I en tale dagen etter at USAs president Donald Trump kunngjorde våpenhvilen, sa Aoun at landet hans ikke lenger var «en arena for noens kriger».
Libanon ble trukket inn i Midtøsten-konflikten 2. mars da Teheran-støttede Hizbollah angrep Israel for å hevne dødsfallet til Irans øverste leder Ali Khamenei.
Israel svarte med å skyte bølger av angrep mot Libanon og starte en bakkeoffensiv, som drepte nesten 2300 mennesker og fordrev mer enn en million.
Han sa at den libanesiske regjeringen hadde «gjenvunnet Libanon og Libanons beslutningsmakt for første gang» på nesten et halvt århundre.
«I dag forhandler vi for oss selv … vi er ikke lenger en brikke i noens spill, og heller ikke en arena for noens kriger, og det vil vi aldri bli igjen», sa han.
«Jeg vil ikke tillate at én libaneser dør etter i dag … for andres interesser eller nære og fjerne akser. Mellom selvmord og velstand er vårt folk og jeg for velstand og mot selvmord», sa Aoun.
Libanons nåværende regjering kom til makten tidlig i 2025 på en reformistisk plattform som inkluderte avvæpning av ikke-statlige aktører. Myndighetene var sinte over Hizbollahs beslutning om å gå inn i en ny krig. Regjeringen gikk inn for å kriminalisere gruppens militære aktiviteter, erklærte Irans ambassadør persona non grata og forbød den iranske revolusjonsgarden.