Ser ut til å ha vært en blodig natt i iran. Er masse bilder og film fra en by hvor ma har brukt tyngre våpen mot demonstranter.
Anbafaler å lese hele her. Overskriften er bare ett av mange utsagn. Et annet fra amerikansk hold er:
"The US president had previously warned that he would intervene if the Iranian government targets protesters. He renewed that threat on Thursday.
“They’re doing very poorly. And I have let them know that if they start killing people – which they tend to do during their riots, they have lots of riots – if they do it, we’re going to hit them very hard,” Trump said."
Kommentar: Hva skal man si? Uvisst om det blir noen amerikansk intervensjon eller ikke, vil jeg tro. Og regimet har klart å holde seg ved makten ved å slå ned protester i mange mange år. Men på samme tid så føles det annerledes denne gangen. Ønsketenkning?
Dette er annerledes, ikke likt som før. Nå har hele folket reist seg sammen. Mahsa Amini demonstrasjonene var i hovedsak kurdere som startet og sto for, nå er det hele landet - alle folkeslag og de står sammen. Gatene er mer fylt enn noen gang.
Mitt spørsmål er bare om Shah Jr er den rette mann… der har jeg mine tvil.
Artikkelforfatter her virker enig med deg:
Åpen artikkel
"Det som skiller denne protestbølgen fra mange tidligere, er kombinasjonen av bred sosial deltakelse, økonomisk desperasjon og tydelig politisk delegitimering. Når både handelsstanden og marginaliserte grupper protesterer samtidig, svekkes regimets evne til å spille samfunnsgrupper opp mot hverandre.
Historien viser at autoritære systemer kan overleve lenge gjennom frykt og kontroll. Men de blir sårbare når frykten forsvinner raskere enn kontrollen kan opprettholdes. Iran befinner seg nå i et slikt øyeblikk."
Skjer mye i Iran nå.
Teheran, Mashad og Shiraz kontrolleres av folket nå ifølge dem som følger dette tett.
Det Islamske Regimet kan stå for fall.
(Hvor er NrK, Tv2, DB og VG, egentlig…?)
Etter gårsdagens masakre, fryktet jeg at ting stoppet opp. Men demonstrasjonene idag er større enn igår.
Dette er potensielt en enorm historisk hendelse - blant de større post WW2 - kanskje på linje med Berlinmurens fall…? Jerngrepet kan være i ferd med å slippe ihvertfall.
Hva er det med media i dag som prioriterer 5 min på en enkelhendelse i USA (med tragisk utfall, delvis selvforskyldt) og gir 5 sekunder med vinklingen om at det protesteres mot den “økonomiske krisen” i landet…?
Ser ut til at NRK følger opp litt mer nå, men de burde vært på ballen hele tiden i hver nyhetssending, imo.
Har jeg lurt på i snart to uker siden demostrasjonene startet for13-ish dager siden.
Det skjer store ting nå i Iran, noe helt annet en de vanlige små demonstrasjonene hvor regimet fort har tatt kontrollen . Dette er noe annet.
Og media? Helt fraværende. En liten notis her og der, men dette burde vært all over the news.
Så jeg stiller samme spørsmål:
Hva er det med media?
Langt unna?
Føler Iran har vært mer fremme i mediebildet de siste gangene det var opptøyer? Men det er kanskje bare en følelse? Er jeg alene om å tenke det?
Kanskje lettere for norske journalister å skrive om “Kvinne, Liv, Frihet” enn dagens situasjon, som (at best) er relativt sammensatt?
Eller kanskje mediebildet den gang ikke var dynket i mengden andre hendelser som det er i dag?
idk
Men vi kan være fullstendig enige om dette:
Det som skjer i Iran får ikke den plassen det fortjener i norsk media i skrivende stund.
Lett å være enig i, men det er vi nyhetskonsumenter som stemmer med klikkene våre. Så da blir det bare sånn, dessverre.
Opprøret i Iran handler vel i bunn og grunn om å kvitte seg med islam som politisk styre, det er vel ikke et narrativ som media generelt er så interessert i.
Stortingsrepresentant for Høyre i Telemark Mahmoud Farahmand skriver dette på facebooken sin (har er åpenbart av iransk opphav, hvis ikke det var klart da).
"Det pågår en revolusjon i den islamske republikken Iran. Dette kan være begynnelsen på slutten for nesten fem tiår med islamisme i Iran og regionen.
Folket trosser tåregass, trusler om dødsstraff og kuler for å oppnå endring. Menneskemengdenes slagord er rettet mot det islamistiske regimet og dets støttespillere. De roper ikke bare slagord om sin forakt for regimet, men også om monarkiets retur – det monarkiet som ble styrtet for 46 år siden.
Historien er for de fleste kjent: Islamistene tok over landet og skulle gjøre Iran til en slags islamistisk utopi. Vestlige kommentatorer og tenkere, som Foucault, hyllet revolusjonen i 1979. De var nærmest forelsket i Irans turbankledde mullaher. Kanskje vestlige medier, ledere og tenkere trodde de var sufier med fredelige intensjoner.
Paradokset i dagens revolusjon er at de fleste som i Irans gater roper om monarkiets retur, er født etter revolusjonen i 1979. De har hele sine liv fra barnsben av blitt foret med det iranske regimets anti-vestlige og anti-Pahlavi propaganda. Det er tydelig at iranerne ikke har kjøpt propagandaen regimet har tvangsforet dem i snart 47 år.
I sin dekning av hendelsene i Iran har norske medier presentert en versjon som til tider samsvarer dårlig med det som kommer ut av landet. I en NRK-reportasje i går ble det hevdet at Pahlavi fører en fascistisk og nasjonalistisk retorikk.
Islamismen som har herjet i Iran i 46 år, har hatt som mål å fjerne alle spor av persisk, preislamsk kultur. I møte med dette har det iranske folk selv valgt å i større grad feire og markere ikke-religiøse høytider, nettopp for å motvirke regimets ikke så stille “kulturelle revolusjon”. Hijaben er et godt eksempel på dette.
Man kan like det eller ei, men det er første gang på 46 år at folk i demonstrasjoner roper navnet til en leder de ønsker seg. Dette er ikke begrenset til storbyer som hovedstaden. Man ser bruken av symboler og flagg fra tiden før 1979 i så å si samtlige folkeansamlinger i Iran. Omfanget varierer, men det er tydelig at disse symbolene og Pahlavi har en effekt på iranernes vilje til å ta til gatene.
Det iranske folk er nærmere å lykkes nå enn noen gang tidligere. Om det skjer, blir det et tidsskille for Iran og iranere, men også for regionen og Vesten. Russland og Kina vil miste en alliert i en strategisk region. Islamistiske terrorister i Hamas, Hizbollah og Houthiene vil miste sin gudfar, noe som vil skape større ro i regionen. Men det er fortsatt mørke skyer i horisonten.
Millioner av mennesker har tatt til gatene i Iran for å bli kvitt dette regimet, for å få bedre fremtidsutsikter og bedre levekår. Jeg håper de lykkes."
Dette er kanskje ikke en tid for ettertanke for de som er iranere (fair enough, spør du meg), men for alle oss andre er det er helt greit å ta en svipptur tilbake til 1979 for å se hvorfor det ble revolusjon i Iran, og kanskje reflektere litt over at det var en bred koalisjon av iranske interessegrupper som veltet Sjah-styret den gangen også. Det litt triste er jo selvfølgelig utviklingen etter det, som jo på en måte er text book animal farm:
Denne artikkelen fanger en del av det som hendte da greit, synes jeg.
Iran’s army vowed Saturday to join the crackdown on protesters, one of a number of stepped-up warnings from the country’s security services as demonstrations against the regime continue to grow and the death toll mounts.
The army said Saturday it would “firmly safeguard national interests, strategic infrastructure, and public property,” blaming Israel and what it called terrorist groups for the unrest and vowing to “thwart the enemy’s plots.”
Until now, only the police and paramilitary security forces had been involved in cracking down on the protests.[…] President Trump has warned several times this week that he will intervene to stop a bloody crackdown.
The officials cautioned these conversations are part of normal planning. There is no sign of an imminent attack on Iran, they said.
Protests flared up again late Saturday across Tehran, in the northern city of Rasht and other towns, according to the Hengaw Organization for Human Rights, an Iranian rights group. […]
The death toll in Iran continued to grow amid an internet blackout and phone service interruptions that made it more difficult to get a precise read on events there.
At least 65 people have been killed in the protests, rights group Human Rights Activists in Iran said late Friday, up from 29 on Monday. The organization said more than 2,300 people have been arrested, and protests have now spread to 180 cities. […]
Så noen analyser for en kort tid tilbake og de mente at opprøret kom til å gå over fordi det ikke fantes noen klar lederskikkelse til å ta over makten.
Her er en side som virker relativt oppdatert.
Den følger protestene time for time. Det hevdes at flere tusen kan være drept, men det er vanskelig å verifisere pga. telefon- og nett som er stengt.
Hvis dette fører til regimets fall, er dette noe av det største politiske som har skjedd i verden på veldig mange år.
man må bare krysse fingrene for alle iranere i iran og rundt om i verden at dette går veien, og at resultatet blir noe som er betraktelig bedre enn dagens styre