Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Helt korrekt, hva skal Iran egentlig med atomvåpen? De trenger ikke det før verden har gjort seg uavhengig av Hormuz, som kanskje er 10 år til.

Kan ikke skjønne annet enn at dette vil gi en supersyklus for oljeservice de neste 10 årene. Igjen vil Norge være en av de som kommer best ut.

Olja er ned 10%, mens OSX som vanligvis er tett knyttet til olja er ned 0.7%…

3 Likes

Oslo børs ned 2,43% i dag.

Noen som husker tilbake til den tiden vi var gode venner?

Tuppen og Lillemor.

Iran hadde en slags diplomatisk ryggdekning iom. Kina og Russland la ned veto mot en resolusjon i FNs sikkerhetsråd som skulle sikre fri ferdsel i stredet. Vil det være slik for evig og alltid (at Iran har en blanko ovenfor Kina først og fremst)? Jeg mener at Kinas tålmodighet har en utløpsdato.

IRGC kom nok også frem til at de hadde intet å tape på å starte en “lammelse” av verdensøkonomien, men vil de ha dette virkemiddelet for evig og alltid? Det bygges garantert nye/oppgraderte rørledninger gjennom SA til Rødehavet as we speak!

Iran hadde før angrepene mot atomanleggene i fjor og krigen i år en “stabil” ledelse og økonomi (dvs. at de hadde tilpasset seg sanksjonene) - men hvor stabilt er det som står tilbake? Jeg tror ihvertfall ikke at dagens ledelse kan se mot en ny æra som vil vare i (nye) 47 år.

Legitimiteten til ledelsen (IRGC) er på et historisk lavpunkt, og det vil ta år å bygge opp igjen økonomien (hvis det stopper her).

5 Likes

Iran sier Trump bare snakker tull nå.

Faktisk usikker på om mannen har blitt fullstendig klin kokos, eller om han bevisst bare lurer markedet. Ser man på vill vest postingen hans hittil i dag så tror jeg klin kokos er rette svaret

6 Likes

Hvordan skal de beskytte nye og eksisterende rørledninger?

Jeg tror han vet at det går til helvete, derfor sprer han masse galle om hvor bra det går for å legitimere at Iran trekker seg i siste liten slik at USA kan gå hardt til verks militært og legge all skyld på Iran.

Nå kjøper vennene til Trump olje for harde livet, søndag morgen smeller det med nye angrep og oljen 10 USD opp mandag.

Det gikk jo veldig bra i samtalene med Putler, han også var klar for fred og god stemning. Lukter trøbbel lang vei når Trump påstår at ting går bra.

9 Likes

Her tror jeg du treffer godt med spådom. Det er vel det som gir mest logisk mening.

Reuters backer opp teorien med “noen” tjener penger på det her. (20min før “breaking news” fra Axios kom ut)

2 Likes

Fortsatt så bygges det opp med soldater så det kommer vel kanskje noe når børsen stenger I US?

2 Likes

Er vel stort sett bare Tuppen som holder på alene med vindmøller (både ordrett og overført betydning) nå til dags.

Lillemor er lei.

Før var Tuppen bestevenn.

Nå er Tuppen bare bølle.

Fra bestevenn til bølle lizm

1 Like

Talsperson for Irans utenriksdepartement avviser Trumps påstand om at Teheran har gått med på å tillate at deres anrikede uran flyttes til USA.

«Anriket uran er like hellig for oss som iransk jord og vil ikke bli overført noe sted under noen omstendigheter»

3 Likes

I en tale dagen etter at USAs president Donald Trump kunngjorde våpenhvilen, sa Aoun at landet hans ikke lenger var «en arena for noens kriger».

Libanon ble trukket inn i Midtøsten-konflikten 2. mars da Teheran-støttede Hizbollah angrep Israel for å hevne dødsfallet til Irans øverste leder Ali Khamenei.
Israel svarte med å skyte bølger av angrep mot Libanon og starte en bakkeoffensiv, som drepte nesten 2300 mennesker og fordrev mer enn en million.

Han sa at den libanesiske regjeringen hadde «gjenvunnet Libanon og Libanons beslutningsmakt for første gang» på nesten et halvt århundre.

«I dag forhandler vi for oss selv … vi er ikke lenger en brikke i noens spill, og heller ikke en arena for noens kriger, og det vil vi aldri bli igjen», sa han.
«Jeg vil ikke tillate at én libaneser dør etter i dag … for andres interesser eller nære og fjerne akser. Mellom selvmord og velstand er vårt folk og jeg for velstand og mot selvmord», sa Aoun.

Libanons nåværende regjering kom til makten tidlig i 2025 på en reformistisk plattform som inkluderte avvæpning av ikke-statlige aktører. Myndighetene var sinte over Hizbollahs beslutning om å gå inn i en ny krig. Regjeringen gikk inn for å kriminalisere gruppens militære aktiviteter, erklærte Irans ambassadør persona non grata og forbød den iranske revolusjonsgarden.

4 Likes

Det er jo en smule bullshit all den tid Iran fikk Houthiene i Yemen til å angripe tankskip i Rødehavet for noen år siden. Dette er våpen Iran har vært villige til å bruke tidligere også.

De har garantert mistet endel produksjonskapasitet. De har også mistet en god del av sine ballistiske missiler. Nabolandene har tatt i bruk billigere forsvarsdroner og kunnskap om hvordan man bruker disse fra Ukraina. Det vil egentlig overraske meg hvis de ikke også ruster opp med sine egne angrepsdroner, slik at hvis Iran angriper deres infrastruktur, så kan de slå tilbake.

Forskjell på proxy i Rødehavet med begrenset effekt kontra å bruke eget skyts for å effektivt stenge Hormuz for all ferdsel.

Man vet aldri hva Trump finner på men jeg kan ikke se for meg at alt vil bli stille og rolig frem til mellomvalget i november :sweat_smile:
«Kjenner på gikta» at vi får noen nye sprell allerede til uka, eller før :laughing:

1 Like

Joda, men at USA går etter Cuba får neppe noen store konsekvenser for verdensøkonomien…

Er ikke så sikker på at vi er ferdige med den lille spesialoperasjonen i Iran ennå, men alt er mulig med Trump :laughing:

2 Likes

Nei, de har jo ikke akkurat en avtale enda…

1 Like

Satellittovervåking (som det blir investert tungt i), droneforsvar (avtale inngått med bl.a. Ukraina) og missil/luftvernsystemer (THHAD, Patriot, Sam II, Skyhammer, APKWS, m.m)

2 Likes

Olje og OSE opp igjen mandag?

4 Likes