Verden fortjener snart en hel Trump-fri dag.
Fredspriskandidaten som har gått konkurs 6 ganger er en pokerspiller som ikke kommer til å folde kortene uten å ha eskalert eller bløffet nå som innsatsen allerede er så høy.
Tror olja og OSE skal opp igjen.
For å si det sånn, hvem ønsker å forhandle med Trump, han er jo ganske uforutsigbar…
Har en liten følelse på at Iran responderer heller dårlig på trusler om å bombe landet til steinalder om de ikke signerer…
Anbefales på det varmeste. Sjelden hørt en gjennomgang som har klart å oppsummere så mye gjennom et presumptivt objektivt og svært kunnskapsrikt blikk som treffer spikeren på hodet gang på gang. Man skal ha et imponerende kunnskapsregister for å ikke sitte klokere tilbake i etterkant.
Iran’s Tasnim says the country currently has “no decision” to send a negotiating team to meet with the US in Pakistan “as long as there is a US naval blockade.”…
Iran har alt å tjene på å hale ut tiden. Verden får se konsekvensene av et stengt Hormuz.
Inntektene deres tørker inn. USA har sin egen olje. Vet nå ikke helt.
Kun den ene parten som befinner seg i en eksistensiell krise. Med ditto tåleevne. Fokuset er følgelig på å synliggjøre at kostnadene for verdenssamfunnet er så høye at det vil forhindre nye angrep på et senere tidspunkt.
Helt enig, men det er rimelig heavy å være under blokkade. Jeg har prøvd å finne ut om det gjelder alle skip, eller kun relatert til olje. Klarte ikke få noen entydige svar.
EDIT ser ut til å være nesten alt, men f.eks. skip med mat ser ut til å ville kunne passere. Usikker på hvor mye annet…
Skal sies at Iran er et stort land, med nok av landlige passasjer hvor de kan få inn varer.
Iran has refused to take part in the second round of talks with the US according to official state media.
Der kom den ut. Total shitshow posting da fra Trump straks kan vel man forvente.
Blir interessant å se om Trump gir etter og åpner blokkaden sin som Iran krever for å stille til samtaler.
Det er første gang at regimet velger direkte forhandlinger på toppnivå med den store satan. Det er svært betydningsfult.
Utenom avtale tror jeg eneste måten ut for dem er eskalering, starte opp igjen krigen.
Er ikke så farlig om likviditeten midlertidig blir utfordret så lenge råvarereservene du sitter på skyter opp i verdi?
USA fungerer f.eks. også helt fint ved shut downs der man ikke er enige om å øke låneopptaket/budsjettunderskuddet.
Så dette er et ikke-tema.
Basalbehov i form av livsnødvendige forsyninger er det som styrer.
Og viljen til å kjempe mot store satan øker heller mer enn lysten til kapitulasjon desto mer urimelig den store satan oppfører seg?
Ser jo bra ut så langt.

Joda, til 10x kost og 1/10 av volumet.
Iran som tester om Trump bluffet eller ikke.
Når det skjer, så skjer det ikke samtidig som all skipstrafikken til USA blir blokkert.
Ser ut som at det som ligger på bordet nå blir vanskelig for DJT å kunne selge som en seier.
Blir vel en ny runde med hot krig da. Har jo mobilisert siden sist.
Pt trolig vanskelig for Trump å forhandle frem noe som ikke ser ut som et nederlag
Det semi-offisielle nyhetsbyrået Mehr har gitt en beretning om en hendelse i Omanhavet som ser ut til å avvike fra det USAs president Trump sa tidligere, angående USAs beslagleggelse av et iransk fartøy.
Det er viktig å merke seg at uttalelsen nedenfor ikke navngir skipet det er snakk om.
«Amerikanske terrorstyrker ble utplassert i farvannene rundt Omanhavet og åpnet ild mot et iransk handelsskip for å tvinge det til å returnere til iransk territorialfarvann», står det i uttalelsen.
«Men med den rettidige tilstedeværelsen og raske responsen fra IRGCs marineenheter til støtte for det iranske skipet, ble amerikanerne tvunget til å trekke seg tilbake og flykte fra området», fortsatte det.


