Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Det var som forventet.
Notorisk lystløgner Trump. Absolutt alt han kastet ut på “truth” social igår ble benektet av Iran i etterkant.

4 Likes

Hmm? Var vel Iran som sa stredet var åpent, men så opprettholdt USA blokkaden, så da ble det lukket igjen? :crazy_face:

Emojien fordi… vel begge parter pusher hverandres grenser og ser hva de slipper unna med. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Vel, problemet er vel at Iran sa mer enn som så. Men det evnet ikke media å få med seg, så de gikk rett på med posting om at stredet er fult åpent igjen, noe Iran IKKE sa.

(samtidig gikk Trump totalt apeshit bananas med posting, sikkert 10-15 stk på et par timer om alt mulig babbel ang alt mulig rart)

Litt av problemet man har sett hittil i krigen er at markedet reagerer på posting på X osv, og at vanlige medier hopper rett på og skriver artikler basert på alt mulig slags tullinger som poster ting. Så drukner den faktiske sannheten i blodtåken alle får i lettelse for nå er krigen “over”.

Spes Axios har stått for omtrent 90% av alle bullshit “nyheter” som har blitt droppet rett før børsåpning. Det skjedde igjen igår hvor de droppet 2 “nyheter” om Iran var villig til å selge uran for 20milliard usd til usa, så rett etter kom de med at det er scheduled nytt møte i Pakistan på søndag. Olje begynte da droppet sitt ganske hardt nedover. Iran postet da videre sin beskjed om stredet, og oljen fikk enda mer fart nedover.

8 Likes
1 Like

Reuters: At least two vessels attempting to transit the Strait of Hormuz came under fire.

Edit: Nå er det 3stk…

2 Likes

ANYONE SICK OF WINNING YET?

Må se snutten på Truth Social. Klassiker denne, som DJT nå la ut og pinnet

1 Like

Betyr det; Noen som lurer på hvem som hadde størst kuk?

Du veit vel at ikke noe av dette klarte å forsvare USAs og israelske baser i regionen?

Iranske missiler er koblet opp mor det kinesiske beidou satellitt systemet, de nyeste missilene kan endre bane og de hypersoniske går i Mach 13-15

Nåværende missil vern og alle dets 5-6 lag klarer ikke jobben. Iranerne metter det først med billige missiler og droner og når vernet er tomt så sendes de nyeste missilene.

Har ikke noe tro på at man kan beslutte rørledninger slik du foreslår.

2 Likes

Hvis du ser på nivået av amerikansk helsevesen og skolevesen for de uten helseforsikring og privat undervisning så er det på nivå med et u-land.

Kommer an på hvordan kukken måles i så tilfelle

5 Likes

Trump on Iran closing Strait of Hormuz again:
"Iran got a little cute…they wanted to close up the strait again…they can’t blackmail us.”

Blir spennende å se da hva han kommer med senere idag. Lurer på hva det liksom skulle være siden det nå er bekreftet 3 skip beskutt i stredet hittil idag.

Er vel vill panikk nå siden det er 1,5 døgn igjen før oljetrading starter opp så det går ikke med de vanlige løgnene

2 Likes

Ok, var ikke klar over at stillbilde du viste til gjaldt veteraner og hjemløse (my bad).

1 Like

SA har signalisert at et angrep på deres infrastruktur (inkl. oljerørledninger) vil bli besvart med direkte angrep på iranske oljeterminaler (Khark?).

Med “for enkelt” forsvar kan Iran sende 2-3 billige droner og gjøre enorm skade, mens med et 5-lags forsvar må Iran sende +100 enheter i et koordinert angrep for å være sikre på å nå gjennom. Dette krever en logistikk og en politisk vilje til eskalering som bør sitte langt inne, fordi det i praksis er en full krigserklæring (og det spørs om ikke SA iverksetter sin forsvaravtale med Pakistan nesten gang IRGC gjør noe slikt).

4 Likes

image

Pax Judaica / Greater Israel Project :shushing_face:

3 Likes

Irans statlige medier kom med sjelden og skarpt formulert kritikk av utenriksminister Abbas Araghchi og forhandlingsdelegasjonen etter at han på X erklærte at Hormuzstredet var gjenåpnet. De hevdet at dette skapte forvirring og ga Trump en mulighet til å erklære seier.

«Det er klart at forhandlingene om våpenhvile ikke håndteres utelukkende av Utenriksdepartementet. Derfor er det naturlig at hele teamet under disse omstendighetene kollektivt bør forklare de beslutningene som er tatt», sa det statlige Mehr News.

Nyhetsbyrået Tasnim beskrev innlegget som en «dårlig og ufullstendig tweet som skapte misvisende tvetydighet om gjenåpningen av Hormuzstredet».

En iransk lovgiveren sa at utenriksministeren ville ha blitt stilt for riksrett på grunn av sin nylige tweet, hadde det ikke vært for hensyn til krigssituasjonen, og beskyldte ham for gjentatte ganger å komme med upassende uttalelser som bidrar til å roe ned de globale olje- og energimarkedene.

7 Likes

Her er hva du burde quote fra mitt innlegg ang det der:
“Vel, problemet er vel at Iran sa mer enn som så. Men det evnet ikke media å få med seg, så de gikk rett på med posting om at stredet er fult åpent igjen, noe Iran IKKE sa.”

Problemet med meldingen som han sendte ut er at andre medier feil quotet han, altså de tok ikke med hele teksten. Jeg ser at den artikkel du pastet inn her heller ikke tar med alt.

Her er hva han faktisk sendte ut:

“In line with the ceasefire in Lebanon, the passage for all commercial vessels through Strait of Hormuz is declared completely open for the remaining period of ceasefire, on the coordinated route as already announced by Ports and Maritime Organisation of the Islamic Rep. of Iran.

Som man ser så orket ikke folk å lese hele posten hans, kun første par linjer…

2 Likes

Hvordan skal satellittovervåkning hjelpe?

Rørledningen til Yanbu alene er 1200 km lang og går gjennom ørkenen. Jeg tenker det sier seg selv at en slik infrastruktur ikke er mulig å beskytte 100 %. Trenger bare et treff i ny og ne her og der med små droner for å stenges ned, og reparasjoner tar tid.

Rørledning diskusjonen burde vel vært lagt død samme dag som Iran bombet pumpestasjon på den eksisterende rørledningen og stoppet opp 700 000 fat gjennomstrømming?

1 Like

Er dette sør for Litani-elven (ref. FNs resolusjon 1701, fra 2006)?
Det utgjør i overkant av 1000 kvadratkilometer (ca. 10 % av Libanon).

Tror du SA har full dekning med droneforsvar? Tror du de har tenkt å forbedre dette, eller la være som nå? Finnes det gode droneforsvar?

(hele rørledningen går neppe an å beskytte mot droner, men pumpestasjoner burde gå greit etterhvert som forsvaret blir bygget opp.)

2 Likes

Vet ikke, men hittil så har ikke noen av landene rundt Iran dekning på selv de massive anleggene sine.

Er det skader for knappe 60 milliard USD som Rystad anslo hittil?

Likte dealen div land gjorde med Ukraina på det der. Smart valg, og ikke minst en fraksjon av prisen VS vanlige antiluftvåpen

2 Likes