Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Skulle likt å høre hva som er et dårlig forhold etter hans definisjon :man_shrugging: Kanskje det er land som Canada og Danmark…

3 Likes

En parasittklasse som dette, vil alltids leve farlig hvis de mister kontroll. Og det er jo helt tydelig at store deler av den iranske befolkningen har fått dem opp i halsen. Det så vi jo klart i januar i år. Så langt har dessverre parasittklassen klart å holde seg på toppen av situasjonen / egen befolkning. Jeg tror de allerede er stemplet som plyndrene okkupanter av mange i egen befolkning, og jeg tror at de hadde vært kasta, om det å demonstrere i gata kunne gjort noe med situasjonen. Men det har vi jo bevis for at ikke gjør, det blir bare slått brutalt ned. Dette er makt som må fjernes med makt. Det store spørsmålet er bare hvordan.

3 Likes

Fordelen IRGC er at de har hatt tilgang til hard valuta, oljeinntekter har gitt dollar og yuan i kassa. Men nå forsvinner det med blokaden.

Man kan lure folk ved å gi de noe som tilsynelatende er det samme, men egentlig ikke er det.

I Iran er det penger, vanlig folk får rial mens IRCG får hard valuta, begge deler er penger, men det er likevel ikke det samme.

I Norge er det strøm; vannkraft og markedskraft, tilsynelatende det samme men likevel ikke.

Småbedrifter går på markedspris, og er prisgitt vær og vind bokstavelig talt, mens datasenter og industri går på billig fastpriskontrakter, dvs i praksis vannkraft.

Hva ville skjedd med datasenter og tungindustri hvis vannkraften forsvant? Og de måtte konkurrere om den samme kraften som småbedriftene?

Prisene ville kommet ut av kontroll og datasenter og tungindustri ville kollapset.

Når Iran mister oljeinntektene og hard valuta er det det samme.
Argumentet om IRCG bare tar fornybar kraften fordi de er desperate for å holde posisjonen sin og opprettholde systemet er ønsketenkning.
Når vannkraften forsvinner settes hele systemet under voldsomt press og tungindustri og datasentere må legge inn årene uansett hvor politisk ønsket de er.

Bortfall av oljeinntekter gir system svikt i Iran, og ganske fort også.

3 Likes

Hormuz åpen nå

Via Irans seilingsrute vel og merke. Noe som media merkelig nok ikke har med i sine artikler.

3 Likes

Må si Iran er ganske smarte. De outsmarter Trumpen.
Dette gjør det mye vanskeligere for Trump å starte ny bombekampanje,- og dermed stenge Hormuz igjen.
Trump is the dumbest president, ever.

6 Likes

USA kommer til å fortsette sin blokade av Iranske havner, selv om Hormuzstredet gjenåpnes. Det sier USAs president Donald Trump.

Jaha??

2 Likes

Viktig å få med seg at premisset fra iransk side er at:

Hormuz er åpent så lenge det er våpenhvile Israel-Libanon

4 Likes

Da blir nok ikke Hormuz åpen mange timene :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Kjøpe Equinor Bull x4 da

3 Likes

Det avhenger vel av om de får innvilget sine krav i fredsforhandlingene(?) og som nevnt over - avhengig av våpenhvile Israel-Libanon. Libanon er jo ikke Hisbollah, men Hisbollah respekterer nok ingen avtale mellom Libanon og Israel, så det ryker vel på Hisbollah-Israel… :roll_eyes: :expressionless:

2 Likes

I følge hisbollah kom våpenhvilen gjennom Irans utviste ambassadør i Beirut. Det er USA og Iran som trekker i trådene.

1 Like

En svak indikasjon på noe positivt så går olja ned 10%. ganske latterlig.

2 Likes

Enig. Før krigen sa eksperter at ved stenging av Hormuz ville oljeprisen gå rett i $150-200.
Virker som prisen manipuleres ned på en eller annen måte…

Trump går helt bananas med postingen sin nå.

Sier så mye rart at det kan umulig stemme det han sier.

Hizbollah respekterer nok Irans ønske.

1 Like

Hvis ting går tilbake til sånn det var før USA bombet Iran, uten at Iran får kontroll over Hormuz stredet, så tenker jeg Trump fint kan kalle det en seier.

Irans militære evner er kraftig svekket, det samme er produksjonen.

2 Likes

Som vanligtotalt kaos.

1 Like

Problemet er følgende; terskelen er senket for evig og alltid. Avhengig av hvordan en fredsavtale vil bli utformet er det lett å tenke seg at Iran vil stå igjen som styrket ved at de har fått seg et geopolitisk supervåpen. Som kan aktiveres nærmest med et tastetrykk. Tidligere ville den slags være utenkelig uten en pågående krig med et eksistensielt bakteppe. Og hvor (langvarig) svekket er egentlig Iran militært i en verden som er mer tilrettelagt for å slå nedenfra og opp enn noen gang tidligere (billige droner)? At de mistet en antikvarisk marine betyr lite.

5 Likes