Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Men hvor lenge vil Vance og Rubio, som kanskje begge har en presidentkandidat i magen, stille seg bak Trump sin utenriks- og sikkerhetspolitikk? Enkelte mener de to er de eneste voksne i rommet. Men hvor voksent er det å godta alle premissene det store barnet legger etter innfallsmetoden?

Når det gjelder Iran-krigen, ønsker 61 prosent av amerikanerne at USA ikke skal ta ytterligere militære skritt. Ved siden av inflasjon er det denne krigen som skaper mest bekymring, og bare 37 prosent synes Trump gjør en god jobb, ifølge NBC News.
Når vil Vance og Rubio ha behov for å distansere seg fra Trump og starte egen posisjonering?
Krigen mot Iran KAN være en god anledning.

1 Like

Vi får sikkert litt klarhet senere idag… :joy:

President Donald Trump will speak with CNBC’s Joe Kernen tomorrow at 8:30 a.m. ET

image

Det er sant, Israel har stort sett hjulpet med humanitær støtte til Ukraina og et Patriot system. Poenget er at både før og under Russland -Ukraina krigen så var og er Ukraina, og da befolkningen der de i hele verden som sympatiserer mest med Israel. Så selv om det ikke er en two way street, er det opplagt at ukrainerne og droner gjerne vil hjelpe Israel mot Iran, og det legger ikke akkurat noen demper på at Russland er en alliert av Iran.

Grunnen til at det beundringen og sympatien ikke er 1:1 er at Israel har en stor befolkning med russisk bakgrunn.

Ganske snart, imho.

Hvis ikke går de ned med skipet.

Problemet deres er bare at kapteinen på skipet også kommer til å totalkastrere dem om de går og setter seg i livbåtene for tidlig.

For meg virker det som Trump har en slags agenda (allerede) med å latterliggjøre Vance (og Rubio forsåvidt også, men på en annen måte).

Man skal også ha i bakhodet at her handler mye om hvem alle reps som enda ikke har snudd kappen og er lydige (og faen så uspiselige/feige) lakeier, helst vil ha i presidentstolen. På en slags måte får jeg litt en sånn “valget i 1944-følelse” her, hvor det var sterke krefter blant demokratene som ville ha bort Henry Wallace som hadde vært FDRs visepresident allerede i to perioder. Wallace var nemlig ikke et problem (av dimensjoner) som visepresident, men mange skjønte jo at FDR neppe ville sitte ut hele perioden han ble valgt inn for pga skrantende helse. Og da måtte Wallace (tror greia var at han var for left-ish?) bort. Inn fikk man et passe uskrevet blad som man trodde ville være lettere å kontrollere, nemlig Truman.

Hvis man har 30 minutter til overs, så kan jeg anbefale Wallace’s kanontale, “Century of the common man” fra 1942 (om hvorfor USA slåss). Det er retorikk på høyt nivå.

Ville vært interessant hvordan det hadde blitt med Wallace, men Truman – som i motsetning til Wallace, på alle måter var en “common man” vokste som f inn i rollen.

2 Likes

Hvis det ikke blir en løsning på Iran konflikten før Xi og Trump møtes i mai så får Xi sitt rare earth metal card langt mindre verdi fordi da kan Trump svare med å strupe etan eksporten.
Og da må Kina dumpe dyr plastikk drit i Europa i stedet for billig plastik drit.

Oh lord… hører på Trump live med cnbc nå. Totalt ute på tur

Bare å glemme noe deal med Iran. Han lever i en egen boble

3 Likes

Det Trump sier er propaganda, samme som når Iran kommer med sin kravliste. Det som betyr noe er hva som skjer ved forhandlingsbordet. Ingen av partene som spiller med åpne kort til pressen.

7 Likes

Forhandlingsbordet som Iran har nektet i dagesvis de kommer til btw.

Tvilsomt dette intervjuet gjør de mer på glid til å komme heller…

2 Likes

Er avtaler med Trump mer verdt enn papiret de er skrevet på?
Jeg tror det skal mye til for at Iran gir opp sitt beste kort - Hormuz.
Spørsmålet er vel derfor om Trump går berserk eller taco.
Jeg tipper det blir noen flere bombeangrep før taco.
Olje og OSE opp mot ATH igjen?

4 Likes

Mellomvalg snart =taco

1 Like

Måten Trump ordlegger seg på i media kan selvsagt påvirke forhandlingsviljen til motparten. Det er ikke særlig lurt å håne og latterliggjøre motparten i media før man skal møtes til forhandlinger.

5 Likes

Dette er USA. Trump truet med å sprenge alle kraftstasjoner, de fleste tidligere presidentene nølte ikke med å faktisk gjøre det.
Så Rubio støtter krigen som en klassisk haukete republikaner. Vance støtter den ikke som rep for den nye maga fløyen. (men støtter Orban over Ukraina).

The president appears to have even adopted some of Rubio’s hawkish ways as well – intervening in Venezuela, Cuba and Iran.

1 Like

Flere melder nå at Vance IKKE har dratt for å forhandle. Går sikkert fint dette :cold_face:

Edit:
If det er kanskje ikke noen å snakke med på andre siden av bordet heller…

4 Likes

TOUSItv med sidste update – Følg med, live nu
Ægte news inside Iran !!

Dansken

1 Like

Har lidt med Iran at gøre ?

Trump blev nægte adgang til Neuklear koder – se rapporter fra US
Det da helt utroligt hvad der foregår inside Trumps nærmeste rådgivere :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ben Meisales når han er bedst :partying_face:

Bliver når stemplet som Fake News af diskussion mainstream koret på forum :laughing:

Dansken

3 Likes

A White House spokesperson told Newsweek the claim was false and criticized its circulation

Han prater for innenlandske velgere. Du er ikke publikummet han ønsker å nå.

1 Like

Hvis Det hvite hus benekter, er det jo nesten helt sikkert sant :upside_down_face:

Altså, vil ikke være første gangen det noe slikt skjer.

Da Nixon var på depressiv tungfylla i 1973 etter Watergate var det minst et par stk i militæret som informerte de som skulle utføre ordren at “om han trykker på knappen, så ringer dere hit før vi sender rakettene avgårde”.

Folk i militæret utfører ordre ja. Men de liker også å leve. Tenk Stanislav Petrov

6 Likes

Nevnte jeg at jeg var en del av publikummet han ønsker å nå? Leser du hva jeg skriver, så ser du at jeg siktet til motparten i forhandlingene. De leser jo hva han skriver.

2 Likes
3 Likes