Da blir nok ikke Hormuz åpen mange timene 
Kjøpe Equinor Bull x4 da
Det avhenger vel av om de får innvilget sine krav i fredsforhandlingene(?) og som nevnt over - avhengig av våpenhvile Israel-Libanon. Libanon er jo ikke Hisbollah, men Hisbollah respekterer nok ingen avtale mellom Libanon og Israel, så det ryker vel på Hisbollah-Israel…

I følge hisbollah kom våpenhvilen gjennom Irans utviste ambassadør i Beirut. Det er USA og Iran som trekker i trådene.
En svak indikasjon på noe positivt så går olja ned 10%. ganske latterlig.
Enig. Før krigen sa eksperter at ved stenging av Hormuz ville oljeprisen gå rett i $150-200.
Virker som prisen manipuleres ned på en eller annen måte…
Trump går helt bananas med postingen sin nå.
Sier så mye rart at det kan umulig stemme det han sier.
Hizbollah respekterer nok Irans ønske.
Hvis ting går tilbake til sånn det var før USA bombet Iran, uten at Iran får kontroll over Hormuz stredet, så tenker jeg Trump fint kan kalle det en seier.
Irans militære evner er kraftig svekket, det samme er produksjonen.
Som vanligtotalt kaos.
Problemet er følgende; terskelen er senket for evig og alltid. Avhengig av hvordan en fredsavtale vil bli utformet er det lett å tenke seg at Iran vil stå igjen som styrket ved at de har fått seg et geopolitisk supervåpen. Som kan aktiveres nærmest med et tastetrykk. Tidligere ville den slags være utenkelig uten en pågående krig med et eksistensielt bakteppe. Og hvor (langvarig) svekket er egentlig Iran militært i en verden som er mer tilrettelagt for å slå nedenfra og opp enn noen gang tidligere (billige droner)? At de mistet en antikvarisk marine betyr lite.
Helt korrekt, hva skal Iran egentlig med atomvåpen? De trenger ikke det før verden har gjort seg uavhengig av Hormuz, som kanskje er 10 år til.
Kan ikke skjønne annet enn at dette vil gi en supersyklus for oljeservice de neste 10 årene. Igjen vil Norge være en av de som kommer best ut.
Olja er ned 10%, mens OSX som vanligvis er tett knyttet til olja er ned 0.7%…
Oslo børs ned 2,43% i dag.
Iran hadde en slags diplomatisk ryggdekning iom. Kina og Russland la ned veto mot en resolusjon i FNs sikkerhetsråd som skulle sikre fri ferdsel i stredet. Vil det være slik for evig og alltid (at Iran har en blanko ovenfor Kina først og fremst)? Jeg mener at Kinas tålmodighet har en utløpsdato.
IRGC kom nok også frem til at de hadde intet å tape på å starte en “lammelse” av verdensøkonomien, men vil de ha dette virkemiddelet for evig og alltid? Det bygges garantert nye/oppgraderte rørledninger gjennom SA til Rødehavet as we speak!
Iran hadde før angrepene mot atomanleggene i fjor og krigen i år en “stabil” ledelse og økonomi (dvs. at de hadde tilpasset seg sanksjonene) - men hvor stabilt er det som står tilbake? Jeg tror ihvertfall ikke at dagens ledelse kan se mot en ny æra som vil vare i (nye) 47 år.
Legitimiteten til ledelsen (IRGC) er på et historisk lavpunkt, og det vil ta år å bygge opp igjen økonomien (hvis det stopper her).
Iran sier Trump bare snakker tull nå.
Faktisk usikker på om mannen har blitt fullstendig klin kokos, eller om han bevisst bare lurer markedet. Ser man på vill vest postingen hans hittil i dag så tror jeg klin kokos er rette svaret
Hvordan skal de beskytte nye og eksisterende rørledninger?
Jeg tror han vet at det går til helvete, derfor sprer han masse galle om hvor bra det går for å legitimere at Iran trekker seg i siste liten slik at USA kan gå hardt til verks militært og legge all skyld på Iran.
Nå kjøper vennene til Trump olje for harde livet, søndag morgen smeller det med nye angrep og oljen 10 USD opp mandag.
Det gikk jo veldig bra i samtalene med Putler, han også var klar for fred og god stemning. Lukter trøbbel lang vei når Trump påstår at ting går bra.
Her tror jeg du treffer godt med spådom. Det er vel det som gir mest logisk mening.
Reuters backer opp teorien med “noen” tjener penger på det her. (20min før “breaking news” fra Axios kom ut)
Fortsatt så bygges det opp med soldater så det kommer vel kanskje noe når børsen stenger I US?