Det sier noe om hvordan Iran neppe er helt enige med seg selv om hva de kan og bør gå med på.
Om jeg husker rett så er det 13 pumpestasjoner, men ingen av disse har noen verdi om en liten drone lager et passe stort hull ett eller annet sted på rørledningen. Og husk, 1200 km.
Hull går fort å fikse og du må ha litt størrelse på droner for å nå 500km+. Også er rørene begravet for det meste
En rørledning er uansett åresvis unna, og det løser vel ikke problemet for alle landene der nede.
Åresvis med stredet stengt blir vel så gale at det er vanskelig å tenke hva konsekvenser blir av det.
Jeg er faktisk over på å tro at USA ender opp med å bli tvunget til å gå all the way her nå etter de siste par ukers hendelser. Sliter med å se noe annet enn at Iran spiller Trump som en fele
Ingenting kan beskyttes 100 %.
SA har bygget opp store lagre av rørledningsdeler og spesialiserte ingeniørteam som skal kunne reparere brudd i løpet av 24–48 timer, fremfor å tro at de til enhver tid (100 %) kan hindre å bli truffet/eller utsatt for terrorangrep.
Fort og fort fru blom, og i mellomtiden strømmer det null og niks olje.
Fra AI “large portions, especially in rocky or challenging terrain, were installed above ground.”
Man er heller ikke avhengig av droner som kan fly 500+ km.
?
Det gjør det ikke bedre. De hevder også at de andre rutene er minelagt. Nå skriver de at sjøveien ble åpnet men er stengt igjen etter tillitsbrudd fra USA.
Det skal være grunnen til at delegasjonen i Pakistan representerte et “uvanlig bredt politisk spekter”. Den skal likevel ha blitt trukket tilbake etter uenigheter med personer hjemme i hovedstaden.
Iran er faktisk 100% konsis i hva de sier siden start krig. Hvem skulle tro det før det hele begynte? Ikke jeg.
Skal noen ut fra stredet så må de seile gjennom ruten Iran legger opp til, og skip må betale toll. Dette vil vare frem til krigen er helt over, og at de har fått gjennom sin 10 punkts liste med krav.
Det er kun Trump og masse andre medier osv som sier noe annet.
Både Iran og USA vet at USA kan komme inn i en gjeldsspiral hvis verden går inn i resesjon pga dyr olje, økende inflasjon og stigende renter. Da kan de ikke trykke penger som etter 2009.
Jeg tror derfor krigen vil pågå til USA har full kontroll over Hormuz eller verden har gått inn i kraftig resesjon slik at Trump må gi seg.
Hvis Trump må gi seg etter 60 dager tror jeg olje forblir dyr og resesjon.
Altså, fortsatt dyr olje og oppgang igjen på OSE en stund til, inntil resesjon.
Og representanter for Iran. Som skrevet over. Er ikke akkurat bare Trump. 
Hva mener du? Det ble postet nøyaktig det samme som de har sagt hele tiden. At vestlig media velger å utelate deler av hva som postes er vel ikke Irans feil?
BTW, for å avklare, regimet i Iran er skitfolk og bør fjernes.
Men det opplegget som Trump styrer med nå under krigen er helt horribelt. Burde holdt kjeft og gjort ferdig jobben.
Dette er det jeg refererte til. Min utheving
Ja, men som jeg svarte på lenger oppe ang det der så er det igjen en feilsitering av en eller annen avis som du poster der.
Er klar over at det ble suring internt i Iran etter posten siden “hele verden” re-postet deler av hva han skrev, og alle tolket det som full åpning uten noen begrensninger, selv om det ikke var det som ble postet.
I Norge var vel E24 hardest ute med engang og skrev full åpning, og ikke noe annet.
Kommer vel noe ny helt ute på viddene lyging i morgen kveld rett før oljetradingen åpner. Enten det eller så er USA igang med bombing før .
Når iranske lovgivere sier at utenriksministeren ville ha blitt stillt for riksrett pga sin nylige tweet, så skjønner jo du også at det ikke stemmer…
Litt usikker på hva du mener ikke stemmer? Han refererer til tidliger avtalt passasje. Ja, er enig i at han ikke utdypet hvert eneste punkt av hva det består av, men som sagt så var siste setning tatt bort fra alle re-poster inkl artikler skrevet basert på hans post.
Iran var relativt tidlig ute og dementerte også, men det druknet totalt i den tykke “krigen er over” tåken som ble sprayet ut.
Trodde det teknisk sett var mulighet for passasje ved avtale også før åpningen i går? Stemmer ikke det?
Several commercial vessels tried to transit the strait after receiving a notice to mariners a day earlier saying passage would be allowed but restricted to lanes Iran deemed safe.
Some vessels reported that Iran’s navy had been broadcasting a VHF message saying the Strait of Hormuz was closed again.
“Attention all ships, regarding the failure of the U.S. government to fulfil its commitment in the negotiation, Iran declares the Strait of Hormuz completely closed again. No vessel of any type or nationality is allowed to pass through the Strait of Hormuz,” the radio message said.
Er jo sylskarp presisjon i kommunikasjonen deres om man sammenligner med US.

Problemet til Nethanyahu, er at Trump ikke har bevilget noe særlig mer enn han absolutt må til Israel, og med mindre demokratene tar kongressen i i 2028 så har Trump balletak på Netanyahu i 3 år til.
Har skrevet før om hvilke presidenter som faktisk bidrar til å funde Israel sin warmachine.

