Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Helt enig, men det er rimelig heavy å være under blokkade. Jeg har prøvd å finne ut om det gjelder alle skip, eller kun relatert til olje. Klarte ikke få noen entydige svar.

EDIT ser ut til å være nesten alt, men f.eks. skip med mat ser ut til å ville kunne passere. Usikker på hvor mye annet…

Skal sies at Iran er et stort land, med nok av landlige passasjer hvor de kan få inn varer.

Iran has refused to take part in the second round of talks with the US according to official state media.

Der kom den ut. Total shitshow posting da fra Trump straks kan vel man forvente.
Blir interessant å se om Trump gir etter og åpner blokkaden sin som Iran krever for å stille til samtaler.

3 Likes

Det er første gang at regimet velger direkte forhandlinger på toppnivå med den store satan. Det er svært betydningsfult.
Utenom avtale tror jeg eneste måten ut for dem er eskalering, starte opp igjen krigen.

2 Likes

Er ikke så farlig om likviditeten midlertidig blir utfordret så lenge råvarereservene du sitter på skyter opp i verdi?
USA fungerer f.eks. også helt fint ved shut downs der man ikke er enige om å øke låneopptaket/budsjettunderskuddet.
Så dette er et ikke-tema.

Basalbehov i form av livsnødvendige forsyninger er det som styrer.

Og viljen til å kjempe mot store satan øker heller mer enn lysten til kapitulasjon desto mer urimelig den store satan oppfører seg?

1 Like

Ser jo bra ut så langt.

image

7 Likes

Joda, til 10x kost og 1/10 av volumet.

1 Like

Iran som tester om Trump bluffet eller ikke.

Når det skjer, så skjer det ikke samtidig som all skipstrafikken til USA blir blokkert.

Ser ut som at det som ligger på bordet nå blir vanskelig for DJT å kunne selge som en seier.

Blir vel en ny runde med hot krig da. Har jo mobilisert siden sist.

Pt trolig vanskelig for Trump å forhandle frem noe som ikke ser ut som et nederlag

4 Likes

Det semi-offisielle nyhetsbyrået Mehr har gitt en beretning om en hendelse i Omanhavet som ser ut til å avvike fra det USAs president Trump sa tidligere, angående USAs beslagleggelse av et iransk fartøy.

Det er viktig å merke seg at uttalelsen nedenfor ikke navngir skipet det er snakk om.

«Amerikanske terrorstyrker ble utplassert i farvannene rundt Omanhavet og åpnet ild mot et iransk handelsskip for å tvinge det til å returnere til iransk territorialfarvann», står det i uttalelsen.

«Men med den rettidige tilstedeværelsen og raske responsen fra IRGCs marineenheter til støtte for det iranske skipet, ble amerikanerne tvunget til å trekke seg tilbake og flykte fra området», fortsatte det.

2 Likes

Det området her?

Hva slags iranske marineenheter kan de ha brukt? Ubåt? Speedbåt? USV? Fjernstyrt torpedo?

1 Like

https://www.wsj.com/livecoverage/iran-war-us-talks-2026/card/iranian-vessel-ignored-multiple-warnings-to-stop-u-s-military-says-ypMk0O9hEydbpBDd0S5i?mod=mhp

USS Spruance told the vessel that its engine room should be evacuated. Then the destroyer used its MK-45 gun to fire several rounds into that section of the cargo ship. U.S. Marines from the 31st Marine Expeditionary Unit later boarded the vessel, which is in American custody. A senior U.S. official said there was no armed resistance by the ship’s crew.

For å si det sånn, dette er endel mer sannsynlig enn det er gjengitt at Iran har gjort.

The Mark 45 (Mk 45) is a lightweight 5-inch (127 mm) naval gun system

4 Likes

Det framstår som rent oppspinn på dette tidspunktet :stuck_out_tongue:

USA har lagt ut videoer av sin versjon av det som skjedde med blokkadebryteren…

2 Likes

Var ikke det to skip det er snakk om? Mener på USA sa tidligere det var 2, så kanskje det er det nummer to som USA nå ikke snakker noe om?

Jeg har bare hørt om ett. Link gjerne kilde til at USA snakker om to.

For å si det på en annen måte, tror du ikke Iran hadde postet video hvis de hadde “jaget” et amerikansk krigsskip avgårde?

Det kan være jeg blander sammen med hendelser noen dager før. Det er så mye sirkus som skjer at det skal godt gjøres å henge med :sweat_smile:

Jeg lurer på hva USA hadde gjort hvis det var et kinesisk skip som hadde prøvd å bryte blokaden. Jeg lurer på om de ikke prøver seg fordi de da eskalerer til en aktiv part…

Med hvordan Trump oppfører seg for tiden så er vel alt mulig der og…

Kineserne bruker samme logikk om USA - Iran krigen, som Trump bruker om Ukraina-Russland krigen, «skulle ikke skjedd til å begynne med»

Ser ikke for meg at Kina vil vikle seg inn i noe i Midtøsten, og av det følger det at jeg tror ikke kinesiske skip vil utfordre USA sin blokade.

Tror de heller vi bruke den tiden ekstra som ble ut av at Xi Trump møtet fra mars til .mai til å posisjonere seg i saker som er viktigere for Kina enn Iran, f.eks. Taiwan og handelsforbindelser

1 Like

Hjelper vel godt på i Kina den ekstreme hoardingen av olje de har gjort

2 Likes