Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

https://www.wsj.com/livecoverage/iran-war-us-talks-2026/card/iranian-vessel-ignored-multiple-warnings-to-stop-u-s-military-says-ypMk0O9hEydbpBDd0S5i?mod=mhp

USS Spruance told the vessel that its engine room should be evacuated. Then the destroyer used its MK-45 gun to fire several rounds into that section of the cargo ship. U.S. Marines from the 31st Marine Expeditionary Unit later boarded the vessel, which is in American custody. A senior U.S. official said there was no armed resistance by the ship’s crew.

For å si det sånn, dette er endel mer sannsynlig enn det er gjengitt at Iran har gjort.

The Mark 45 (Mk 45) is a lightweight 5-inch (127 mm) naval gun system

4 Likes

Det framstår som rent oppspinn på dette tidspunktet :stuck_out_tongue:

USA har lagt ut videoer av sin versjon av det som skjedde med blokkadebryteren…

2 Likes

Var ikke det to skip det er snakk om? Mener på USA sa tidligere det var 2, så kanskje det er det nummer to som USA nå ikke snakker noe om?

Jeg har bare hørt om ett. Link gjerne kilde til at USA snakker om to.

For å si det på en annen måte, tror du ikke Iran hadde postet video hvis de hadde “jaget” et amerikansk krigsskip avgårde?

Det kan være jeg blander sammen med hendelser noen dager før. Det er så mye sirkus som skjer at det skal godt gjøres å henge med :sweat_smile:

Jeg lurer på hva USA hadde gjort hvis det var et kinesisk skip som hadde prøvd å bryte blokaden. Jeg lurer på om de ikke prøver seg fordi de da eskalerer til en aktiv part…

Med hvordan Trump oppfører seg for tiden så er vel alt mulig der og…

Kineserne bruker samme logikk om USA - Iran krigen, som Trump bruker om Ukraina-Russland krigen, «skulle ikke skjedd til å begynne med»

Ser ikke for meg at Kina vil vikle seg inn i noe i Midtøsten, og av det følger det at jeg tror ikke kinesiske skip vil utfordre USA sin blokade.

Tror de heller vi bruke den tiden ekstra som ble ut av at Xi Trump møtet fra mars til .mai til å posisjonere seg i saker som er viktigere for Kina enn Iran, f.eks. Taiwan og handelsforbindelser

1 Like

Hjelper vel godt på i Kina den ekstreme hoardingen av olje de har gjort

2 Likes

https://www.wsj.com/video/us-releases-video-said-to-show-marines-boarding-iranian-flagged-ship/B733C494-6EC4-4FAF-93C4-42AFCE5BCAAF

2 Likes

Har tenkt litt på hva som vil skje videre nå:

  • Iran kan eskalere hvis de klarer å få med seg Houthiene i Yemen til å angripe skip i Rødehavet. Problemet til Houthiene er at de da mest sannsynlig vil få massive angrep mot seg fra USA. Såvidt jeg har forstått, så er det fortsatt en aktiv borgerkrig og det kan ende opp med å svekke dem massivt.
  • Iran kan eskalere ved å gjenoppta angrepene på naboene sine.
  • Iran kan gjøre ingenting og bare opprettholde blokaden av stredet.

Og/eller

  • USA kan eskalere ved å gjennoppta angrepen på Iran.

  • USA kan gjøre ingenting.

Til slutt

  • Iran og USA kan gjøre en avtale.
1 Like

Det eneste man vet med sikkerhet er at Trump kommer til å erklære sier igjen minst 10 ganger før det hele er over.

Blir sjokkert om det ikke kommer next level bullshit posting fra ca kl 1400 av idag.

2 Likes

Litt som Iran som postet at de hadde jaget et amerikansk krigsskip? Du skriver det som om det kun er Trump som forteller sin story. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Neida, Iran og kommer med litt tåke her og der. Men det er på et totalt annet nivå enn hva Trump driver med. Se på fredag alt han postet på truth social feks. Helt sinnsykt.
Det er vel ikke spesielt rart at rig count i USA faller og ikke stiger når han aktivt manipulerer oljeprisen daglig? Er vel ikke så fristende å investere når det er slik.

1 Like

Begynte tidlig idag. Gir Trump etter på det kravet så er det vel ingen tvil lenger på hvem som sitter med alle kortene.

“President Trump told Pakistan’s army chief Asim Munir that he would consider his advice on the Strait of Hormuz blockade as a hurdle to peace talks with Iran during a phone call, according to a Pakistani security source.”

1 Like

Hva var rådet?

Oppheve USA sin blokkade.

Vil tro USA er helt ok med å heve blokaden så lenge Iran slipper skip gjennom stredet uten noe mer om og men. Det er jo sluttmålet deres.

Vil tro at Iran er veldig lite fornøyd med blokaden. Det får en umiddelbar effekt på alt i Iran. Basically det eneste USA er forpliktet til å slippe gjennom er mat. Resten må Iran ellers få via Russland, Pakistan, Afghanistan eller Turkmenistan. Pakistan har en forsvarspakt med Saudi Arabia.

1 Like

Iran er missfornøyd med den ja, derfor de innførte sin egen full blokkade igjen på fredag.
Og de satt krav om ingen forhandlinger før USA opphever den.

Så sterk kontrast da til Trumps tweeter på fredag om de går med på det.

Irans hovedforhandler og parlamentspresident Mohammad-Bagher Ghalibaf forsvarte indirekte samtaler med USA i et TV-intervju lørdag etter at hardline-kritikere anklaget ham for «svik» og til og med antydet et «kupp» i forbindelse med forhandlingene i Islamabad.

Motreaksjonen, som har intensivert seg de siste dagene på tvers av hardline-medier og sosiale plattformer, fikk Ghalibaf til å sitte i et lengre intervju på statlig fjernsyn, i stor grad rettet mot å overtale kritikere som avviser enhver form for diplomati og taler for fortsatt konfrontasjon.

I intervjuet fremstilte Ghalibaf ikke forhandlingene som en retrett, men som en fortsettelse av konflikten med andre midler. Diplomati, sa han, er verken en tilbaketrekning fra Irans krav eller atskilt fra slagmarken, men en måte å konsolidere militære gevinster og omsette dem til politiske resultater og varig fred.

Mest bemerkelsesverdig er kanskje at han advarte mot å overdrive Irans posisjon, og understreket at USAs militære overlegenhet og evner ikke bør undervurderes.

Hardlinere kritikere har intensivert angrepene på Ghalibaf, spesielt på innenlandske sosiale medieplattformer som Eitaa, og anklager ham for å ignorere røde linjer satt av øverste leder Ali Khamenei og signaliserer svakhet overfor USA.

Kontroversen utvidet seg etter at en sosial mediekonto knyttet til ultrahardlineren Saeed Jalili, en mangeårig politisk rival av Ghalibaf og medlem av Irans nasjonale sikkerhetsråd, publiserte et innlegg med emneknaggen «kuppmaker».

Innlegget oppfordret Mojtaba Khamenei til å offentlig avklare sin posisjon hvis han faktisk støtter forhandlingene, og advarte om at uten en slik bekreftelse kunne tjenestemenn bli anklaget for å handle uten lederens autorisasjon.

Kontoen ble deaktivert kort tid etter uten forklaring.

Jalili, som tidligere fungerte som Khameneis representant i Det øverste nasjonale sikkerhetsrådet, har ikke kommentert kontroversen offentlig, og det har ikke vært noen offisiell kunngjøring om hvorvidt han beholder den rollen under den nåværende ledelsen.

Til tross for motreaksjonene har flere reformistiske skikkelser offentlig støttet Ghalibafs tilnærming.

6 Likes