Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Endelig på forsiden av VG - på tide!

«Minst 538 skal være drept»

Ser en del tall fly rundt, laveste nå er vel 200-300 og høyeste opp mot 3000. Vanskelig å ha noe formening om hva som er riktig, umulig å vite uten internett.

Litt synd at de får det til å virke som om det er økonomiske årsaker til demonstrasjonen, selvom det var utløseren, men dem er vel redde for å nevne elefanten i rommet (som hele verden vet om).

5 Likes

Som er?

Som jeg skrev i en annen tråd. Vanligvis, så ville f.eks. Russland ha hjulpet økonomisk for å stabilisere regimet. Russland har f.eks. investert i iransk olje

Noen som tror Russland har gjort noe slikt i 2025? Eller har økonomiske muskler til å gjøre det i 2026? Jeg tviler sterkt på det.

2 Likes

Man brenner ikke moskeer pga. økonomi, det hadde du aldri sett i nabolandene. Det handler like mye om islam og islam som politisk styre. Prestestyret har aldri vært likt.

4 Likes

https://www.wsj.com/world/middle-east/major-trump-briefing-on-iran-options-planned-for-tuesday-5827429f?mod=hp_lead_pos1

U.S. Steps Up Planning for Possible Action in Iran

Trump aides are set to brief the president Tuesday on measures, including military, cyber and economic, to follow through on his threats

During preliminary discussions between senior administration staff last week, concern was expressed that the U.S. or Israel acting in the name of protesters could fuel regime propaganda that hostile outside powers are behind the countrywide uprising, some of the officials said.

Tehran for now shows no signs of fearing U.S. action. Beyond the threat to American bases, Supreme Leader Ali Khamenei and his aides indicate a broader crackdown on the demonstrators is coming. Mohammad Movahedi Azad, Iran’s attorney general, said Saturday people who take part in the protests are an “enemy of God”—a charge that results in the death penalty.

The country’s army said Saturday it would “firmly safeguard national interests, strategic infrastructure, and public property,” blaming Israel and what it called terrorist groups for the unrest and vowing to “thwart the enemy’s plots.”

Det høres ut som USA ikke nødvendigvis kommer til å ta drastiske grep. Sanksjoner? :thinking:

Om du trur iranarar kjem til å vere ateistar etter å ha kvitta seg med prestestyret, så trur eg du tar veldig feil.

1 Like

Har aldri påstått de vil være ateister, men om det er nærmere Zoroastrisme enn Islam er jeg villig til å vedde ganske mye på. Det er ekstremt få praktiserende «muslimer» der, alt er bare en fasade for egen sikkerhet.

5 Likes

Verdt å huske at iranere er i mye større grad sekulære enn i nabolandene. Så man skal ikke overdrive islams betydning i landet heller.

3 Likes

Hvis regimet nå endelig kollapser, så blir det interessant å se hvordan det blir etterpå mht religion osv. Man skal jo heller ikke undervurdere hvilket backlash det eventuelt blir når det folk assosierer med religion er de siste 46 årene med tiltakende vanstyre.

Altså, bare for å sette det i perspektiv: Hadde Norge blitt underlagt et middelaldersk tungkristent regime av typen Anabaptistene i Munster 1535-36 i noen tiår, så tror jeg jo både kristne og oss som kun er ubevisst kulturkristne (stort sett alle nordmenn er det i en eller annen grad) trolig ville sett på kristendommen med andre øyne, når vi til slutt ble befridd fra det.

6 Likes

Mitt gjett er at Zoroastrisme som er den ekte religionen kommer frem, en meget gammel en, men likevel moderne verdier hvor blant annet likestilling er en hovedpillarene.

Faravahar som er symbolet på religionen har stadig blitt mer og mer populært å ha som smykke der de siste årene.

2 Likes

Mossad

La oss ha et litt realistisk bilde, helt sikkert noen Mossad-agenter der, det sa Mike Pompeo, men det er fortsatt godt over 1.5m demonstranter. Mossad er under 10 000.

3 Likes

Klart det er fremmede makter til stede.

Noe annet ville vært direkte merkelig.

Men det er ikke de som styrer dette showet.

Dette har prestestyret stelt i stand helt på egen hånd ved å styre på en måte som er fullstendig ute av sync med hva egen befolkning ønsker seg.

2 Likes

Altså, det er også et utslag av sanksjoner, lav oljepris og at Russland nok neppe har kunnet støtte Iran på samme måte som tidligere. Det er en ting alle demonstrantene er enige om, og det er at de sliter økonomisk. I tillegg til alt annet de misliker med regimet.

6 Likes

Helt enig, som jeg nevnte tidligere er dette de utløsende faktorene, men i bunn og grunn stammer de fra samme sted: regime.

2 Likes

https://x.com/ksadjadpour/status/2010047125229564230?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

21 gode punkter som oppsummerer alt veldig godt

1 Like

Ser den viser til The Atlantic:

Her er artikkel med gavelenke. Håper de som vil lese får lest

6 Likes

Interessant artikkel. Så, ingen ledere har sagt i mot regimet. Ingen klar lederskikkelse finnes. Det er snakk om en, former Crown Prince Reza Pahlavi , men om det skal være et autokrati eller demokrati er åpent.

Still, one group of elites remains united: the country’s security forces. Their solidity has, until now, prevented the Islamic Republic’s collapse. No senior IRGC commanders have defected as yet or voiced even mild public criticism of Ayatollah Khamenei, despite years of nationwide protests and the targeted Israeli assassination of nearly two dozen senior figures in their ranks. For many of these commanders, losing power would mean losing wealth and potentially their life.

1 Like

Mange av de på toppen eier og store deler av de store bedriftene. Jeg har lyst å kalle det et kleptokrati i islamsk drakt. De på toppen er rikelig belønnet ved å eie de store bedriftene. Og under trussel om tilsvarende “fall” fra høyden både for egen del og familie ved illojalitet.

6 Likes

Iran er en ganske klassisk klepto-stat, ja. Og i likhet med andre sånne stater så går det gjerne uungåelig i en enkelt retning:

“The regime has been hollowed out by decades of negative selection—the result of rewarding mediocrity and prizing ideological loyalty over competence.”

5 Likes