA pusher alt mulige slags merkelige BS news på faste intervaller for å trykke ned papiroljen.
Godt oppsummert:
Media gikk rett i fellen i morges igjen på BS poster. Re-post fra igår ang “Iran tror USA har tenkt på åpne sin blokkade”. Den ble postet igår kveld, og ble re-postet nå i morges - poff oljen droppet noen dollar. Samtidig ser ikke jeg en eneste avis rapportere at Iran har angrepet et skip i stredet idag
“An IRGC gunboat opened fire on a commercial container ship near Oman this morning, causing heavy damage to the vessel’s bridge, according to a UK maritime warning.”
Tipper innen to uker så vil Trump overlate Hormuz problemet for å løses til de som bruker stredet og for USA erklære «mission accomplished” med full victory. Han har ikke råd til å fortsette krig/blokade og han har heller ikke råd til å gå med på Irans 10 punkter. Derfor vil han trekke seg ut, for eller siden. Så kan man takk han for en ny status quo.
Jeg vet nå ikke jeg. PPI i USA er opp mye, men ikke i nærheten av det som skjer i Europa. Core PPI for mars var nede i 0,2%. Tyskland, UK osv står det mye verre til. Kina ppi for mars er opp 1,4 prosentpoeng, fra nedgang til oppgang. Logikken er vel rett og slett at USA har nok olje og vil ha nok olje, mens konkurrentene deres er helt avhengige av import, noe av det skjer til spotpriser milevis over Brent.
Så kort, sagt, ser ut som USA kommer relativt godt ut av det opp mot f.eks. Europa og Kina. Nå har USA satt tommeskruene på Kina med blokaden av Iran. Oljen derfra gikk først og fremst til Kina.
Mer nyansert bilde av PPI i USA MSN
Trump har et mellomvalg å ta hensyn til….og med all push han får fra sine venner i GCC så er dagens tilstand uutholdelig
Nå i går truer UAE å måtte selge olja si i Yuan 
https://www.youtube.com/shorts/_2bQBUIKOAA
Her er fra ett år siden. Og det er jo bare å tenke hvor han er nå inni hodet sitt.
Se klippet.
In a notable development, the Islamic Revolutionary Guards Corps Navy (IRGC-N) has said that they seized two vessels, the MSC Francesca and the Epaminodes, in the Strait of Hormuz and brought them back to the Iranian coast.
Prøvde disse på å komme seg gjennom stredet? Eller lå de ankret opp? Inntrykket mitt er jo at stredet var stengt nå…
Kan se ut som det er litt forsinkelse på nyhetene og når de faktisk prøvde å gå gjennom. Denne artikkelen som er 19 timer gammel rapporterte om de som prøvde å komme seg ut når det var mulighet for det. 2 av skipene (MSC Francesca and Epaminodes) er de 2 som ikke hadde fått aktivert transponderen sin igjen, så vil tro det har skjedd noe før de bekreftet at de faktisk er blitt tatt inn av Iran.
https://www.seatrade-maritime.com/containers/eight-container-ships-escape-gulf-via-strait-of-hormuz
Det gir jo mening. Iflg Iran så var disse mao blokadebrytere 
Shipping til/fra Iran er ned 70-90%, så noe gjør det jo. 
De ser ut til å tilnærmet tjene det samme per dag nå under blokaden som hva de tjente per dag før krigen.
Nå etter at Trump satte inn blokaden så har de angivelig tjent $100m/dag vs de tjente $115m/dag før krigen. Ja, de tjente omtrent $139m under krigen før Trump satte inn blokaden, så de tjener mindre nå enn før Trump sitt grep.
Må nok tilføre mer skip for å tette igjen hull i blokaden. Det er lettere for Iran å implementere en blokade på selve stredet/Omanbukta siden stredet er så smalt. USA har implementert sin blokade etter innsnevringen altså ute i det arabiske hav. Der er avstanden større og lettere å smette forbi hvis man ikke har tett med skip. Trolig derfor HG Bush hangargruppen skal tilbake.
For øvrig så risikerer denne blokaden varig skade på oljebrønner i Midtøsten. Siden oljelagrene begynne å bli fulle så må de angivelige begynne å «shut in» brønnene, noe som ikke skal være bra for modne brønner.
The implications are severe: shutting in mature oil wells, particularly in the Gulf where many fields are already in decline, risks permanent reservoir damage. Water can intrude into oil-bearing rock formations, trapping hydrocarbons that can never be recovered.
“Once you shut down, your entire trunk line is depressurized,” said Rystad Energy’s Aditya Saraswat. “The longer the shut-in, the longer the restart.”
Så tipper GCC og Irak begynner å bli rimelig stressa….
"Several U.S. officials and Trump associates drew the same conclusion: the president thinks the U.S. has achieved everything it can militarily and wants out of the increasingly unpopular war. He won’t resume it until he has exhausted every other option.
“It certainly looks like Trump doesn’t want to use military force anymore and has made a decision to end the war,” one U.S. source close to Trump said."


