Det er vel et hint om at Iran er litt på glid. Blokkaden var definitivt et brudd på avtalen.
Siden starten av krigen, er nok det viktigste USA /IDF har gjort er å utslette toppen av de religiøse, politiske, militære og etteretnings - kommandokjedene i Iran. Ikke etregimeskifte, men nok til at de nye toppene tenker at de72 jomfruene kan vente:
Siden starten av Iran-krigen i 2026 har de mest fremtredende bekreftede eller allment rapporterte iranske lederne som er drept, inkludert øverste leder ayatollah Ali Khamenei, seniorrådgiver Ali Shamkhani, IRGC-kommandør Mohammad Pakpour, tidligere forsvarsminister Aziz Nasirzadeh, sjef for de væpnede styrkene Abdolrahim Mousavi, etterretningsminister Esmail Khatib og Basij-kommandør Gholamreza Soleimani.
Politiske og religiøse ledere
Ayatollah Ali Khamenei – Irans øverste leder, landets øverste politiske og religiøse autoritet.
Ali Larijani – høytstående politisk skikkelse og sekretær for Det øverste nasjonale sikkerhetsrådet.
Ali Shamkhani – seniorrådgiver for sikkerhetsspørsmål og en sentral regimeinsider.
Esmail Khatib – etterretningsminister.
Militære ledere
Mohammad Pakpour – øverstkommanderende for IRGC.
Abdolrahim Mousavi – stabssjef for de væpnede styrkene.
Aziz Nasirzadeh – forsvarsminister.
Gholamreza Soleimani – leder for den paramilitære styrken Basij.
Andre høytstående personer
Mohammad Shirazi – leder for den øverste lederens militærbyrå.
Saleh Asadi – nestleder for etterretning i de væpnede styrkenes generalstab.
Reza Mozaffari-Nia – tidligere SPND-leder knyttet til Irans forsvarsforskningssystem.
Rapporteringen er ikke helt konsistent på tvers av medier, men disse navnene dukker gjentatte ganger opp i de viktigste listene over drepte høytstående iranske personer.
Oddone, hvordan vurderer du de nye folkene som har måtte ta lederskapet etter de som er blitt likvidert? Tenker da ikke på Pezeshkian, Ghalibaf eller Araghchi, de er vel de få som er fra den opprinnelige garden.
Selvom det er blokade av blokaden og angivelig eskorte av skip ut av Hormuz så ser det jo ikke ut som at det er så mange ikke Iran linkede skip som eskorteres ut heller. Er generelt lavt antall skip som går inn og ut av stredet. USA har ikke nok skip til en slik eskorte enda. Dette vil ta tid og skade verdensøkonomien.
Selv hangarskipet og gruppen til W Bush tør ikke å gå over Suez via Bab El-Mandeb i frykt for Houtiene
Må ta den lange omveien pre Suez kanalen 😵💫
https://x.com/maddenifico/status/2044417613304856845?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ
Blir spennende å se om USA får med Israel på en våpenhvile og med utgangspunkt i kravene til Iran. Litt pussig at Israel og Libanon forhandler i WDC nå uten at Hisbollah er med på forhandlingsbordet. Akkurat som Libanons hær har kontroll på Hisbollah 
Netanyahu er nok klar over at Trump var hans beste mulighet for å få en skikkelig USA backet krig mot Iran. Etter Trump er det neppe noen amerikanske presidenter som begir seg ut på noe slikt for Israel. Tipper derfor Netanyahu vil gjøre alt han kan for å sabotere våpenhvilen.
Denne krigen belyser fint hvor sterk kontroll og innflytelse Israel har på USA og hvor sårbar Israel er uten USA. Trump har i praksis økt riften med de fleste andre store europeiske land til fordel for denne krigen og dermed Israel. Trump strekker strikken helt opp mot krig mot Kina ved å true deres energisikkerhet og frihet til å ferdes fritt til sjøs og handle med land som de ønsker. Trump lever i 1990 tallet hvor etter Sovjet fall, USA kunne gjøre som de ville uten de store konsekvensene.
Jeg har ikke kunnskap om hva de nye lederne i Iran står for i forhold til de som har blitt likvidert, men ser at Irans respons mangler litt baller. Mange trusler, men lite action… Kanskje litt spill for galleriet, for å ikke tape ansikt.
Slik jeg ser det er at det kom et fundamentalt skifte i krigføring etter 7/10/23, da IDF angrep alle høyt oppe i beslutningskjeden - pager og walkie-talkie eksplosjonene var spektakulære - men IDF fortsatte med bombing av Hezbolla-ledere der de lokaliserte de, og gjør det fremdeles. Samme taktikken ble brukt Iran, med storebror Donald på laget. De som leder Iran vet at hvis de ikke blir med på en avtale, så vil de bli utslettet. Det Iranske ledere driver med nå er bare teater og “chest-beating” for ikke å tape ansikt for sine undertrykte borgere, men de vil bli med på en avtale og erklære seier, slik ledere i midtøsten gjerne gjør etter å a tapt en krig mot Israel
En høytstående iransk tjenestemann fortalte Reuters at det er økende sjanser for å forlenge våpenhvilen, med økende håp om en ny runde med samtaler.
Tjenestemannen sa at den pakistanske hærsjefens nylige besøk i Teheran bidro til å redusere uenigheter på enkelte områder. Pakistan sendte forrige uke tusenvis av militært personell og utstyr som jagerfly, til Saudi-Arabia, som en del av en forsvarspakt som ble signert mellom de to landene i 2025.
Tjenestemannen fortalte Reuters at det fortsatt er grunnleggende uenigheter om atomspørsmål, inkludert skjebnen til Irans høyanrikede uran og varigheten av atomrestriksjonene.
Historien har vel vist at likvidering av ledere i robuste, ideologiske organisasjoner sjelden fører til kollaps, og at det i noen tilfeller også resulterer i at like gode eller bedre ledere tar over. Den forrige Hizbolla-lederen, som vel satt i 30 år før han ble likvidert i 2024, tok også over etter at den forrige ble drept. Og var av et helt annet kaliber enn den forrige. Mao; seier til Hizbollah og tap til Israel. Vedkommende som ble drept nylig var visstnok av den mindre karismatiske typen. Plutselig dukker det opp en ny med helt andre egenskaper. Og slik fortsetter det. Israel likviderer, de som bedriver motstandskamp forblir like innbitt.
Irans ledere har nok et noget annet syn på det jordslige livet enn deg og meg.
Jupp. Det denne krigen har gjort så langt er vel egentlig å konsentrere makt hos IRGC. Før var det mer balansert, mens nå sitter IRGC med bukta og begge endene. Trolig slik Israel ønsker det skal være (hvis man ønsker eskalering / utradering, så vil man ha bort alle moderate elementer). Men reste-IRGC er nok neppe veldig interessert i å eskalere heller.
Jake Sullivan er på besøk hos Jen Psaki, og sier han tror dette ender opp med en deal som egentlig ligner den dealen Iran var klar til å gi USA før alt dette startet / den Obama klarte å få til i sin tid.
Frem og tilbake og bomba til Pluto er m.a.o “rykk tilbake til start”. Men kanskje med et annet utfall denne gangen, når DJT adm. (endelig) skjønner at all den ekstensive bombinga dessverre ikke har virket nevneverdig modererende på Irans forhandlingsposisjon.
Kineserne betaler ikke for olje de ikke får levert, mao er det ikke penger til å lønne IRGC når USA blokkerer Iran sin olje-eksport.
Historisk sett, hva skjer når en hersker slutter å gi soldatene sine lønn?
Noen som kan historie her? Ikke sånn wishfull thinking historie, men ting som har skjedd.
Cuba-tråd snart?
And now , as of late this afternoon, the Wall Street Journal is reporting that the Pentagon is approaching GM, Ford, and other manufacturers to shift some capacity toward weapons production .
And keep in mind, the defense industrial base is already being ramped 4x — and that expansion started months before the first strike.
That’s sizing for something bigger than Iran.
Tja, det kan vel være at de ser de har gått tom veldig raskt, og at de ønsker å være på den sikre siden med litt bedre kapasitet til produksjon av våpen. Vi har jo gjort det samme i Europa nå, bare at vi kanskje allerede hadde en enda lavere produksjon enn USA har hatt.
Skal nok dessverre en del til før IRCG ikke kan lønne soldatene.
Skal noe til for at all oljekesport stanses og IRCG sørger nok for at det som eksporteres er det som gir inntekter til de. De er jo involvert i flere ledd i denne prosessen.
IRCG har statlige overføringer de kan betale med. Om staten får lite penger er nok overføringer til IRGC det siste som stanses.
De har også innenlands inntektskilder samt at de vistnok er involvert i kriminalitet som gir inntekter.
IRCG har nok dessverre bedre tid med tanke på dette enn Trump har tror jeg.
Iran vet at Trump er presset/stresset på tid så de forhaster seg nok ikke når det gjelder fredsforhandlingene. Selv om blokkaden rammer Iran så er nok de viktige delene av IRCG (altså ledelsen og soldatene) de siste som rammes. Så tror ikke det er soldatopprør, på grunn av manglende betalinger, som eventuelt vil utløse et regimeskifte i Iran med det første.
Du har også den konvensjonelle hæren som må betales
Har Israel vært i krig med Libanon? Det er vel mellom Israel og Hizbollah det må bli våpenhvile?
Det mangler i alle fall ikke på fyndord. Hvor lenge vil den vare mon tro.

Meg? 
La oss ta Russland i WW1 da, og for å gjøre det enkelt kan vi kalle inflasjonen, matmagelen (1916ish) og sammebruddet av sentral myndigheters autoritet etter februar-revolusjonen 1917 for at " myndighetene sluttet å gi soldatene lønn".
tl;dr versjonen av hva som hendte er som følger:
De vanlige soldatene mista lysten til å kjempe og deserterte over hele linja
Hva med de yrkesmilitære? De som hadde jobber som var direkte knyttet til at Tsaren satt ved makten?
De slutta å kjempe i ww1, ja. Men det var også i deres interesse å opprettholde tsar-veldet / unngå bolsjevikveldet. Så de fortsatte å kjempe sammen med alle andre som ville komme bolsjevikene til livs og få en annen retning for Russland enn kommunismen. Jeg skal ikke spekulrere, men jeg tror ikke den avdøde tsaren lønnet dem for denne jobben.
For å transponere det hele over til Iran:
Hæren kan nok finne på å slutte å kjempe, ja.
IRGC og alle som har sin egen overlevelse knytta til at prestestyret vedvarer? Det er ikke lønn som motiverer dem. Det er livet. Samme som “de hvite” i Russland. De kjempet fordi de visste utmerka godt at det ikke var noen plass for dem hos de røde. Å vite at konsevensene av å tape vil være at man dør eller tilbringer resten av livet i fangenskap, er ofte en bedre motivator enn lønn.
Spør ukrainerne.
Men de har uansett høye lønninger og et fordelsprogram som gjør dem til en overklasse med alt fra utdanningsskvoter til subsidierte butikker. Usikker på om det virker til deres fordel under press? Mot folket vil de kjempe hardt for å forsvare særfordelene sine og kan tåle økonomisk motgang lenger enn andre, men samtidig har de alt å miste under blokaden og risikerer å bli stemplet som plyndrende okkupanter i krisetid. Interne konflikter?
En stor del av Saddams republikanergarde deserterte før bakkeinvasjonen. Men til poenget over var det en ren militær styrke som lettere kunne forsvinne i mengden, selv om de måtte gjemme sine sølv og elfenbensbelagte rifler og forlate villaene. Det er annerledes for mye av Irans versjon som selv kontrollerer og er tungt involvert i samfunnet. Og republikanergarden var ikke teologisk. Saddam valgte faktisk minoriteter til indre posisjoner og som tjenere blant annet fordi han fryktet militser og iran inspirert ideologi.
Imidlertid er den vanlige hæren er antageligvis like lite motivert som Saddams vanlige hær var.


