Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Og for å si det sånn, de mer moderate vil få vann på mølla av den amerikanske blokaden.

Må si jeg synes det er interessant å se at hardlinerne i IRGC ikke ser ut til å ha så absolutt politisk kontroll som man kunne fått inntrykk av her. Ghalibaf er jo definitivt med i IRGC.

Er lastebiler et alternativ? Sjekket litt kjapt og det kommer typisk rundt 7400 kontainere til Iran pr dag. Neppe. Tog? Bedre, men det finnes neppe nok kapasitet.

Noe selektivt utvalg i den artikkelen der vs alt det andre han sa, som feks
“There is no success for me except martyrdom; I am ready to sacrifice both my life and my reputation so that people can attain their rights.”

Er det noen vits i å forhandle?

  • Qadar (Forutbestemmelse): Troen på at Allah har bestemt alt som skal skje, er en sentral del av islamsk tro.
2 Likes

Taqiyya

Ikke en dag uten gitt. “Pakistani sources” på at Iran kommer på møte

1 Like

Såkalt predestinasjon har vært (og er) en kristen greie også.

Kalvinistene var kanskje de som kjørte hardest på med dette, men det er en del av all reformkristendom, egentlig (bare litt vanskelig å catche tidvis).

En av de klassiske (og litt merkelige konsekvensene) er f.eks tankerekken om at “suksess på jorden = tegn på at man er utvalgt av Gud”. Som igjen logisk nok ledet til at folk striva som faen for å oppnå suksess på jorden typ “protestantisk arbeidsetikk”, som igjen kan legges som (ihvertfall til en viss grad) grunn for nordeuropeisk suksess historisk.

Meeeeeeeen, det er vel egentlig litt å spore av her.

La oss bare si det sånn: Det finnes mange varianter av kristendommen, og tankeganger. Det gjør det også for jødedommen og islam, buddhismen, og hinduismen (som egentlig ikke er en enhetlig religion imho, snarere en konstruert samling av div. tradisjoner). Å behandle islam som “en enhet” er ihvertfall å forenkle litt for mye.

5 Likes

Den mest spesifikke må være Jehovas Vitner. Ifølge vitnene er det bare 144000 mennesker som blir frelst til et liv i himmelen.
Ettersom trossamfunnet har nær ni millioner medlemmer, blir det nok trangt i porten.

4 Likes

Enig. Men likevel tror jeg prestene i Iran er mer samlet i troen enn f.eks styret som ble overrumplet i Venezuela. Jeg tror Iran ligner mer på Afghanistan selv om de er sunni og Iran er shia. Vi så jo hvordan det eventyret gikk (Afghanistan).

1 Like

Definitivt. Det ligger ingen tro eller religiøs legitimering bak maktapparatet i Venezuela, og det gjør det helt klart i Iran (og i hvert fall i Afganistan)

Både enig og ikke enig. Iran (ihvertfall før Epic Fury) hadde mer maktfordeling / bedre institusjoner, og en generelt bedre utdannet befolkning enn i Afghanistan. Du ser liksom ikke hundretusenvis ta til gatene i Kabul fordi de misliker situasjonen sin under Taliban. Det er også vesentlige forskjeller i diaspora. Iranerne som stakk etter 1979 dro jo pga politiske/økonomiske grunner, mens afghanerne som har forlatt etter at Sovjet invarderte samme år er en mye mer broket forsamling. Eller for å gjøre det helt enkelt: For meg fremstår det som iranere i utlandet i hvert fall har en del kontakt med iranere i Iran, mens det ikke gjelder for afghanere. Så iranerne i Iran får noen innspill om at “slik er det andre steder” som den jevne afghaner i Afghanistan aldri får.

2 Likes

Da er vel forklaringen på hvorfor USA ikke behøver å få til en avtale på anriket uran, at de har bombet dette til støv og problemet er løst???

4 Likes

“Scammers impersonating as Iran demanding crypto fees for safe Hormuz passage”

Hehe der var de gutta på jobb og ja :joy:

3 Likes

" Donald Trump hevder at amerikanske angrep har gjort så stor skade på iranske atomanlegg at det blir krevende å hente ut uran fra områdene."

Her bagatelliserer TACO selve hovedargumentet sitt for krigen.
Et skritt nærmere avtale.
Hva med Hormuz? Kan en løsning være at Iran får i overkant godt betalt for en pålagt lostjeneste gjennom stredet?
Neste punkt?

3 Likes

La ut en Bluesky post om dette på R/U-tråden for en stund siden, om hvordan putler tjener på krigen:

Higher oil prices
Loosening of sanctions
EU politically and economically weakened
Iranian client state more dependent on him
US military rapidly depleting it’s (smart) munitions
Global surge in Anti-Americanism
China more dependent on ruzzian oil, adressing some of the power imbalance between them

Er sikkert mer også, men om en legger til grunn att mye drumpf gjør er til fordel for putler, kan vi gå ut ifra att han har gjort passelig mye nå, eller er det mer igjen?
Blir kanskje vel konspiratorisk, men om han fortsetter med å bare være seg selv, litt erratisk, inkompetent, utålmodig, så kan han fort holde på lenge nok til att det blir en enorm økonomisk krasj i Europa. Kanskje det blir nok kaos til att Ukraina-støtten synker?
Drar den kanskje litt langt nå, men tror sjansen for att dette er målet er større enn 0, så får det bare være att konsekvensene blir global.

3 Likes

Enig i punktene. Men det smerter Russland å miste Iran som sin drone- og missilleverandør.
Det er også bekymring i Kreml om Russland skulle miste sin innflytelse over Iran fremover ved feks en regimeendring etter at Syria og Venezuela forsvant ut av interessefsfæren, og kanskje står Cuba for tur. Valget i Ungarn ble heller ikke feiret med vodka og kake.

1 Like

Bilr feil tråd å svare deg i, men de fleste landene i Vest-Europa begynner det å demre for oss (og politikerne våre?) at å ha Ukraina med på laget fort blir svært viktig om USA ikke er med på laget. Jeg tror dermed at jo mer USA kjører seg selv på ræv, jo flere incentiver får Reste-NATO til å lage seg nye allianser / nye måter å sikre seg på.

På en måte kan man nesten argumentere at det Trump og Puting gjør er å gi Europa en slags sikkerhetspolitiske (og kanskje med det også økonomisk) hjertestart, selv om det seff ikke er intensjonen deres. Så denne overskrifta i WSJ her for noen dager siden.

Germany Is Reinventing Itself as a Weapons Factory

As autos and heavy manufacturing falter, Berlin is steering factories, workers and capital toward rearming Europe

Føler det er et slags ekko av fortiden her…

7 Likes

Det er jeg helt enig i, det har tatt (veldig) lang tid, men kan se ut som om det begynner å demre for Europa generelt.

Men for å spore tilbake mot Iran, håper jeg er helt ute på tur her, men kan vi automatisk gå ut ifra att det er i drumpf’s interesse å få en raskt konklusjon på krigen/blokkaden? Eller er han fornøyd med å la det skure å gå, litt frem og tilbake, en god stund til mens han bruker anledningen til å tjene noen slanter på olje og indekser?

1 Like

Det står vel og faller på om han tror mellomvalget i høst kan vinnes / ikke kan vinnes (på den ene eller andre måter inkl. kupp-ish opplegg)

Hvis han innser / skjønner at det uansett er gone, så kan vi jo fort bare se at han (og andre) prøver å melke situasjonen for personlig vinning.

Handler jo også om å komme seg ut av dette med noe som ligner på ansikt. Og det får han jo neppe. Så da er det kanskje bedre å bare stå i situasjonen? Så lenge han er i situasjonen, så har han jo på en måte ikke tapt (permanent).

1 Like

Tror de tror på en helbredet jord. Og at 144 tusen skal til en himmel og bli opplært til å styre på jorden, så komme tilbake og styre her.

Ukraina-Russland krigen er veldig relevant på denne tråden, fordi det er soleklare parter mtp støtte, og ikke minst sympatier.

Russland er en soleklar alliert av Iran, mens Ukraina er en soleklar alliert av Israel.

Hvis man ser utenfor politikken og i befolkningen så er Ukraina det landet i hele verden hvor man finner sterkest støtte til Israel.

Nå som aksen er USA-Israel-Gulflandene mot Iran, så er det en vinn-vinn-vinn for Ukraina å hjelpe Gulflandene (og Israel) med droneforsvar.

Er helt overbevist om at Israelsk forsvarsteknologi og ukrainsk droneteknologi allerede samarbeider, og at det vil vokse frem viktige bedrifter ut av det i tiden fremover.

4 Likes

Men ikke andre veien, Israel har vel knapt gjort noe som helst for å hjelpe Ukraina?

3 Likes